2024. május 10., péntek

Nem érdemelte meg az esélyt | Katherine Allred

Már nem is emlékszem, hogy anno mi miatt figyeltem fel Katherine Allred Az ámbrafa című regényére, de valószínűleg a borító színharmóniája mellett fülszöveg lehetett az ok. Sokat ígért, és az értékelések alapján bíztam benne, de már a legelején pofára estem a felépítése miatt. Sokmindent másképp oldottam volna meg benne, és talán az egyetlen pozitívuma, hogy gyorsan haladtam vele.


Eredeti megjelenés éve: 2005
Magyar megjelenés éve: 2017
Könyvmolyképző Kiadó
romantikus
két csillag

A nap, amikor Alix French megismerkedik a rosszhírű külvárosi roncstelepen élő, tízéves Nick Andersonnal, korántsem mondható szokásosnak.

Az aprócska méhbalzsamos dobozzal és rendíthetetlen elszántsággal felfegyverkezett Alix kezelésbe veszi a fiú hátán lévő sebeket – egy közelmúltbeli verés nyomait –, és ez a gesztus mindkettőjük életét örökre megváltoztatja.

A gyerekkori bonyodalmak és a kamaszkori bánatok közepette is elválaszthatatlanok maradnak, és a barátságuk lassan szerelembe fordul. A jövő rózsásnak tűnik, ám egy végzetes éjszakán valaki agyonlövi Nick agresszív apját, Frank Andersont. Nick váratlanul elhagyja a várost, Alix pedig ott marad magányosan, zavarodottan – és terhesen.

Vajon a lány hogyan birkózik meg a Nick hűtlensége okozta fájdalommal és egy rossz házassággal? Sikerül-e újrakezdenie az életét? Vajon amikor Nick visszatér és megpróbálja visszaszerezni a szerelmét, le tudná-e dönteni a lelke köré épített védőfalat, ha kiderülne az igazság Frank Anderson haláláról? Hiszen a napvilágra kerülő igazság és a nyomán támadó érzelmi robbanás éppúgy képes rombolni, mint gyógyítani.

 

Becsapva éreztem magamat, hiszen egy felnőtt és komoly romantikus regényt vártam. Előzetesen ugyan tudtam, hogy a második esélyre fog építkezni, de hogy az elsőt is ilyen részletességgel taglalja, azt nem. De ez még hagyján, mert ha mindezt a regény során elosztja az írónő, kevésbé zavart volna. Így viszont gyakorlatilag a feléig egy tiniszerelmet látunk, és a második részében pedig összecsapta az egészet.

 

Történetünk…

Alixról és Nickről szól, akik gyerekként találkoznak, és a lány azonnal beleszeret a fiúba, aki viszont a családi háttere miatt kerüli a szerelmet. Barátokként nőnek fel egymás mellett, de aztán tinikorban elkezdenek dúlni a hormonok, ami mindent megváltoztat. Nick kénytelen elhagyni a várost, és maga mögött hagyja a terhes Alixet. Felnőttként visszatérve csak még inkább összekuszálják a szálakat, ahol a megoldás kulcsa a kommunikáció lenne. De hát az luxus.

 

Az egész könyv egy visszaemlékezés, amelyet Alix mesél el. Mindentudó elbeszélőként sok dolgot lelő előre, aminek nem láttam értelmét, mert akkor minek kezdtük el a regényt Ádámnál és Évánál. Egyáltalán nem volt szimpatikus, így az elbeszélés módja sem mentette meg az amúgy sok helyen sántító regényt. Viszont az is tuti közrejátszik, hogy éreztem rajta a 2005-ös megjelenési év porát is. A déli hangulat egyébként érdekes volt A méhek titkos élete film és A barackfa titka után, de továbbra sem lesz a kedvencem az amerikai álmos kisváros, mint helyszín.

 

Számomra eléggé kettévált a regény, amely leginkább a szereplők viselkedésének tudható be. Az elején a szülői sorsok által megpecsételt gyerekeket látjuk, amely leginkább Nicknél ütközik ki. A kissrác apja ugyanis részegen elég agresszív, emellett pedig a nőügyei elég rossz benyomást tesznek rá, így nem akar csajozni. Sokáig kerülgetik egymást Alix-szel, mert azt gondolja, hogy nem érdemli meg a csajt. Aztán természetesen egy ponton összemelegednek, de mindezt a legnagyobb titokban teszik, mert a felszínen mással randiznak. Sajnos azonban már ez a tiniszerelem sem mozgatott meg, hanem sokkal inkább egynek elmegy érzésem volt tőle. De utólag még mindig jobb érzésem volt tőle, mint az utána lévőktől.

 

Forrás: Pinterest

 

A második fele minden szempontból furcsa volt. Eleve Alix a kényelmes életet választva hozzáment egy olyan fickóhoz, akit nem szeret, és egymás életét rontják meg ezzel. Egy megkeseredett perszóna válik belőle, akiben rengeteg a düh. Ezzel szemben Nicket mint valami adoniszt vonultatja fel a könyv, akinél mintha nem telt el volna 15 év, mert ugyanolyan lánggal ég a csaj iránt. Hölgyeményünknél is megállt az idő, mert egy elhúzódó gyász feldolgozásával küzd.

 

És az egészben a bonyodalom volt a legrosszabb, ugyanis minden megoldódhatott volna egy szempillantás alatt, ha végre beszélnek egymással az emberek. Az pedig főleg nem megoldás, hogy mindent egyszerre zúdítasz a másik nyakába. Egyáltalán nem mutat jó példát.

 

Amit viszont szeretnék a végén kiemelni, mint pozitívum, az a könyvek történetben betöltött szerepe. Ez jelenti az első kapcsolódási pontot Alix és Nick között, de nekem sokkal inkább az említett regények miatt vált fontossá, hiszen feltűnik A Gyűrűk Ura és a Dűne is.

 

Összességében

Nem is tudom, hogy a szereplők bosszantottak fel inkább vagy a felépítés miatt morogtam többet. Egy komolyabb romantikus történetet vártam volna el, de a szerkesztése miatt a feléig csak egy ifjúsági regényt kaptam, ami miatt eléggé becsapva érzem magamat. Egy ponton elgondolkodtam azon, hogy egy átszerkesztés mennyivel jobbá tette volna, de a bonyodalom elég értelmetlennek tűnt, és egyszerű kommunikációval fel lehetett volna oldani. Emellett pedig igazából az elbeszélőnket sem sikerült idővel megkedvelnem.

 

„– Nem. Én író leszek.

Hirtelen élénk érdeklődés jelent meg az arcán.

– Ahhoz, hogy valaki könyveket írjon, különlegesnek kell lenni.

– Hát akkor én különleges vagyok, mert igenis író leszek.”

~~~

„Légy a barátja, édesem, de ne bántsd meg azzal, hogy sajnálod. Szánalomra senkinek sincs szüksége.”

~~~

„Időnként nincs valódi oka annak, ami történik, bármennyire keressük is.”

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése