2022. január 2., vasárnap

Évnyitó 2022 - Összegzés és kitekintés


Sokkal stresszesebb, ámde sokkal boldogabb Réka ült most le a gép elé (természetesen több ütemben), hogy visszatekintve a 2021. esztendőre összegezze az elmúlt év könyves és nemkönyves történéseit, valamint terveket kovácsoljon a jövő évre nézve.

Idén időm nagyrészét munkával és az egyetemi elfoglaltságaimmal töltöttem, és ősszel elkezdtem foglalkozni a szakdolgozatommal is, szóval az élet csupa móka és kacagás. De szeretem, amit csinálok, és annyira büszke vagyok magamra, hogy a főnököm megdicsérte a munkához való hozzáállásomat, szorgalmamat és a teljesítményemet. Kezdőként ez nagyon nagy szó, hiszen már nem kell minden egyes felmerülő probléma miatt máshoz fordulnom, hanem már magam is tudom rá a választ. A partnerek is elfogadtak, ültem már szembe négy kamarai munkatárssal, és méltón képviseltem a céget, valamint akitől tartottam az elején partner, ő is egyenlő félként fogadott el. Ezek mellett az egyetemhez már nem mindig van kedvem, pedig szeretek tanulni, csak nem tudok szétszakadni. Jó lesz már, hogy jövőre végzek, és végre lesznek szabad hétvégéim, amikor azt csinálok, amit szeretnék, és nem azt, amit kell.

 

A személyesebb rész után evezzük blogos vizekre, mert itt sokkal érdekesebb dolgok történtek velem, mint a magánéletemben. Megtartottam a blog 6. születésnapját, amelyet most Jane Austennak szenteltem, tavasszal eléggé elkapott az Austen láz, így adott volt, hogy összevárom az értékeléseket, és egy tematikus hetet csinálok belőle nektek, hiszen régen volt már 2017. Ehhez nagyban hozzájárult az év első felében Andi által szervezett Austen kihívás, amelyben A klastrom titkát, a Büszkeség és balítéletet és a Meggyőző érveket olvastam újra. Velük kapcsolatban nagy szám még, hogy készült egy Podcast beszélgetés Andi csatornájára, amelyben részt vehettem, és azóta is nehezen hiszem el. Valamint az is, hogy azóta ezt a találkozást már személyesen is megejtettük.

 

További nehezen elhihető élményem az, hogy a Könyvhéten számos magyar BookTuberrel találkozhattam, akikkel eddig csak a közös Discord szerveren beszélgettünk. Erre Réka vett rá, mert alapjáraton nehezen megyek oda csak úgy emberekhez. Mivel ő viszont ismert már közülük néhányukat, így bevezetett engem is a társaságba. Mindenki roppant kedves és befogadó volt egytől-egyig, és már alig várom, hogy újra összefussak velük.

 

A másik kis közösség a magyar Bookstagram, amelynek idén igyekeztem aktív tagja lenni. Néha ugyan kimaradt egy-egy hét két poszt között, de törekedtem a rendszerességre, hogy elémenjek az algoritmusnak. Emellett kidolgoztam egy fényképezési stratégiás, amit még lehetne fejleszteni, de már egységesebben néznek ki a képek, mint kezdetekkor. Egyszer lehet, hogy majd mesélek háttértörténeteket, hogy hogyan is készülnek el ezek, mert én magam mindig jól szórakozom rajtuk. Itt is kedves emberek tömkelegével beszélgettem már, és van, akivel elég gyakran folytatunk konverzációt. Olyan emberek vesznek körül, ahogy a világodat alakítod, és ez az életem erre a szegletére is igaz. Itt kértek fel a bloggerek témázási körében való részvételre kétszer is, aminek szintén nagyon örülök.


Ritkán foglalkozok a számokkal, de nagyon érdekes számomra, hogy mind Facebookon, mind Instagramon 800 felett jár az olvasók/követők száma, amit innen is köszönök nektek. Utóbbin én is jóval aktívabb vagyok, és aktívabbak a követők is, de mindegyik platformot mások használják. Előbbi is ugyanúgy fontos nekem, hiszen onnan is érkezett már számos visszajelzés avval kapcsolatban, hogy felhívtam könyvekre az emberek figyelmét.



Ugyan idén nem sikerült feljutnom a soproni könyvtás könyv csere-beréjére, mégis sikerült jó helyre juttatni 21 darab olyan kötetet, amik kevésbé tetszettek. Egy részük a fertődi könyvtárnak került felajánlásra, akik nagyon örültek neki, és örömmel fogadták főképp a sorozatokat. Viszont volt olyan, amit eladnom sikerült, aminél itthon meg is jegyezték, hogy mi lelt engemet. Egy időben mindent is meg akartam tartani (jó és rossz könyvet egyaránt), erről viszont a helyszűke miatt le kellett tennem.

 

Minden évben határozok meg elérendő célokat, amelyeket átfogó mivoltuk miatt könnyebben tudom teljesíteni. A heti két bejegyzés néhány sűrűbb időszak kivételével mindig sikerült. Számos új sorozatba is belekezdtem, de emellett sokat be is fejeztem. A hosszabb regények annyira nem csúsztak, leginkább nyáron merészkedtem feléjük, de ez csak az egyetemnek köszönhető. Kizárólag reggeli olvasással igazán nehezen lehetne velük haladni. Az új formátumok viszont szárnyaltak, de főképp a képregény, viszont a hangoskönyvek terén sem lehet okom panaszra.

 

Számos kihíváson vettem részt idén sikeresen. Tartottam magam az évszakos blokkokhoz, illetve magam elé kitűztem a közvetlen várólistámat, hogy lássam vizuálisan is őket, hiszen mind kupacban van. Emellett sikerültek az éves távra kitűzött terveim is, teljesítettem a Ne porosodjon! – 2021, a 2021 a magánkönyvtár éve, a Várólista csökkentés 2021, illetve a 2021 TBR kihívásokat is. Az Antitsundokut viszont a véghajrában buktam el, pedig elég szépen haladtam vele. A telefonszámom viszont megtrükközött, mert 970 a vége, valamint nem hagyok sose félbe könyvet, de ezt még könnyebb lett volna megoldanom. Az év elején aktívan részt vettem számos BookTube kihíváson is, mint a Fantasy Február, a Múltidéző Május, a YA Június és a Klasszikus Július, de tavasszal megrendezésre került a második Könyv Kemping is.

 

Számos kiadónak lehetek hálás, hogy megtiszteltek a bizalmukkal, és akiknek a köteteit bemutathattam nektek is. Eleve hatalmas köszönet jár nekik, hogy szakadatlanul adják ki az újabbnál újabb megjelenéseket. Az egyik egyetemi beadandómban épp a könyvpiac helyzetét kutattam, és azóta még tudatosabban figyelek rájuk. A régiek közül ismét együtt dolgozhattam az Athenaeum Kiadóval, a Fumax Kiadóval, a Jaffa Kiadóval és a Metropolis Mediával. Mellettük számos újjal is kerültem kapcsolatba, akik nem mások, mint a 21. Század Kiadó, az Álomgyár Kiadó, a Főnix Könyvműhely, a GABO Kiadó és a Pallas Athéné Books. Rajtuk kívül megkeresett még a hangoskönyvek.hu is, akiknek hála folytathattam Nyulász Péter Helka sorozatát. A Libertine Könyvesboltnak pedig itt is szeretném megköszönni a munkám elismerése végett az év végén érkezett meglepetéscsomagot.

 

Ezen blokk végére érve szeretném még megemlíteni azt is, hogy a blog élete nem volt mindig fenékig tejfel. Ősszel volt egy pont, mikor nem tudtam, hogy vajon megmaradnak-e az eddig írt bejegyzéseim, vagy megy minden a kukába. Szerencsére sikerült megmentenem őket, a képeket viszont nem, amiért itt is a türelmeteket kérem. Folyamatosan dolgozom azon, hogy minél több régi értékelésem újra teljes legyen, de ez hosszabb időt fog igénybe venni. Viszont minden rosszban van valami jó, hiszen így van esélyem arra, hogy minden egységes kinézetű legyen, még a legelső bejegyzések is, hiszen már van annyi honlapszerkesztői képességem, hogy ez nem akadály.



Elolvasott könyvek száma: 196

Az elmúlt három évben összesen nem olvastam ennyit, mint 2021-ben, sőt még a fénykorom mennyiségét is túlteljesítettem. Büszke vagyok magamra, mert ezzel is feszegettem a határaimat. Kíváncsi voltam, hogy mennyi az a maximum darab- és oldalszám, amire képes vagyok. Ugyan nem sikerült elérnem a 200-at, ami hatalmas mérföldkő lett volna, de nincs okom szomorkodni, mert így is boldog lehetek, hogy ennyi történettel lettem gazdagabb. Oldalszám szempontjából is sikerült a 40ezret, mint tavaly, ami szintén nagy dolog, hiszen alig olvastam vastag köteteket. De majd talán jövőre, ha vége lesz az egyetemnek.

– Ebből idegen nyelven olvasott: 96

Idén elkezdtem szárnyalni, kinyílt előttem a világ, és ugyan ennek nagy részét a graphic novelek teszik ki, mégis büszke vagyok magamra, hogy már nem félek kézbe venni angol nyelvű köteteket. 73-21 a nyelvek aránya, utóbbi a német, amelynél idén sajnos csak hangoskönyvek fértek bele. Egyszerűen annyira rámtelepedett a várólistacsökkentős hangulat, hogy nem tudtam elmerülni a germán nyelv szépségében.

– Ebből hangoskönyv: 19

Sokat segített a Spotify előfizetésem ezen szám elérésében, mert rábukkantam egy rakat német nyelvű kötetre, amelyeket össze is gyűjtöttem egy molyos polcon. Az év első felében Kerstin Gier életművére kattantan rá, hiszen mindig is szerettem volna elolvasni az összes regényét, de hát magyarul csak nagyon kevés felnőtt története jelent meg, és az is régen. Ausztriába pedig nemigen jutottam át, és ott sincs mindig szerencsém, így viszont most sikerült ezt a célomat is elérnem. Jól is jöttek, hiszen mindig akad kerti munka, és így internet nélkül is tudtam őket hallgatni. A másik nagy projektem Neil Gaiman könyvei voltak, ám azzal lassabban haladok, mert ősszel már nincs nagyon kint olyan teendő, amit egyedül végeznék.

– Ebből képregény/graphic novel: 43

Ezt a hozzám képes hatalmas mennyiséget Esztinek és a magyar BookTube-nak köszönhetem, akik rendületlenül hirdetik az igét. Egy idő után viszont magam is rákaptam az ízére, és kutattam a formátum legjobbjai után. Ugyan sikerült néha beleválasztanom egy-egy kevésbé izgalmasba, de összességében nagyon hálás vagyok a megismert történeteknek, és számos kedvencet is avattam. Általuk szélesedtek az LMBTQ közösségről alkotott ismereteim, valamint jártam körbe többször is a halál és a gyászfeldolgozás témakörét.

 

Minden évben megfogadom, hogy a végére érek a régóta halogatott könyvsorozataimnak, amelynél idén tettem egy-két tyúklépést. De már az is előrehaladásnak számít, ha az aktuálisan megkezdett sorozatokat az adott évben be is fejezem. Van viszont olyan is, hogy csak folytatni tudtam őket, viszont nem adom fel.

– elkezdett: 24

– befejezett: 15

Szimpatikus arány, bár lehetne jobb is. A molyon viszont sikerült elérnem a 200 befejezett könyvsorozatot, amiért jár magamnak a vállveregetés. Ezek mellett sikerült olyat is a hátam mögé tudnom, mint a Vastündérek, a Szerelmem egy angyal vagy A tenger boszorkánya, amit már egy jó ideje görgetek magam előtt.



Megosztott értékelések/betekintők száma: 96

Szép szám, főként azért is, mert ebben számos olyan poszt található, amely kettő és három kötetet tartalmaz. Emiatt sokkal több könyvvel ismertettelek meg titeket, mint eddig, aminek az is volt a nehézsége, hogy mindig előre kellett dolgoznom, de szerencsémre, mindig volt miből válogatnom.

– személyes kedvencem: Nyári könyvek – Témázás bloggerekkel

Nagyon nagy megtiszteltetésként ért, hogy a bloggerek egy kis társasága engem is felkért két hónapban is, hogy elmélkedjek velük közösen adott kérdésekről. A nyári könyvek és klasszikusok újrakiadásai közül azért szerettem jobban az előbbit, mert azt nem épp az év végi rohanás közepette írtam meg, hanem több időm volt gondolkodni rajta.

– legtöbben olvastátok: 6. Blogszületésnap – Jane Austen hét + Nyereményjáték

Ezen egyáltalán nem lepődöm meg, hiszen mindig is a nyereményjátékok a legnagyobb mágnesek, legyen szó bármilyen platform. Az meg hogy a többi bejegyzés kevésbé teljesít erősen, egy blogger fenoména. Sokkal menőbbek jelenleg a képi és mozgóképi tartalmak, viszont az én lelkesedésem töretlen.

 

Beszerzett könyvek száma: 117

Darabszámban sikerült a tavalyi alatt maradnom, amire nagyon büszke vagyok, értékben viszont túllőttem rajta. Ugyan nem sokkal, de azért több lett. Ez nagyrészt annak köszönhető, hogy nem csak agyonleárazott kötetek kerültek a birtokomba, hanem friss megjelenésekből is ugyanúgy betáraztam, valamint a Könyvhéten is támogattam a kiadókat. A még év elején meghatározott „addig nem veszek új könyvet, amíg el nem olvastam”-tervem már februárban megbukott, mert nem tudtam megállni a Moobius és a Könyvtündér akcióit. Mellettük még a GABO-tól volt egy nagyobb pakkom, valamint szép számú recenziós példány is érkezett hozzám. Az új könyvek helyett sokszor a használt példányokat részesítettem, amelyeknek hála régóta áhított kincsekre is bukkantam. Szóval én boldog vagyok, a polcom már kevésbé.


Következzék néhány apróság

Legrövidebb olvasmányom: The Prequel (Harry Potter #0,5)

Leghosszabb olvasmányom: Éjsötét királynő

Legszebb beszerzéseim: Tízezer ajtó, A füredi lány, Törött tulipánok, Ida regénye, Kerti szonáta, Akata boszorkány, Das unvollkommene Leben oder wie das Glück zu Samuel fand, Addie LaRue láthatatlan élete, Jó feleségek, Ólomerdő

Kedvenc debütáló szerzőim: Catana Chetwynd, Katie O'Neill, Alice Oseman, Eric Vuillard, T. J. Klune, Tamora Pierce, Louisa May Alcott

Kedvenc új karaktereim: Beth March, Jo March, Mrs. March, Talia

Egy könyv, amin sírtam: Kisasszonyok, Szerelmes Jane, Semmi súlya, A mágikus tolvaj

Legjobb folytatások: Heartstopper 2-3-4, Visszatérés Longbournba, A mágikus tolvaj, A Nőstényoroszlán éneke 2-3-4,

Legnagyobb meglepetések: Az alkimista lányának különleges esete, I Kill Giants, Az ötödik évszak, Vellitt Boe álom-utazása, Egy úr Moszkvában, Elektronikus állam, Legenda, Briliáns barátnőm

Legnagyobb csalódások: Gonosz fortélyok trilógia, Tolvajok tánca duológia, Kegyetlen szellemek, Szivárgó sötétség sorozat, Álruhában, Arany és Ónix, Balatoni futár, A boszorkányság éve


És végül az év legmeghatározóbb könyvélményei:


Célok és tervek 2022-re

Megírni a szakdolgozatomat és sikeres államvizsgát tenni. Jelenleg ez áll a prioritásaim tetején, mindent ez alá rendelek. De emellett szeretnék minden nap a szórakozásomra is olvasni, mert rájöttem, hogy ez adja meg az egész napra a lelki egyensúlyomat.


Ismételten tervezek ráfeküdni a sorozatokra, amely alatt főképp azok befejezését értem, de új világokat is jó lenne megismerni. Már fejben össze is raktam, hogy miket szeretnék elolvasni, de a spontán döntések sem ritkák ezen a téren. A rövidebb kötetek mellett pedig hosszabbakat is sorra akarok keríteni, hiszen ha minden jól megy, akkor júniustól már csak dolgoznom kell, ami sok időt fel fog szabadítani. Az utóbbi évek beszerzéseiből sokat elodáztam, ezek közül olyanokat is, amelyek potenciálisan kedvencekké is válhatnának. Idén viszont nekidurálom magam.


Szeretnék ismét a Spotify hangoskönyves bugyraiban elmerülni, de emellett a német nyelvű fizikai példányaim várólistáját csökkenteni akarom. Már két éve nem voltam a Könyvszalonon, ami nem növelte a kupacot, de fogyni sem fogyott belőle, ami eléggé patthelyzetet eredményezett. A magyar nyelvű hangoskönyvekből is eléggé elmaradtam, de már ott is kinéztem párat.


Kihívások tekintetében folytatni szeretném az évszakosakat, mert ez az egyik kedvenc módom. Ilyenkor 10+10 könyvet választok ki, amelynél az alaplistából minimum 8-at kell elolvasni, viszont szabadon használható a csere is. Jót tesz a hangulatolvasásomnak ez a szabadság, viszont így tudom követni az éven át futó kihívásaimat is, hiszen ott lebeg a szemem előtt mindig egy szelete. Folytatom a tavaly sikeresen teljesítettek 2022-es változatát, amelyek a Ne porosodjon - 2022, a 2022 a magánkönyvtár éve, a 2022 TBR és a Várólistacsökkentés 2022. Ugyan van bennük átfedés, de a szabályok különbözősége miatt, úgy érzem, hogy elleszek velük egész évben. Ezek mellett pedig az aktuálisan futó BookTube Könyvklubos kezdeményezéseken is szeretnék részt venni. A havi közös olvasás nem mindig jön össze, viszont idén is lesz Könyv Kemping, amibe teljes mellszélességgel fogom belevetni magamat. Illetve ha lesz a tematikus hónapoknak idei megfelelője, akkor annak csak örülni fogok. Ezek mellett pedig a saját kis könyvklubunkkal is minél többet szeretnék olvasni.


Végezetül szeretném megköszönni nektek az egész éven át tartó támogatást, hogy követtétek az én kis online olvasónaplómat, és hogy itt vagytok velem.

Mindenkinek könyvekben és olvasmányokban gazdag új évet kívánok!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése