2020. december 18., péntek

A természetesség naplementéje | Bartos Zsuzsa

Ez már megint mi volt? Egy rövid és gyors olvasmányra számítottam Bartos Zsuzsa Alkonyőrzők című regényétől, ehelyett azonban végigszenvedtem a lapokat, és még a történeten is fogtam a fejemet. Nagyon nem az én esetem ez sci-fi, egyszerűen taszított karaktereivel.

 

Eredeti megjelenés éve: 2016
Könyvmolyképző Kiadó
sci-fi, disztópia
két csillag

Veled vagy ellened?

Zóra egy fiatal lány, aki géntervezett és tökéletes – lenne. Csakhogy selejtes, és már csak pár hónap maradt már csak az életéből. Különleges bűnözőként most új feladatot kap, az utolsó természetesen született kislányt kell megmentenie. Vajon igaz, hogy a szerelem mindent legyőz?

Ardan az egyik utolsó természetes apa, a lányát nem ismeri; ám amikor megtudja, hogy elrabolták, olyan próbatétel vár rá, ami talán az életébe kerülhet. Meddig hajszol egy ősi késztetés?

Tarik mélyen sebzett. Öt éve keresi hasztalan Zórát, képtelen elfogadni, hogy elvesztette őt. Tariknak nagy hatalma van, és mindenáron meg akarja óvni a régi értékeket, ám a helyzet kicsúszik az irányítása alól.

Képes lesz jó döntést hozni? Szembeszáll-e a saját megszállottságával?

A kemény világ kemény hősöket kíván, és már a jövő a tét.

Vajon sikerül megmenteni?

Küzdj mindhalálig!

A kötet a negyedik Aranymosás Irodalmi Válogató nyertes műve.

 

Már előzetesen sem értettem a kétborítós koncepciót. Annyira jó lenne a regény, hogy indokolja a különböző változatokat? Vagy csak szimplán nem tudtak dönteni? Szerintem utóbbi lehetett, bár a kolibris Sötét Örvény kiadást nem igazán értem, hisz a madár csak kétszer szerepel a kötetben, és akkor sem bír akkora jelentőséggel a szememben, hogy a borítóra kerüljön. Jó, a Vörös Pöttyös kiadáson is rajta van, de nem ő, hanem a biológia van a középpontban, így ezt logikusabbnak találom.


Történetünk felütése egyáltalán nem tetszett, és ez az érzés további olvasással csak erősödött bennem. Egy kuplerájban indít, ahol egy férfi prostihoz fizet be egy nő. A szépfiúnk családi zűrökkel is küzd, szoros kapcsolatot ápol az álmaiban megjelenő lányával, akit a valóságban nem is ismer. Egy kicsit talán megsajnáltam, de sosem kedveltem meg igazán. Életképtelen, nemhogy apának nem való, senkit sem bíznék rá. Szenveleg a lánya miatt, aztán amikor szembe találkozik vele, meg sem mukkanik.


Forrás: Pinterest


Az első oldalak olvasása közben az volt az érzésem, hogy mintha egy On Sai novellát olvasnék az Esővágy című kötetből, csak furcsább kivitelben. Aztán megnéztem, hogy ez az érzés hátha azért van, mert ő lehetett a könyv szerkesztője, de sajnos nem. Akkor talán jobb lehetett volna, mert így csak csapongott disztópikus és romantikus keretek közt.

 

Szeretem, ha el tudom helyezni a történetet térben és időben. A jövő ugyan egyértelmű, de az országok politikai és gazdasági berendezkedése hiányzott az elején. Oké, hogy Ankaráról beszélünk, meg Londonról, meg a Távol-Keletről, de miért épp ott alakultak ki a pólusok? Kik irányítják őket? Miért kellett a géneket manipulálni? Aztán ezeknek egy részére később rájön az ember olvasás közben, de az elején nagyon el voltam veszve. A Kárpátok megjelenését viszont örömmel fogadtam.

 

A természetesség híveként nagyon nem kedveltem a génmanipulációs vonalat. Blanka és Maysa sem nyerte el a tetszésemet, pont úgy húznak fel, mint az egyik egyetemi tanárom. Az utódok már nem természetes úton születnek, hanem mesterségesen hozzák őket létre. A család fogalma is átértékelődött, és a világ vezetői a maguk szájíze szerint alakítja a világot. Van aki férfimentes, nőuralta társadalomra vágyik, van aki a mesterséges emberekben látja a jövőt. És ez bántott, mert mindenki bigott módon a saját nézetét szajkózta, ezáltal veszélybe sodorva az emberiséget.

 

Forrás: Pinterest

 

Egyedül talán Tarik sorsa kötött le, de miatta is a falba vertem a fejem. „Testvérével” szerelmi kapcsolatot alakított ki, de aztán a lány megszökött előle. És az egész regényen keresztül azon rágódik, hogy szeretné visszakapni, a lány azonban tojik a fejére. Zóra azért is zárkózik el a fiútól, mert nagyon gyorsan öregszik, és tíz év alatt gyakorlatilag már ráncos vénasszonnyá vált, aki a halálát várja. A regénynek ez a mozgatórugója, a disztópikus vonal eltörpül mellette. Azonban a „csak rövid időt lehetünk együtt, mert beteg vagy” típusú regényekből sokkal jobbak is vannak.

 

Furcsa egy regény, nemigen olvastatta magát. Se a romantikus szála, se a disztópikus helyszíne nem kötött le igazán. Arra azonban feltűnt, hogy a könyvben az ételnek nagyon fontos szerepe van, mert mindig és mindenhol esznek. A humusz nagyon jó kaja lehet, mert magas körökben mozgó embereknél csak ez fordul elő.

 

Ajánlom?
Ehhh… Nem kifejezettem, legalábbis ha nem vagy oda meg vissza a disztópiákért. Ha csak a borító keltette fel az érdeklődésedet, akkor semmiképp. Ha a fülszöveg, akkor mindenképp olvass előtte több helyről értékeléseket, mert hátha pont a TE elvárásaidnak felel meg. Mert az enyémnek abszolúte nem.


„De ha valaki tíz év alatt leéli az életét, nem távozhat középszerűen.

~~~

„… az embernek szeretni kell a családtagjait, akkor is, ha kretének. Ez sejtjeinkbe írott törvény.

~~~

„– Mit nyer valaki, aki egy gyereket birtokol? Egy gyerek felesleges gond és túl nagy rizikó. Felnő, aztán élete úgyis a társadalomé lesz, besorolják valahová és…

~~~

„– Mi a család?

– Néhány ember együtt lakik, mert az idiótaságuk kompatibilis.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése