2023. május 5., péntek

Krimidráma | Kathryn Evans

Valós indok, ha azért szeretnél elolvasni egy polcon várakozó könyvet, mert a laza szedése miatt gyors haladást remélsz tőle? Kathryn Evans Több mint én című kötetét pont emiatt vettem kézbe, hiszen ezt megelőző vaskosabb regények után szerettem volna egy kis lendületet belevinni az olvasásba. Egy recenziós csomag meglepetéskönyve volt, és máshonnan sem hallottam még róla, így tejesen vakon vágtam bele.


Eredeti megjelenés éve: 2016
Magyar megjelenés éve: 2018
Móra Könyvkiadó
ifjúsági, fantasy/sci-fi
három csillag

Lehet, hogy mind szörnyszülöttek vagyunk?

Teva élete látszólag normális: suli, haverok, pasi. Otthon azonban félelmetes titkot rejteget. Tizenegy másik Tevát.

A lélegzetelállító történet tizenhat éves főszereplője egyszerre küzd a felnőtté válással és családja nyomasztó örökségével.

Miféle kísértetekkel osztozunk a múltunkon? Hányféle szerepet játszunk? Lehetünk-e önmagunk?

Evans egy egészen különleges lány sorsán keresztül teszi fel a mindannyiunk életének mélyén ott feszülő kérdéseket.

 

Szerintem ez egy teljes mértékben megosztó kötet, mert vagy nagyon szereted, vagy minden apróságán felhúzod magad. Nálam az utóbbi volt a helyzet, viszont teljesen meg tudom érteni, hogy valaki miért szereti. Ha az első fele nem létezne, és a második pedig jobban ki lenne fejtve, akkor én is másképpen viszonyulnék hozzá.

 

Történetünk…

Teváról szól, vagyis inkább több Teváról, ugyanis főszereplőnk képes osztódni. Ez azonban nem egy békés folyamat, és befolyásolni sem tudja, ezért a világtól elzárva élnek az édesanyjukkal. Egyedül a legidősebb élhet normális életet, ezt azonban nem mindegyik énje képes feldolgozni. Lázasan keresi a megoldást, miközben a barátaihoz sem lehet őszinte. És a benne lévő énje is egyre inkább feszegeti a felszínt.

 

Az elején inkább egy tinidrámához hasonlított, amire nem voltam felkészülve. Konkrétan egy kortárs ifjúságihoz alacsonyítja le magát a kötet, amiben pedig fülszöveg alapján sokkal több rejtezett. Hiszen magam is nem egyszer elgondolkodtam azon, hogy jó lenne osztódással egyszerre több mindent megcsinálni, de Teva csak a fiújával lóg, illetve suliba jár. Emellett pedig azon siránkozik, hogy miért nem oldja meg senki sem a problémáját. Kifejezetten idegesített a hozzáállása.

 

Nem szerettem, hogy nem magyaráz a regény, hanem konkrét tényként kezeli Teva mutációját, ami valljuk be kívülről elég íjesztő. Kezdetben még abban sem voltam biztos, hogy ténylegesen osztódik, de ezen a dilemmán főhősünk is átmegy, és egy ponton csak egyszerűen dilisnek gondolja magát. Azt hiszi, hogy mindezt beképzeli, de kérdem én, akkor miért tudja lefotózni a szétváló testrészét. Mindez az édesanyja nemtörődömségére vezethető vissza. Gyakorlatilag magas ívben tesz arra, hogy folyamatosan újabb és újabb szájat kell etetnie, viszont íróként nem hiszem, hogy annyira felvetné a pénz. Eléggé inkompetens, aki túlzottan félti a lányát, és a menekülést tartja a legjobb megoldásnak.

 

Forrás: Pinterest

 

Nagyjából a könyv felénél fordult a történet, mert elhagyjuk az iskolai fókuszt, és sokkal inkább az osztódásra koncentrálunk. Végre olyanná vált a cselekmény, amit az eleje óta vártam. Ehhez nagyban hozzájárul Teva blogja is, amelyen segélykiáltást intéz a nagyvilágba. Eléggé sejthető, így nem árulok el nagy titkot azzal, hogy mindennek a mutációnak az apjához van köze. Azt viszont nem tudom megérteni, hogy a legnagyobb pörgést miért csak az utolsó 60 oldalba sűrítette be. A vége izgalmasra sikerült, de nem értem, hogy miért nem lehetett az elejétől erre a morális kérdésektől súlyos szálra felhúzni az eseményeket.

 

Összességében

Számomra eléggé kettéválik a történet. Míg az elején lévő drámázástól a falnak mentem, a végén lévő izgalom engem is lázban tartott. Az osztódós témát alapvetően érdekesnek találtam, de a kivitelezésével nem vagyok megelégedve.

 

Köszönöm szépen a lehetőséget a Móra Kiadónak!

 

„Melyik a rosszabb: ha a legjobb barátnőd szörnyszülött, vagy ha elmebeteg?

~~~

„Teljesen mindegy ki mit gondol. Ha szeretnéd, adnod kell a dolgoknak egy esélyt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése