2023. január 8., vasárnap

Évnyitó 2023 - Összegzés és kitekintés

 

Nem először állok neki ennek a bejegyzésnek, de úgy érzem, ez lesz a végső és megfelelő változata. Nagyon sűrűre sikerült az év vége, ezért is jócskán az ünnepek elmúltával, valamint egy levegővételnyi szünet után tekintek vissza 2022-re. Megengedtem magamnak ezt a fajta szabadságot, mert ugyan kinek is tartozok elszámolnivalóval, ha nem saját magamnak. Ennyi rugalmasságot pedig megérdemlek.

 

2022-ben mindent is egyszerre szerettem volna csinálni, amit időmenedzsmenttel próbáltam kezelni. A munka, egyetem és szakdolgozat hármasa azonban jócskán feladta a leckét, nem is sikerült időben leadnom a dolgozatomat. Ugyan az államvizsgát eleve a téli időszakra terveztem be, de nagyon jól esett volna egy nyugis ősz. A sok projektteendő és az általános tantárgyak vizsgáira való készülés azonban pont annyira tett elfoglalttá tett tavasszal, hogy hirtelen már májusban találtam magam. Ezt utólag egyáltalán nem bánom, hiszen az a plusz félév sokat emelt a szakdolgozat minőségén, és büszkén adhattam le a munkám gyümölcsét.

 

Mindeme elfoglaltság közben több helyen is megfordultam. Munkám miatt voltam Észak-Olaszországban, ahova azóta is visszavágyok. Életemben először vittem egyedül tanulmányutat, amely az ausztriai Wachau térségébe vezetett. Jártam családdal Fraknó várában, néztünk operaelődást Szentmargitbányán és musicalt Fertőmeggyesen. Pihentem a Balatonon is, de a legnagyobb dolog a bő egy hetes isztambuli kiruccanásom volt, ahol az Erasmusos szobatársamat és családját látogattam meg.

 

A blog szempontjából ez az év inkább egy erőltetett menethez hasonlított. Kevesebb újításra volt időm (és energiám), így a megszokott és bevált formátumok ismétlődtek. Ugyan szinte alig volt olyan hétvége, amikor bejegyzés nélkül maradtatok volna, de ezeket jócskán előre tudom gyártani, hiszen nagyjából féléves elcsúszásban kapjátok meg őket (a recenziók kivételével). A tényleges megírásnál se mindig tudtam tartani a rutint, így helyenként heteket is tudott csúszni, így már megkopott az élmény. Illetve az összetorlódott bejegyzések megírása is nehezemre estek, hiszen jobb esetben egy-két nap eltelik a két olvasmány befejezése között. A mindennapos írásnál viszont néha azt éreztem, hogy ismétlem magamat, ami hét év alatt azért biztosan előfordult már egyszer-kétszer, de normál esetben ez kevésbé tűnik fel.

 

Az elfoglaltságot leginkább a blog Instagram oldala sínylette meg. Prioritásokat kellett szabnom, és hiába élveztem annyira a képek megkomponálását, és a hozzá tartozó szövegek írását, kezdett terhessé válni. A posztok elmaradása azonban nem jelentette a teljes csendet, hiszen a sztorikban ugyanúgy aktív vagyok. Talán ennek köszönhető az is, hogy az oldal novemberben átlépte az 1000 követőt. Nem tudom eléggé megköszönni a bizalmatokat, hogy ezen nehéz időszakomban is kíváncsiak voltatok a véleményemre.

 


Megtartottam a blog 7. születésnapját, amiről a nagy tevékenykedések közepette sem szerettem volna megfeledkezni. Részt vettem olvasási maratonokon több-kevesebb sikerrel. A Könyv Kemping továbbra is a kedvencem, de becsúszott még egy Romantikus Readathon, egy Léleknyomatok Readathon és egy Könyves Creep-a-thon is. Amire viszont az idén a legbüszkébb vagyok, hogy megrendezésre került az első Réka-thon, amelyet két másik Rékával karöltve szerveztünk. Egy kicsit közkívánatra is készült, és nagyon élveztem a létrehozási folyamatát. Ennek köszönhetően egy kicsit a színfalak mögé láthattunk, és megköszönhettük azt a sok kedvességet, amelyet a magyar BookTube közösségtől kapunk.

 

Ha már BookTube, akkor szeretnék megemlékezni a két darab „könyvmoly elhagyja természetes élőhelyét, és emberek közé merészkedik” eseményről, azaz a Könyvhétről és a Könyvfesztiválról. Ha választanom kellene, akkor egyértelműen a Könyvhét volt számomra a kedvesebb, mert itt a Vörösmarthy téren ismét közösen bandáztunk, és jókat beszélgettünk. A Könyvfesztivál ezzel szemben sokkal kevésbé volt ennyire csoportos élmény, viszont a találkozások mégis feldobták a napomat, mert mindenki régi ismerősként köszöntött. Emellett pedig nem csak a BookTuberek ismertek fel, hanem a kiadói munkatársakkal és írókkal is sikerült jókat beszélgetnem. Ezen kívül még egyszer mozdultam ki a vackomból, mikoris ellátogattam az ünnepi időszakra létrehozott BookUp könyvesboltba.

 

Olvasás tekintetében általános célokat tűztem ki, hiszen magam sem tudtam, hogyan is fog alakulni az év. Az évszakos kihívásoknak továbbra is töretlen a sikere. Úgy érzem ez a három hónapos 10+10 felállás ad némi céltudatosságot, de egyúttal szabadságot is, mert ha jól válogatom őket össze, akkor akár hamarabb is végezhetek velük, illetve a hangulatolvasásom is teret tud nyerni egy-egy könyvvel. Az éves kihívásaimat (Ne porosodjon - 2022, 2022 a magánkönyvtár éve, 2022 TBR és Várólistacsökkentés 2022) is teljesítettem, amelyet a könyvek ügyes összefésülésének is köszönhetek, hiszen mindig van átfedés közöttük. A BookTube Könyvklubban idén csak két hónapban voltam aktív, viszont számos olyan könyv került a választottak közé, amelyeket már korábban olvastam, vagy várólistások, de végül nem jutottam el odáig, hogy ténylegesen kézbe is vegyem ott akkor őket.

 

Ezen blokk végén pedig szeretném megköszönni a kiadók irányomba tanúsított bizalmát. Nem lehetek elég hálás a 21. Század Kiadónak, az Athenaeum Kiadónak, a Jaffa Kiadónak, valamint Metropolis Media Kiadónak, akik már évek óta jobbnál jobb könyveket jelentetnek meg, és amelyeket én is szívesen olvasok. Rajtuk kívül pedig külön hálás lehetek a Kossuth Kiadónak, a Menő Könyveknek, a Móra Könyvkiadónak és a Partvonal Kiadónak, akik lelkesedésemben potenciált láttak. A kiadókban azonban emberek dolgoznak, akiknek szintén szeretném megköszönni a munkájukat.

 

Képek forrása: Pinterest


Elolvasott könyvek száma: 150

Míg talán az év elején a mennyiségre mentem rá, addig egy ponton túl már a lelassulást forszíroztam. Eleve célom volt a vastagabb könyvek kézbe vétele, amely a szakdolgozat mellett is sikerült. A minőségi váltásra Avilda hívta fel a figyelmemet, és nem lehetek neki eléggé hálás emiatt. Mindezek mellett aztán decemberben beütött a crach, mikoris el kezdett szemem előtt lebegni a 150-es szám. Év elején a százat láttam reálisnak, és minden felette lévőt ajándéknak tekintek. Az év végével jött lendület eredményeképp viszont sikerült elérnem. Fokozatosan erősődő évet zárok, minden évszakban születtek nagy kedvencek, a véghajrá pedig rendesen odavágott.

– Ebből idegen nyelven olvasott: 55

Közel megfeleződött ezen könyvek száma a tavalyi évhez képest, ami a graphic novelek visszaesésével is magyarázható. Másrészt az angol könyveket még mindig lassabban olvasom a magyarhoz vagy a némethez képest, így hosszabb ideig is elkísértek. A német is erősen visszaesett (8 db), ami a hangoskönyvek hosszának is köszönhető, viszont „rendes” olvasásom is volt, aminek nagyon örülök. Viszont a fizikailag meglévő könyvek még mindig csak porosodnak.

– Ebből hangoskönyv: 5

Idén sikerült hosszabb hangoskönyveket kiválasztanom, ezért is haladtam velük lassabban. Emellett a nyáron nem én mentem ki egyszer a szőlőbe hajtásolni, így az az idő is „elveszett”. A többi kerti munka és a kazánba való begyújtás azonban tökéletes helyzeteket teremtett. Ezeken kívül még utazás közben nyúltam hozzájuk, de sokszor inkább csak zenét hallgattam. Még mindig inkább a német felé húz a szívem, de már be van készítve jövőre pár magyar is.

– Ebből képregény/graphic novel: 31

Az év elején még inkább nyúltam feléjük a hosszabb könyvek olvasása közben, de aztán ezt a szerepüket felváltották a rövidebb regények. Kevesebb kiemelkedő volt közöttük, hiszen a nagyágyúkat már 2021-ben olvastam

– Ebből újraolvasás: 6

Erre vagyok a legbüszkébb még úgy is, hogy ebből a legtöbb képregény. A maradék kettő, az Állatfarm és a Büszkeség és balítélet Oltári Austenos kiadása pedig nagy kedvencem lett.

 

Gyakorlatilag állandó célommá vált a megkezdett sorozatok befejezése, amellyel 2022-ben nagyon jól haladtam. Eleve inkább egykötetes művek felé nyúltam, ami nem tornászta nagyon magasra az elkezdett sorozatok számát. Ezen kívül pedig volt, amivel csak haladtam, de végül év végéig nem sikerült befejeznem őket, de ezt is sikernek élem meg.

– elkezdett: 16

– befejezett: 14

Ez egy szinte tökéletes arány még úgy is, hogy összesen 7 olyan sorozatot tartalmaz, amit az évben kezdtem el, és be is tudtam fejezni. A kiválasztott sorozatok minőségét is mutatja, hogy négy kedvencet is avattam közülük: A Poldark család, az Athéné Klub, Az Északi erdő legendája, ill. a Riyria-krónikák.


Megosztott értékelések/betekintők száma: 75

– személyes kedvencem: Nonfiction, avagy az iskolán kívüli tanulás – kalandjaim fákkal és teákkal

Ritkán olvasok ismeretterjesztő könyveket, éppen ezért jelentett kihívást ezen bejegyzés összeállítása. Nem tudtam követni a megszokott sémát, ami kilökött a komfortzónámból, mégis nagyon szerettem írni, és legfőképp megosztani veletek a gondolataimat.

– legtöbben olvastátok: Moszkva harangjai | Katherine Arden

Népszerű sorozat, így nem lepődök meg rajta. Egyébként őt is nagyon szerettem írni, hiszen a könyv is hatalmas kedvencem lett. Az meg, hogy ti is szerettétek, külön öröm számomra.

 

Beszerzett könyvek száma: 110

A könyvvásárláshoz konkrét stratégiát állítottam össze. A „csak akkor vehetsz könyvet, ha elolvastam a korábbi beszerzést” egyáltalán nem működött 2021-ben, ezért másképp álltam hozzá. Az volt a stratégiám, hogy nem vehettem annál több könyvet egy hónapban, mint amennyit a saját magánkönyvtáramból elolvastam. Egy idő után pedig feltettem magamnak a kérdést, ha nagyon rendelni akartam volna, hogy tényleg el szeretném olvasni most azonnal, vagy várhat még. A másodkézből szerzett példányok elsőbbséget élveztek, és így számos kincsre tehettem szert. A 110 viszont még mindig sok, viszont ha ebből leszámoljuk az ajándékokat és a recenziós példányokat, akkor már egy sokkal barátságosabb 72 jön ki. Emellett pedig 29 könyvön adtam túl, aminek több mint felét ténylegesen eladtam. Idén viszont sikerült eljutnom a soproni könyvtár könyv csere-beréjére, jártam egy Bookline Lapozónál, valamint a Győri Egyetemi Könyvtár állományát is gyarapítottam.

 

Következzék néhány apróság.

Legrövidebb olvasmányom: The Mirror & the Maze

Leghosszabb olvasmányom: Novron örököse

Legszebb beszerzéseim: A hazugság tézisei, A Jane Austen küldetés, A könyvkötő, A lelkitárs-egyenlet, Az utazás, Bámulatos robotexpedíció, Hosszú út egy kicsi és dühös bolygóhoz, J. R. R. Tolkien meséi, Marlenka, Nagy Panda és Kicsi Sárkány, Winnie the Pooh: The Complete Collection of Stories and Poems

Kedvenc debütáló szerzőim: Debbie Tung, Moskát Anita, Taťána Rubášová, Winston Graham

Kedvenc új karaktereim: Róka, Ross Poldark, Demelza Carne, Verity Poldark, Kate Mularkey, Tully Hart, Mrs. Mularkey

Egy könyv, amin sírtam: A láthatatlan fény, Jó feleségek, Én és a cseresznyefa, Fény a dombok mögött, Lily fogadalma, Novron örököse, Szentjánosbogár lányok

Legjobb folytatások: A lánya toronyban, Daughter of the Siren Queen A szirénkirálynő lánya, Demelza, Jó feleségek, Különleges hölgyek európai utazása, Novron örököse

Legnagyobb meglepetések: 40 ősz, A Holiday by Gaslight, Ahol megszakad, Állatfarm, Be Prepared, Georgiana Darcy's Diary, Két hang között, Krieg, Lúzer Rádió, Budapest!, Mesék a Hurokból, Rekviem egy gyilkos asszonyért, Sakknovella

Legnagyobb csalódások: A Jane Austen küldetés, A táltos, A Vasdruida Krónikái, Az Órakulcs, Éjszaka a konyhában veled akartam beszélgetni, Horgonyhely, Kísértés Rt., Liverpool Street, Paper Girls #1-6

 

És végül az év legmeghatározóbb könyvélményei:

 

 

Célok és tervek 2023-ra

Mivel ez lesz két évtized óta az első olyan esztendőm, amelyet teljes mértékben iskolai kötelékek nélkül töltök, így szeretném okosan kihasználni a hirtelen felszabaduló temérdek időt. Az olvasás ugyan továbbra is nagyon fontos részét fogják kitenni az életemnek, de nem szeretnék csak és kizárólag a könyvekbe menekülni, mert az élet is tartogatni fog érdekes dolgokat. Éppen emiatt nem is kifejezetten a mennyiség lesz majd a cél.

 

A korábbi évek céljai közül a sorozatfolytatást egyértelműen magammal fogom cipelni, mert mindig örömmel tölt el valaminek a befejezése. Mivel az angol tudásom az utóbbi időben sokat fejlődött, így már a magyarul elkaszált sorozatok sem tűnnek lehetetlennek. A polc bugyraiban elvesző féltégláimnak is neki szeretnék állni, amelyek között sorozatkezdések is találhatók. Az itthoni német könyveimből is szeretnék olvasni, mert az utóbbi időben eléggé el lettek hanyagolva, pedig nem véletlen vannak meg. Emellett pedig a hangoskönyvek olvasását sem szeretném abbahagyni.

 

Ha a kihívásokat nézzük, akkor a korábbi évek szokásos négyese (Ne porosodjon - 2023, 2023 a magánkönyvtár éve, 2023 TBR és Várólistacsökkentés 2023), valamint az ezekből a listákból leképzett évszakos kihívások továbbra is prioritást élveznek. Mivel idén is erős bennük az átfedés, illetve sok recenzió is található benne, így szeretnék velük az év folyamán minél előbb végezni. De az sem baj, ha útközben engedek teret a hangulatolvasásnak, mert a legfőbb célom ígyis-úgyis ugyanaz: lehetőleg a magánkönyvtáramból akarok olvasni. A könyvbeszerzéseimet is meg akarom regulázni, hiszen egyrészt már nemigen tudom hova tenni őket, másrészt pedig 200+ könyvből ugyan tudjak már választani.

 

Végezetül, ha eljutottatok idáig a bejegyzésben, ha nem, szeretném megköszönni nektek, hogy éven át velem voltatok. Mert ugyan elsősorban magamnak gyártom az értékeléseket, hogy emlékezzek az olvasmányaimra, de ti teszitek teljessé az élményt. Nélkületek nem biztos, még ma is csinálnám. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése