2022. január 21., péntek

Nonfiction, avagy az iskolán kívüli tanulás – kalandjaim fákkal és teákkal

Képek forrása: Pinterest


Szakkönyvek. Leginkább ez jut eszembe akkor, mikor a fikciós irodalmon túli könyves világra tekintek. De minek is olvasnak az emberek szabadidőben ilyeneket?

 

Sokáig én sem értettem, hiszen iskolásként rengeteg tudást szippantottam magamba nap mint nap, és utána sokkal jobban esett elmerülni a fantázia birodalmába. Az idők változnak, és kezdem magamon észrevenni, hogy már nemigen emlékszem azokra a dolgokra, amik gimnazistaként érdekeltek, hiszen azóta nem foglalkoztam velük. És akkor döbbentem rá, hogy miért is olvasnak a felnőttek ilyen könyveket. Így tudják leginkább kielégíteni a tudásvágyukat és a kíváncsiságukat, hiszen ők már nem ülnek be az iskolapadba.

 

De hol is kezdjem? Mit is olvassak? A témák száma végtelen, nem is beszélve a könyvekről. Nem lesz unalmas? Hogyan olvassam, egybe vagy szakaszosan? Meg tudom én egyáltalán jegyezni ezt a rengeteg információt egyszerre, vagy időnként vissza kell térnem frissítés céljából.

Eredeti megjelenés éve: 2015
Magyar megjelenés éve: 2016
Park Kiadó
négy csillag

Rengeteg nonfiction kötetünk van idehaza, édesapám jóvoltából főleg földrajzzal és történelemmel kapcsolatosak. Biztos vannak köztük érdekesek, de az ilyenekből kevesebb ajánlás szokott érkezni az emberhez. Épp emiatt egy frissebb megjelenésnek álltam neki, mégpedig a 2020. őszi Könyvkemping közös könyvének, amit akkor nonfiction jellege miatt nem akartam elolvasni. Igen, ez Peter Wohllebentől A fák titkos élete, viszont én vagyok olyan kiváltságos helyzetben, hogy az eredeti, német nyelven került a kezembe.

 

Nagyon tanulságos, de tömör kötetről beszélünk, ami azért mégis fogyasztható szinten vezet be az erdő világágba. Igen, tudatosan írtam erdőt és nem csak fákat, mert ugyan központi szerepet kapnak, de előkerülnek az erdei állatok is, amit nem értettem először, de utána megtanulhattam, hogy ők is mennyire fontosak egy fa életében. Viszont ettől még nekem ezek a részek kevésbé tetszettek.

 

A könyv által megtanulhattam, hogy a fáknak is van személyisége, hiszen az egymás mellett álló, ugyanolyan fajták is képesek különböző időben levelet hullatni. Barátkoznak, beszélgetnek egymással, segítenek a bajbajutottakon, de vannak magányos teremtések is, akik nem igénylik a társaságot. Gyökerek és illatok mellett gombafonalak által is kommunikálnak. Érdekes volt azt is látni, hogy mindezen jelenségek a telepített erdőre kevésbé jellemzők, ezért jobban is ki vannak téve a kártevőknek. Hiszen csapatban azonnal jelzik a többieknek a gondot, akik fel tudnak készülni az esetleges támadásra. Kiegyenlítik egymás erősségét és gyengeségét, a csenevészebb fák is ugyanúgy a közösség részét képezik, mert ha kivágnák őket, akkor ott lyuk keletkezne. Az erdőgazdálkodásban azt tanítják, hogy fontos a ritkítás, holott ezzel csak a kommunikációs csatornákat vágják el vele, illetve a idős korban nőnek csak igazán gyorsan. Pedig ha meghagynának mindenkit, akkor ők maguk közt testvériesen elosztanák a táplálékot. Egy fának nem feltétlen tesz rosszat a lassú növekedés, nem gonoszságból takarják el a szülők a gyerekeik elől a fényt, hanem stabil alap kell ahhoz, hogy magas kort megérjenek. Attól is függ, hogy meddig él a fa, hogy milyen körülményekhez van szokva. A vizes talajon felnövekvők sokkal pazarlóbbak, az aszkéták viszont jobban bírják a szárazságot. A gombák az erdők orvosai, lebontják a talajban található fémeket, és pl. a radioaktív anyagot is. Illetve megtudhattam, hogy a lombhullatás egy fejlettebb forma, mint az örökzöld, hiszen ott védőréteget kell kialakítani.

 

Eredeti megjelenés éve: 2020
Magyar megjelenés éve: 2021
Corvina Kiadó
öt csillag

A másik ilyen kötet már mérete miatt is kétségeket ébresztett bennem. Biztosan hamar el fogom olvasni, és akkor mi lesz utána? De a Teaivók zsebkönyvének témája annyira szívemhez szólt, hogy ha már csak egy mondatot el tudok raktározni belőle, akkor boldog ember leszek. Utólag megsúgom: nagyon boldog ember lettem.

 

Még vásárlás előtt belelapoztam, hogy megnézzem a fejezeteket, és már ott meggyőzött, hogy az eddig csak reggelente fogyasztott italom mellé tökéletes körítés szolgál. Megismerkedhettem a különböző teakultúrákkal, szedési szokásokkal, teafajtákkal és apró praktikákkal, amiket magam is elraktároztam a mindennapjaimba ezzel is tudatosítva a teafogyasztásomat. Tőlem oly idegen módon jegyzeteltem és alá is húztam a könyvben, hogy fellapozva is megtaláljam a fontos gondolatokat.

 

Megtanultam, hogy a tea egyaránt táplálja a testet és a lelket, és bizonyos kultúrákban a vendégszeretet jelképe. Először nem is szálasan lehetett kapni, hanem tégla formájában, és olyan értékes volt, hogy fizetőeszközként használták. A filter pedig teljesen a véletlen műve, hiszen az egyik kereskedő mintákat küldött kis csomagokban, amit ők szépen ki is főztek így. Ha tea, akkor szálas, de ha mindenképp filtereset akarunk venni, akkor inkább a háromszög alakút részesítsük előnyben, mert abban jobban ki tudnak nyílni a levelek. A borhoz hasonlóan sokat számít a talaj minősége, amibe aztán főleg nem gondoltam bele előzetesen. Az meg hogy a különböző teafajták igazából egy cserjéről származnak, és csak az elkészítési folyamatban különböznek, teljesen ledöbbentett. A zöld és a fekete mellett létezik fehér, sárga és oolong változat is. A forrázott gyógynövények és gyümölcsök pedig hivatalos értelemben véve egyáltalán nem teák. Eddig úgy tudtam, hogy a zöld teában nincs koffein, de ezen is meg kellett lepődnöm, hogy van, de nagyjából a fele a fekete teához képest. Fontos az illat érzékelése is, hiszen az ízek nagyrészét így tudjuk azonosítani. Ha nagyobb kannában készítünk teát, akkor a kívánt csészeszám mellett plusz egy adagnyit rakjunk bele, ezzel megetetve a kancsót is. Valamint azt is megtanultam, hogy még véletlenül sem szabad megnyomkodni a filtert, mikor kiveszi az ember.

 

Összességében

Jó utazáson vettem részt a két könyv segítségével, és rájöhettem, hogy mennyire fel kell frissítenem a megkopott iskolai tudásomat. Wohlleben könyve által tudatosabban szemlélem az erdőket, a Teaivók zsebkönyvével pedig elmélyültem fogyasztom a teámat. Mindenképp keresek majd további okulásra szolgáló olvasmányokat, mert tanulni jó dolog.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése