2024. január 19., péntek

Évnyitó 2024 – Összegzés és kitekintés

 

2023 a nagy változások éve volt minden tekintetben, amelyekről útközben nektek is beszámoltam, de visszatekintve látom igazán, milyen hatalmasat fordult az életem. Emiatt pedig a tavalyi évhez hasonlóan nem ragaszkodtam görcsösen a január elsejei évnyitásra, hanem hagytam magamnak időt az amúgy feszes mindennapokban.

 

Az évet egy sikeres államvizsgával indítottam, aminek köszönhetően már kétdiplomás közgazdásznak mondhatom magam. A mesterképzés azonban annyira elvette az egyetemtől a kedvemet, hogy jegeltem a doktoris ambícióimat. Helyette inkább a munkára és az azon belüli fejlődésre koncentráltam. Ugyan az év nagy része uborkaszezonnak volt mondható – ami miatt sokszor morogtam is magamban –, de szeptemberben sikeresen abszolváltam az első pályázatírás-koordinációmat. Viszont már egy ideje úgy éreztem, hogy bírnék még többet is, emiatt belevetettem magam az álláskeresésbe. A többhónapnyi kitartásomnak pedig meglett az eredménye, ugyanis 2024 év elejével kezdhettem az új munkahelyemen – mellette a régit is félállásban megtartva.

 

A munka szempontjából laza év egyébként nem jött rosszul, ugyanis végre elértünk párommal mindketten egy olyan pontra, ahol már össze tudunk költözni. Mindez azonban hónapokon át tartó renoválást vont maga után, ugyanis szerettük volna a családi tulajdonban lévő lakást a saját szájízünkre szabni. Izgalmas időszak volt a sok tervezéssel és tevékenykedéssel, de minden egyes percét megérte. Viszont ennek köszönhetően nemigen jutott időnk kirándulni és hosszabban pihenni az egyhetes balatoni tartózkodásunkon kívül. Ezért is esett olyan jól az őszi velemi hétvégénk, amelyen nem mellesleg menyasszony lettem.

 

Ugyan az olvasást számítom a legfőbb hobbimnak, de ebben az évben a tánc is nagyon fontos szerepet töltött be, ugyanis 8 év után újra versenyezhettem. A kezdet nem volt zökkenőmentes, de sok gyakorlással fel tudtam venni a ritmust a nálam legalább 10 évvel fiatalabbakkal is. Tisztán emlékszem a visszatérés utáni első versenyemre, amikor a színpadról lejőve potyogtak a könnyeim. Magam sem gondoltam volna, hogy kapok még egy esélyt az élettől, amiért nem lehetek elég hálás a tanáromnak.

 

A szabadidős elfoglaltságoknál mindenképpen muszáj megemlíteni az egyik legújabb újrafelfedezésemet is, a horgolást. Ugyan alsóban már megtanultam az alapokat, de a tudást unokatesóm porolta le ősszel, és indította el az azóta is tartó lavinát. Már eleve szerettem volna megtalálni a telefonnyomkodás ellenszerét, így pedig végre ezt az időt is kreatívan tölthettem el.

 

 

Blogos vizekre átevezve kezdtem magammal megengedőbb lenni. A bejegyzések megosztása tekintetében nem ragaszkodtam görcsösen a hétvégékhez, és leginkább a szabadidőmtől tettem függővé. Például a blog születésnapi ünneplése teljesen kimaradt, de a könyves eseményekről készült beszámolóimat akár egy hónapos csúszással is, de megosztottam. Formátum tekintetében a jól bevált értékeléseknél maradtam, a havi zárást viszont kiegészítettem a filmes/sorozatos szekcióval. Sajnos a bejegyzések megírásánál már nagyobb kihívásokba ütköztem, több olyan könyv is volt, amire olvasás után csak jópár héttel tudtam sort keríteni, de szegény A Hollókirály már majd háromnegyed éve várakozik. Ezt a halogatást azonban jó lenne magam mögött hagyni az újévben.

 

Könyves berkeken belül közepesen lelkesnek mondanám magamat, viszont részt vettem a már-már kötelezőnek mondható Könyvkemping és Múltidéző Május mellett az Avatar Readathonon, valamint a Romantikus Readathon 2023-as kiadásán. Eljutottam a Könyvhétre és a Könyvfesztiválra egyaránt, és nem lehetek elég hálás ennek a kis közösségnek, akikkel mindig öröm az együtt töltött idő. Ezen alkalmakon kívül pedig sikerült külön is találkoznom Andival, Mariannal és Masnival, előbbi kettővel pedig már szinte rendszeressé váltak a közös rendeléseink és a könyv csere-beréink. Emellett pedig végre a megszokott módon került megrendezésre a Könyvszalon, bár legnagyobb bánatomra pont a német testvérvárosok hiányoztak.

 

Sajnos idén is inkább háttérbe szorult az instaoldalam, már ami a posztokat illeti. Nyáron ugyan volt egy kisebb fellángolásom, viszont a költözés ennek is gátat szabott. Mindezt jelenleg még az is nehezíti, hogy a könyveim töredéke van nálam, amelyek még olvasatlanok is, így az ihlet sem mindig jön meg. Magán a felületen viszont storyk formájában kifejezetten aktív vagyok, és nagyon szeretek beszélgetésekbe elegyedni emberekkel.

 

Ha az olvasással kapcsolatos terveimet nézzük, akkor eredményesen zártam az évet. Az éves (Ne porosodjon - 2023, 2023 a magánkönyvtár éve, 2023 TBR és Várólistacsökkentés 2023) és az ebből képzett évszakos kihívásaimat is teljesíteni tudtam, miközben teret engedtem a vastagabb köteteknek és a hangulatolvasós énemnek egyaránt. A 200+ darabos várólistám viszont nem lett sokkal rövidebb, de legalább molyon már 71%-ra feltornásztam magamat. Mindebben nehezítésként az is benne volt, 42 könyvtől váltam meg ezidő alatt.

 

Az egység zárásaként pedig szeretném kifejezni mérhetetlen hálámat a kiadóknak, akik idén is könyvélményekkel gazdagítottak. Köszönöm a 21. Század – Next21 Kiadónak, a Jaffa Kiadónak, a Metropolis Medianak és a Líra csoporton belül a Partvonal Kiadónak a többéves töretlen együttműködést. Emellett pedig szeretném még megköszönni a Manó/Menő Könyveknek, a Móra Kiadó alá tartozó a Trend Kiadónak, illetve a Magnólia Kiadó – Agave Könyveknek, hogy ismételten bizalmat szavaztak nekem.

 

 

Elolvasott könyvek száma: 138

Sokkal inkább tényként kezelem ezt a számot, mint korábban. Egyáltalán nem morgok, hogy nem értem el a 150-et, hanem inkább hálás vagyok annak, hogy ennyi sikerült. Annak viszont sokkal inkább örülök, hogy a saját könyvek olvasottságát sikerült átlendítenem a 70%-os szegmensbe. A kihívások listáinak ügyes összerakása miatt jutott idő az impulzusválasztásoknak, a klasszikusok terén is jó élményekkel zártam, emellett pedig megengedtem magamnak a hosszú könyvek hosszú olvasását – amire már egy ideje vágytam, de nem mertem meglépni.

– Ebből idegen nyelven olvasott: 57

Ugyan német az elsődleges idegen nyelvem, de nyelvtanulás szempontjából már egy ideje az angol a dominál – főképp a képregények miatt. Viszont annak külön örülök, hogy már teljes értékű regényeket is sorra mertem keríteni, hiszen az elsődleges célom ezzel mindig is az volt, hogy a magyarul elkaszált sorozatokat fejezzem be. Amiatt viszont a nagyon büszke vagyok magamra, hogy elolvastam életem első orosz mesekönyvét, amelyben ugyan nem volt sok szöveg, de kész hősnek éreztem magam utána.

– Ebből hangoskönyv: 14

Szeretem magam monoton tevékenységek közben hangoskönyvekkel motiválni, mert így sokkal gyorsabban repül az idő. Télen a napi kazánelgyújtás időszakát használtam ki, nyáron pedig a szokásos szőlőmunka alatt hallgattam őket. De a falfestés és a takarítás is tökéletes időszaknak bizonyult. Alapvetően a kívánságlistámról válogattam, és főképp sorozatokra feküdtem rá, amelyeket így könnyebben tudok pörgetni, de van, ahol ez sem segített az élvezhetőségen.

– Ebből képregény/graphic novel: 31

Időszakosan kattantam rá a képregényekre, és akkor egymás után többet is olvastam. De aztán voltak olyan részei az évnek, mikor teljesen háttérbe szorultak. Ősszel azonban teljesen rákattantam a NetGalley-ra, ahol én kizárólag képregényes témában szoktam böngészni.

– Ebből újraolvasás: 2

Mivel idén kizárólag az olvasatlan könyveim számának csökkentésére fókuszáltam, így teljesen háttérbe szorult az újraolvasás. Egyedül az Oltári Austen sorozat két részét sorolnám ide, amelynek történeteit már ismertem, de technikailag ezt az átiratot még csak most olvastam.

 

Sorozatok tekintetében képes voltam fejlődést mutatni. Az év elején nagy lendülettel vetettem bele magamat a kedvenc sorozataim folytatásainak vagy épp záróakkordjainak. Emellett pedig számos új sorozatnak álltam neki, amelyet képes voltam egy rész után elengedni, ha épp nagyon nem tetszettek. Erre szükségem is volt, mert nem mindig sikerült jól a választás

– elkezdett: 22

– befejezett: 11

Sajnos kevésbé volt szerencsém, mint előző évben. Bár a bevált sorozatok, mint a Holdbéli krónikák, A Poldark család vagy épp az Ambórzy báró esetei nem okoztak csalódást, de az újak közül csak a Cserkesztereket és a Tükörlelkeket tudom kiemelni.

 

 

Megosztott értékelések/betekintők száma: 77

– személyes kedvencem: Kiskiadós kincsek vol.1 – Olvassunk graphic novelt #29

Nagyon szerettem Taťána Rubášová és Jindřich Janíček William & Meriwether képregényeit, amelyet sikerült a bejegyzésben is megfelelően visszaadnom, ami mostanában elég nehezemre esik a kedvenceknél.

– legtöbben olvastátok: Hokiszerelem – Olvassunk graphic novelt #28

Ugyan egy ideje már csökken az írott blogok népszerűsége, de mindig örülök, ha sikerül egy olyan témát találnom, ami titeket is különösen foglalkoztat. Ilyen volt idén ez az LMBTQ hokis képregény is, amely legnagyobb meglepetésemre a könyves események beszámolóit is túlszárnyalta.

 

Beszerzett könyvek száma: 74

Nagy haladást értem el a beszerzések tekintetében, amelyet a számok is mutatnak, ugyanis az előző évekhez képest kevesebb kötet került a birtokomba. Ez azonban nem csak egy-két darabot takar, hanem konkrétan 25%-ot. Ez egyrészt annak is köszönhető, hogy hihetetlenül megdrágultak a könyvek, és egy-egy elköteleződés felér egy befektetéssel, amelyet nem mindegyik regény érdemel ki látatlanba. Főképp sorozatokra koncentráltam, illetve régóta vágyott kötetekre, de az is előfordult, hogy korábbi olvasmányaimból szereztem be egy-egy példányt. A listát végignézve pedig egyiket sem bántam meg.

 

Következzék néhány apróság.

Legrövidebb olvasmányom: The Lost Thing

Leghosszabb olvasmányom: A Hollókirály

Legszebb beszerzéseim: A bábuk élete, A méhek titkos élete, A Narancsfa-kolostor, Az Első Birodalom legendái, Aki gróf úr akar lenni, Hónővér, Pilu of the Woods, Repülj messzire!, The Tea Dragon Society

Kedvenc debütáló szerzőim: Christina Lauren, Papp Dóra

Kedvenc új karaktereim: Alizajd al-Kahtáni, Arabella Strange, Fekete Orsolya, Öldöklő, Péterfi Krisztina, Pilu, Willow

Egy könyv, amin sírtam: Azátutazó, Hónővér, Winter

Legjobb folytatások: Tükörlelkek 2., Winter

Legnagyobb meglepetések: A szerelem képlete, Az igazszerelem-kísérlet, Az Öldöklő-naplók sorozat, Bocs, hadd bőgjem ki magam, Failure to Launch, Half a Soul, Hooky sorozat, Legendák a Bagolyvárosból sorozat, Mamo, Pityke és prém, Semmi lány, Stories of the Islands, Vergissmeinnicht, Washington Square

Legnagyobb csalódások: A könyvkötő, A párizsi postamesternő, Az ámbrafa, Az ártatlanság kora, Aurora Rising – Aurora felemelkedése, Cselenyák Imre/Jean-Pierre Montcassen, Die Frau des Zeitreisenden, Die Seiten der Welt, Dirty English, Feljövök érted a város alól, Fiatalurak, Gallant, Hozományvadász hölgyek kézikönyve, Időhurok, Méreggel átitatott varázslat, Ten Thousand Stiches, The Fall of Lord Drayson, Things from the Flood, Több mint én

 

És végül az év legmeghatározóbb könyvélményei:

 

 

Célok és tervek 2024-re

Legfőképp megtalálni a megváltozott élethelyzetben az olvasásra szánható időszakokat. A reggeli olvasási rutinom ugyan megmaradt, de a fényviszonyok miatt sokkal inkább lerövidült. Az esti blokk szinte teljesen megszűnt, a hétvégék mindig sűrűek, így arra nemigen tudok bazírozni, a munkanapok pedig változó intenzitásúak, bár ilyenkor általában mindig magam után rohanok. És mindezen szabadidősávokban az olvasáson kívül a sorozatokra/filmekre és a horgolásra is szeretnék időt szakítani, amelyet már sikeresen egybekötöttem az elmúlt hónapok alatt. Nem lehetetlen, ugye?


A szokásos kihíváskvartettemből idén eddig csak hármat (2023 a magánkönyvtár éve, 2023 TBR és Várólistacsökkentés 2023) hirdettek meg, amelyek az éves tervezésem alapját képezik. Mindezen meghatározott listákat a jól bevált évszakos kihívások segítségével csökkentem. Emellett pedig idén 3+1 projektben is részt veszek. Rékával újból felvesszük a „Nomen est omen” stafétát, és igyekszünk minden hónapban valamit közösen olvasni, viszont szigorúan csak olyat, ami miatt nem verjük magunkat költekezésbe. Masnival alapvetően is terveztünk egy-egy könyvet közösen sorra keríteni, de februártól indul a Kép/Más projekt is, amelynél meglátjuk majd, hogy mennyire lesz hosszúéletű, de roppant lelkesek vagyunk az eddigi jó tapasztalatok miatt. Végül pedig Mariannal tervezünk közösen haladni Michael J. Sullivan életművével, mert mindketten oda meg vissza vagyunk a pali zsenialitásáért.

 

Mindezek mellett pedig saját prioritásokat is felállítottam magamnak, amelyben már a Moly Tábla funkciója mellett az Éves terv is segít. Szeretném egyrészt elolvasni a polcon porosodó kölcsönkönyveket. Másrészt pedig összeválogattam egy olyan listát is, ahova olyan kötetek kerültek, amelyektől nyugodtan megválhatok, ha nem tetszenek, de előbb mindenképp adok nekik egy esélyt. A lista szinte végtelennek tűnik jelen nézőpontból, hiszen számos kérdőjeles kötetet halmoztam fel az utóbbi években – szerencsére 2023-ban már nem ez volt a helyzet. Harmadrészt pedig szeretnék olyan regényeknek is esélyt adni, amelynek olvasását valamiért már évek óta halogatom. Zárásként pedig továbbra is a tudatos könyvvásárlást szeretném fenntartani, avagy visszatérni a kezdetekhez.

 

A bejegyzés végén pedig szeretném neked is megköszönni, kedves Olvasóm, hogy továbbra is velem tartasz, vagy épp újonnan csatlakoztál be – mindegy is, a lényeg az, hogy itt vagy. Sokat jelent nekem ez az oldal, amely ugyan blogformátuma miatt már egy kicsit idejemúlt, de az olvasás szeretetének terjesztése töretlen célként lebeg a szemem előtt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése