2020. december 4., péntek

Nem könnyű a gimnazista lét | Bessenyei Gábor

Bessenyei Gábor írói tevékenységét már az Aranymosás pályázat megnyerése óta követem, a regényeit azonban eddig hanyagoltam. Sosem éreztem azt, hogy én lennék a könyveinek elsőszámú közönsége, hisz a görög mitológia nem hoz lázba, illetve a kaméleonos besoroláshoz is idősnek gondoltam már magamat. Aztán jött Az első csók és egyéb démonok, amit ugyan kinéztem magamnak, de nem lett belőle prioritás. Egy könyvtári könyv csere-bere alkalmával azonban sikerült lecsapnom rá, és milyen jól tettem. Engem teljesen meggyőzött, hogy érdemes olvasnom az írótól, mert tetszik a stílusa, illetve a kézbe vétel időpontja is jó választás volt, mert tipikusan őszi regényről beszélünk.

 

Eredeti megjelenés éve: 2018
Könyvmolyképző Kiadó
négy csillag
ifjúsági, paranormális

Vajon mi az ijesztőbb: egy szellem vagy életem első csókja?

Patrik tizenhat éves, és úgy érzi, már nagyon ideje lenne járni valakivel. Amikor észreveszi, hogy Emma, a suli egyik legszebb lánya egyre biztatóbb jeleket küld felé, alig hisz a szerencséjének.

Minden szuperül alakul, ám egy éjszaka megjelenik a kollégiumban Patrik halott kutyájának szelleme.

De mit akar tőle a frissen eltemetett házi kedvenc? És miért beteg Patrik édesanyja, ha az orvosok nem találnak semmi okot?

Patrik maga kezd nyomozni.

Felkeresi egyik régi iskolatársát, Lilit, akiről azt pletykálják, hogy igazi boszorkány.

Szellemek, átkok, éjszakai szeánszok – kiderül, hogy a lánynak mindez meg sem kottyan, de a sötét erő, ami Patrik családját fenyegeti, sokkal kegyetlenebb, mint bármelyikük sejtette volna.

Patrik úgy érzi, kettészakad az élete.

Odahaza egy ismeretlen misztikus fenyegetés telepszik rá, miközben a kollégiumban próbálja teljes szívvel belevetni magát első párkapcsolatába, túlélni az első ügyetlenkedéseket, a bizonytalanságot, és rosszindulatú szobatársa kötekedéseit.

Lehet esélye a szerelemre, ha közben egy alattomos túlvilági lény a családjára tör?

Nyerj bepillantást egy kamasz srác féltve őrzött titkaiba!

 

Nagyon hangulatos egy regény, és több figyelmet érdemelne, mert hiánypótló. Egyre kevesebb fiú szemszögből írt ifjúsági történet kerül a piacra, és az is inkább női írók által, ami kevésbé hiteles, hisz ott is a fantáziájára és vágyképeire támaszkodik, pont mint a macsó férfikaraktereknél. Bessenyei Gábor viszont saját élményekre tudott támaszkodni, és így sokkal életszagúbbnak tűnt az egész könyv. Viszont Vörös Pöttyös besorolása és borítója nem éri el a fiúkat, amit nagyon sajnálok. Hisz ez egy olyan regény, amit nemtől függetlenül tudok ajánlani.

Történetünk…

egy fiúról szól, akiről ha a fülszövegben nem lenne megemlítve, hogy Patriknak hívják, csak a 96. oldalon derülne ki. Másodéves gimnazistaként nagyon szeretne már barátnőt, viszont ehhez bátorságot kell gyűjtenie. Egy véletlen folytán szóba elegyedik a kiszemelt lánnyal, de hát nem egyszerű a fiúk helyzete, mert minden megoldást tőle vár el a társadalom. A kollégiumi életével párhuzamosan otthon is zűrök vannak. Édesanyja a folyamatos rosszullétei miatt kórházba kerül, de az orvosok nem találnak semmilyen rendellenességet. Frissen meghalt kutyájának szelleme miatt felkeresi a helyi boszorkányokat, akikkel együtt rájön arra, hogy valaki állhat édesanyja betegsége mögött. És így legyen az ember normális tizenéves.

 

Fontos megemlítem a regény felütését, mert ez sok embert mélyen megérinthet. Az első fejezet közvetlenül főhősünk kutyájának, Titánnak halálával indul, akit nagyon szeretett Patrik. Mintha a barátomat láttam volna benne, és nem csak e tekintetben, hanem a személyiségének más vonatkozásában is. Érzelemdús bemutatásra sikerült, ahol egy átfogó képet kapunk hősünkről, aki egyszerre szimpatikus lett. Könnyen tudtam vele azonosulni a nemi különbségek ellenére. Szereti a szuperhősöket, szeret gitározni, de nem szereti, ha az osztálytársai ugratják. Tapasztalatlan, de menőnek akar látszani. Okos, viszont ezt nem hangoztatja.


Forrás: Pinterest


A könyv stílusa erősen kettészakad, attól függően hogy épp a koliban vagy otthon tartózkodunk. Míg előbbi a tiniproblémákkal foglalkozik, addig az utóbbi az elmúlással. Ez a kettősség nekem nagyon tetszett, mert így minkét szálon tudtam szurkolni Patriknak, utóbbi viszont kellő komolyságot adott a történetnek. Ezt értelmezhetjük úgy is, hogy otthon és külvilágnak teljesen más képet mutatnak magukról a gimnazista fiúk, amiben van igazság, már ha csak öcsémből indulok ki. Szóval ezért hatalmas pirospont jár az írónak.

 

Titán kulcsszereplője a történetnek, holott csak helyenként bukkan fel. Az elején nemigazán értettem, hogy mit is szeretne elérni, aztán a boszik megvilágosítottak a kutyák szerepével kapcsolatban. Ők ugyanis a házat nem csak a fizikai betolakodók ellen védik, hanem a rontások és ártó szellemek ellen is pajzsot tartanak a ház lakónak. Ezért ők nemigazán saját maguktól betegek, hanem gazdáik életét mentik meg a magukra vállalással. Ebben a megközelítésben Titán és az összes kutya egy igazi hős, bár először nagyon ijesztőnek gondoltam.

 

A gimiben történt események főleg a barátnő-, de inkább a csókszerzésre irányulnak. Az írásmód teljesen átadta a tizenévesek mindennapi beszédstílusát, így az sem bántott, hogy helyenként keményebben fogalmazott az író. Pörögnek a beszélgetések a fiúk között, és a keménylegének is egymásnak feszülnek. A kiszemelt lánnyal, Emmával viszont olyan aranyosan flörtöl, majdnem elolvadtam a próbálkozásaitól. Nagyon zavarba jön miatta, és nem is igazán tudja sokszor, hogyan is értsen dolgokat, mit feleljen rá és legfőképp mit is csináljon. Életszerű volt a tanácstalansága és a reakciói, és ismeretségük lassú kialakulása.


Forrás: Pinterest


Tetszett a dátumszerű fejezetleosztás, mert így pontosan tudtam, hogy hányadika van és mennyi nap telt el a regény kezdete óta. Ennek fontos szerepe is van, hisz hétközben a gimiben vagyunk, hétvégén meg otthon. Aztán ott van a mágikus negyvenkettedik nap, mikor a világok között rekedt szellemek távoznak a mi dimenziónkból.

 

Az októberi hangulatot a boszorkányság is hozta magával tipikusan őszt varázsolva a lapokra. A város három banyájához a régi iskolájának fura lányán keresztül jut el. A különböző pletykák igaznak bizonyultak, és tényleg látó erejük van, és nem mellesleg jó humoruk. Észreveszik a rontást, megtisztítják a házat, de ezzel csak azt érik el, hogy az ártó szándékú alak még inkább bombázza őket. Viszonylag hamar rájöttem a kis szereplőgárda miatt, hogy ki lehet a gyanúsított, de a tényleges indokon már én is meglepődtem. Az őszi hangulatot az elmúlás szele is erősítette, a rendszeres kórházba járás és cidrizés, hogy vajon sikerül-e megmenteni Patrik édesanyját, illetve a családi harmóniát, mert az is romokban hever.

 

Két érdekességet szeretnék kiemelni még így a végére. Az egyik egy Réka nevű lányzó, aki Patrik kiszemeltjének legjobb barátnője. Ne már… Ez a név egyszerűen hordozza magával a másodhegedűs szerepeket. Aztán ott van még a helyszín, Debrecen, amely üdítően hatott, mert nem egy szokványos város. Utoljára a Légy jó mindhalálig-ot olvastam, ami ott játszódott volna, így ez is emelte a különlegességét.

 

Összességében

Ennél nem tudtam volna ősziesebb olvasmányt választani, amelyet egyaránt ajánlok fiúknak ÉS lányoknak is. Kellően ifjúsági, kellően paranormális, amelyet a hiteles szereplők csak erősítettek. Csak a Vörös Pöttyös besorolásával nem értek egyet, de ez legyen a legnagyobb problémám.


„Most komolyan az a társadalmi elvárás, hogy csak úgy menjek oda, lényegében egy idegenhez, akiről csak annyit tudok, hogy szép, és beszéljek vele? De miről is? elég nehezen oldódom fel lányok között, hogy legyek akkor önmagam? És különben is, az elég érdekes, ha önmagam vagyok?

~~~

„Milyen könnyű megutálni valakit, ha nem úgy viselkedik, ahogy akarod…

~~~

„Azt vettem észre, ha be is ülök a kollégiumi kötelező tanulószobára, csak fantáziálok. Helyzeteket képzeltem el, amiben Emmával vagyok, beszélgetéseket terveztem, beszólásokat. Minden róla szólt, minden gondolatom arra irányult, hogy lenyűgözhessem őt. Azt hittem, ilyen csak a filmekben létezik, de nem, vannak emberek, akik tényleg képesek berágni magukat a fejedbe, és szobát kivenni odabent.

~~~

„– Ismered a mondást, aki nem tudja csinálni, az tanítja. Aki tanítani sem tudja, elmegy tesitanárnak.

~~~

„Anya azt mondja, akinek ilyen tehetsége van, az nem azért kapta, hogy aprópénzre váltsa, de azért nem baj, ha meg tud élni belőle.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése