2023. december 3., vasárnap

Emlékek ereje | Bridget Collins

Ugyan kívülről csodaszépek a 21. Század Kiadó KULT Könyvei, de nekem eddig csak csalódás jutott ki. Nem véletlenül féltem előzetesen Bridget Collins A könyvkötő című regényétől, pedig mindenhonnan csak jót hallottam róla. Maga a témája érdekes volt és a szerző is szépen ír, de sajnos sem a szereplők, sem a minimális történet nem kötött le, emellett pedig nagyon sokat morogtam olvasás közben.

 

Eredeti megjelenés éve: 2019
Magyar megjelenés éve: 2021
21. Század Kiadó
történelmi fantasy
két csillag

Képzeld el, hogy ki tudod törölni minden bánatodat.

Képzeld el, hogy el tudod felejteni a szenvedéseidet.

Képzeld el, hogy el tudsz rejteni egy titkot.

Örökre.

Emmett Farmer a földeken dolgozik, amikor levél érkezik, hívják, hogy álljon munkába inasként. Egy Könyvkötőnek fog dolgozni – ugyan félelmetes, babonákkal övezett hivatás, amellyel szemben előítéleteket táplálnak az emberek, azonban se Emmett, se a szülei nincsenek abban a helyzetben, hogy visszautasítsák az ajánlatot.

Meg fogja tanulni, hogyan kell elkészíteni azokat a gyönyörű köteteket, és mindegyikben foglyul fog ejteni valami egyedülállót: egy-egy emléket. Ha valamit feledni akar az ember, a Könyvkötő segíthet. Ha valamit ki akar törölni, abban is segíthet. A múltad biztonságosan megmarad egy könyvben, és neked soha többé nem jut eszedbe a titkod – akármilyen szörnyű volt is.

A könyvkötőmester műhelye alatti kamrában sorakozik rengeteg könyv – és rengeteg emlék –, amelyek rögzítettek, és amelyeket ott tárolnak.

Egy nap Emmett döbbenten fedezi fel, hogy az egyik köteten az ő neve áll.

A Könyvkötő varázslatos, feledhetetlen regény: egy mindent legyőző szerelem története, amely egyedülálló irodalmi kalandot tartogat.

 

A címe ugyan a könyvkötészetre utal, de azt már tudtam róla, hogy sokkal inkább egy romantikus történetet rejt a regény. Számomra viszont egyáltalán nem jött át a szerelmi szál, amit inkább nyüglődésnek éltem meg. Minderről csak és kizárólag a szereplőink tehetnek, akik nem könnyítik meg a másik életét.

 

Történetünkről…

soha senki nem mond el semmit. Legalábbis akitől hallottam róla véleményt, az elég szűkszavúan mesélt róla. Utólag ezt teljes mértékben meg is értem, mert a cselekménye egy kisregényhez hasonlatos, de mindezt majd 450 oldalon keresztül húzza az írónő. Annyit viszont el tudok árulni, hogy három részből épül fel, és időrendben a második játszódik a legkorábban. Így ha az elején értetlenül állsz a helyzet előtt, akkor tudd, hogy idővel minden ki fog tisztulni.

 

Egyedül a könyvek és a mágia kapcsolata tetszett az egész regényben. Emmetet egy magának való vénasszony, Seredith vezeti be a könyvkötészet világába, akit minden mufurcsága mellett bírtam. Nagy hangsúlyt fektet az apró részletekre, amely által minket is bevezet ezen mesterség fortélyaiba. Szóbűbájt alkalmazva emlékeket rejt el a lapokon, és éppen emiatt nem szabad ezeket a köteteket árusítani, legalábbis a régi értékrend szerint. Ez megmagyarázta azt is,hogy Emmet szülei miért nem nézték jó szemmel, hogy a fiúk olvas. A külvilágban azonban bizonyos emberek képesek pénzzé tenni ezt a tudást, mint pl. De Havilland, aki számomra egy utolsó számító dög.


Forrás: Pinterest


Ugyan már említettem, hogy szépen ír Collins, mégis úgy éreztem, hogy helyenként átlendült a ló túlsó oldalára. Sokkal inkább szerette hallattani a saját írói hangját, mintsem vitte volna az eseményeket előre. A párbeszédes részek segítettek a helyzeten, mert akkor lendületesebb volt a sztori. Az egész titkolózást se szerettem, de ezt szerencsére feloldja a második részben, ami sokat segített az élvezhetőségének. A remény azonban hamar elillant, mert a harmadik egység szemszögváltása mindent sárba tiport.

 

Nem szerettem a két főszereplőt. Emmet eléggé elvarázsolt és törékeny hősnek, aki rengeteget mereng. Kezdetben egy lyuk tátong a múltjában, emiatt elég bizonytalan. Számomra az első részben kevésbé volt szerethető, mert én a határozott főszereplőket szeretem. Valójában azonban csak a múltjának hiánya zavart, mert amint összeállt nála a kép, már kevésbé idegesített. Lucian viszont végig ellenszenves maradt, amin még az sem segített, hogy előlépett történetmesélőnek. Egy igazi pökhendi ficsúr, aki szeret másokat kihasználni.

 

A mellékszereplők közül is a legtöbb igazi díszpinty. De Havillandról ugyan már ejtettem egy megjegyzést, de nem maradhatott ki ebből a felsorolásból sem, ugyanis elég magas lovon ül. Emmet huga, Alta is egy igazi kis szarkeverő, bár ő még elég fiatal, de nem tudom neki sem megbocsátani, hogy csak önmagát tartja szem előtt. De ő még igazából kismiska Lucian apjához képest, aki egy utolsó szemétláda. Örömét leli a szolgálólányok megerőszakolásában, akiknek rendszeresen kitörölteti az emlékeit, hogy mindig újra tudja kezdeni a bántalmazást.

 

Összességében

Előre megéreztem, hogy ez nem az én könyvem lesz. Nagyon kevés dolog érdekelt benne, és sokszor fájt olvasás közben. Nem szerettem sem a felvonultatott karaktereket, sem az események alakulását, a szerelmi szálat pedig inkább szenvedésként éltem meg.

 

Köszönöm szépen a lehetőséget a BookUp Könyvesboltot működtető kiadóknak!

 

„Az emlékeket kötjük be. Azokat, amelyekre nem kívánnak emlékezni. Amelyekkel nem tudnak együtt élni. Elvesszük tőlük ezeket az emlékeket, és olyan helyre rakjuk, ahol nem okozhatnak több kárt. Ezt jelenti a könyv.”

~~~

„Melyik a rosszabb? Semmit sem érezni, vagy bánkódni valami után, amire már nem is emlékszik az ember? A felejtés nyilvánvalóan magában foglalja a szomorúság hiányát is, máskülönben mi volna az értelme? Ám a dermedtség alighanem az én egy részét is eltompítja, mintha maga a lélek zsibbadna el.”

~~~

„– (…) Milyen érzés belemászni a másik ember fejébe? Amikor mezítelenek és tehetetlenek, és oly közel van hozzájuk, hogy érzi az ízüket. Olyan lehet, mint parancsra baszni.”

~~~

„– Egyre nagyobb a kereslet a hamisítványok iránt, tudja. Magának mi erről a véleménye? – Elhallgatott, de mintha nem lepődött volna meg azon, hogy nem kap választ. – Én még egyet sem láttam, tudtommal legalábbis, de azért kíváncsi vagyok. Csakugyan meg lehet állapítani a különbséget? Regénynek hívják őket. Bizonyára jóval olcsóbb az előállításuk. Másolhatók is. Ugyanaz a történet újra, meg újra felhasználható, s amíg vigyáz az ember, hogyan árusítja, addig nem ütheti meg a bokáját. Adódik a kérdés, vajon ki írja őket. Felteszem, olyan figurák, akik élvezetüket lelik a szenvedésről való fantáziálásban. És nincsenek skrupulusaik, ami a becstelenséget illeti. Napokat képesek azzal tölteni, hogy hosszúra nyúló, szomorú hazugságokat irkáljanak össze, anélkül, hogy elmenne az eszük.”

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése