2020. december 26., szombat

Anya csak egy van | Kyung-Sook Shin

Idegen kultúráról szóló könyvre vágyva vettem kézbe Kyung-Sook Shin Vigyázzatok Anyára! című regényét, és amennyire feszített tempóban kellett olvasnom a Könyv Kemping miatt, annyira tetszett. Pedig a kényszerolvasások nem szoktak jól elsülni, de újszerűsége és gondolatai újabb és újabb felismeréshez juttattak.


Eredeti megjelenés éve: 2011>
Magyar megjelenés éve: 2012
Könyvmolyképző Kiadó
női sors
öt csillag

Amikor a 69 éves Szonjo (So-nyo) elszakad férjétől a szöuli metróállomás forgatagában, családja kétségbeesetten indul a keresésére. Mégis, ahogy a régóta lappangó titkok és a személyes sérelmek szépen lassan napvilágra kerülnek, mindenkiben felmerül a kérdés: vajon mennyire ismerik az asszonyt, akit anyjuknak neveznek?

A szívhez szóló hangokon, a lány, a fiú, a férj és az anya szemszögéből elmesélt történet egyszerre nyújt hiteles képet a mai Koreáról és egyetemes betekintést a családi szeretet témájába.


Ezt még határozottan fel kell dolgoznom. A nagyrészt retrospektív elbeszélésmódnak köszönhetően magam raktam össze azt, hogy hogyan is jutottunk el a regény kiindulópontjához. Női sorssal foglalkozva nagy kérdéseket tesz fel, amit lányként teljesen másképp értelmeztem, mintha már anya lennék. Mindenképp újra fogom olvasni, akkora hatást gyakorolt rám.


Történetünk…

egy koreai családról szól, ahol az édesapa és az édesanya vidékről felmegy Szöulba, hogy meglátogassák az ott élő gyerekeket. A vasútállomásnál lévő metrómegállóban azonban akkora a tülekedés, hogy az édesapa úgy száll fel a szerelvényre, hogy a felesége az állomáson marad. A férfi ezt túl későn veszi észre, és ez vezet a felesége letűnéséhez. Vagy mégsem? Mi van ha az állomásra ki nem menő gyerekek a hibásak? Vagy a szülők makacssága, hogy egyedül is odatalálnak? Vajon kié a felelősség?


Újszerűnek hatott a könyvben megjelenő E/2-es elbeszélésmód, amelyben még sosem volt eddig részem. Kevésbé volt zavaró, mint azt elsőre gondolná az ember. A történet ezáltal sokkal személyesebbé vált számomra, hisz olyan érzésem volt, mintha valaki mesélné nekem a történetet, egy láthatatlan és mindentudó mesélő.


A jelenbéli cselekménye kevésbé hangsúlyos, végig a keresésről szól. Emellett visszaemlékezésekből követjük végig az édesanya életútját, ahol fokozatosan belepillanthatunk az asszony sorsába. Az egyes részek egyre többet tárnak fel a múltból, hisz mindegyik személy másképp emlékszik rá, mást hallott tőle és máskép viszonyult hozzá. Az idősebb lány tárgyilagosan, az idősebb fiú szeretettel, a férj megbánással, a fiatalabb lány bűntudattal, és a fiatalabb fiú meg leginkább sehogy.


Forrás: Pinterest


A regény központi témája a nő sorsa anyává válás után. Már eleve a koreai kultúra is újszerűen hatott, nemhogy még az édesanyákhoz való hozzáállás. Az anya a történetben mint háttérbe szoruló figura jelenik meg, akivel sokkal többet foglalkoznak eltűnése után, mint előtte. Addig természetesnek veszik a kiszolgáló szerepét, amit a nő némán tűr. A főzésért sem kifejezetten rajong, de feladatként elvégezte, hisz a család élelmezése volt a legfőbb feladata. Mindezen kötelességek mellett vajon megérdemlik a nők a boldogságot és lehetnek céljaik, vagy csak anyák. Az életét belerakta a gyermekei nevelésébe, de mindegyiket másként szereti, és mást vár el tőlük.


Emellett a gyerekeken keresztül két másik alternatív, modernebb női sorsot is felvázol. Az egyik az elfoglalt és karrierista nőét, aki csak a munkájának él, sokat utazik, és alig van ideje a szüleire. Végül szerintem ő zuhan a leginkább magába az eltűnéskor, és őt marja leginkább a bűntudat. A másik az okos és diplomás nő, aki sokkal többre vihette volna az életben, minthogy három gyereket szüljön. Az írni-olvasni tudás nem adatott meg az édesanyjának, így ő jelenti minden reményét.


A könyvben megjelenő férfikarakterek nagyrész a háttérbe szorulnak, egyedül az elsőszülött fiú és az édesapa kap nagyobb szerepet. Míg utóbbi inkább negatív szereplőnek van feltüntetve, addig az előbbi mint a család legfontosabb embere van jelen. Az elsőszülött kötelessége a tanulás, és feladata az összetartás biztosítása, még ha távol is vannak a szülői háztól.


Forrás: Pinterest


Hihetetlenül elgondolkodtató regény egy ismeretlen, mégis ismerős világról, hisz nőként még nagyszüleink/dédszüleink generációjának is nagyrészt a háztartás vezetése volt a legfőbb gondjuk. Emellett a saját korunk rohanására is reflektál, ami miatt bennem is bűntudat támadt, pedig én szeretek időt tölteni a családommal. Annyi mindent tudnék még mondani, de nem teszem, inkább azt javasolom, hogy olvassátok el ti is!


„Nem érted, miért tartott ilyen sokáig felismerned a nyilvánvalót. A te szemedben anya mindig anya volt. Fel sem merült benned, hogy annak idején neki is meg kellett tanulni járni, hogy ő is volt három-, tizenkét vagy harmincéves. Anya mindig anya volt. Anyaként született. Amíg tanúja nem voltál, hogyan fut oda a bácsikádhoz, nem gondoltál rá, hogy ő is csak egy emberi lény, akiben ugyanolyan érzelem munkál, mint amit te érzel testvéreid iránt.

~~~

„Ha az ember azzal foglalkozik, amit szeret, ki csinálja meg helyette azt, amint nem szeret?

~~~

„– Ha nincs kedved főzni, vágj oda egy fedőt! Még ha később el is szörnyülködsz rajta, mennyi pénzt elszórtál, egészen meg fogsz könnyebbülni.

~~~

„Miután gyermekeid anyja eltűnt, rájöttél, hogy a feleséged tűnt el.

~~~

„Egy ház csak akkor él, ha emberek laknak benne, nekidörgölőznek, élettel töltik meg.

~~~

„Egy ház magán hordozza a lakók tulajdonságait, és attól függően, hogy ki él benne, nagyon jó, de nagyon furcsa ház is lehet.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése