2021. november 27., szombat

Klasszikusok új köntösben – Témázás bloggerekkel

A klasszikusokról egyszerre édesanyám könyvespolca jut eszembe, akinek magyartanár lévén rengeteg könyve van. Mivel a kilencvenes évek elején végzett, így nagyrészt ekkortájt megjelent kiadásai vannak. A Világirodalom Remekei kiadásokat már csak antikváriumokban lehetett beszerezni, helyüket felváltották a jóval kevesebb címmel operáló A világirodalom klasszikusai sorozat, valamint a furcsábbnál furcsább kompozíciójú kötetek, amelyek ma már kevésbé vonzzák a tekintetet.

Újgenerációs kiadói sorozattal legelőször a Lazi Kiadónál találkoztam, akiktől számos példányom van a klasszikus sorozatukból. Szeretem, hogy egységesen néznek ki, így mindig is csábított egy tematikus polc ötlete. Ők nagyrészt Jane Austen, a Brontë nővérek, Elisabeth Gaskel, Edith Warthon, Louisa May Alcott és Thomas Hardy könyveit karolták fel, így elég szűknek mondható az ő merítésük, ellenben a korábbi Európás válogatásokkal. Én viszont nagyon szeretem őket, de ők sem folytatják a sorozatot egy jó ideje.

 

A közelmúltban egyre több helyen éledtek újjá a klasszikusok, kezdve a sort Nádasdy Ádám drámafordításaival (Shakespeare és az Isteni színjáték), valamint a Rozsban a fogóval. Bizonyos szövegeket nem rossz évtizedek után modernizálni, így közelebb hozhatják az olvasókhoz a porosnak kikiáltott műveket. Van ahol ez sikerül, van viszont olyan, ahol csak kehes lóként köhög a szöveg. Utóbbira példa a Loósz Vera féle Büszkeség és balítélet, amely kritikán aluli.


Forrás: Helikon Zsebkönyvek és Tehetséges Magyarok


Napjaink eléggé érezhető a fellendülés kiadói oldalról. A legkorábbi ilyen kezdeményezés a Helikon Zsebkönyvek, amely az én személyes kedvencem. Szeretem, hogy kis helyen elférnek, mégis olvasható betűmérettel és rendes nyithatósággal rendelkeznek. Emellett külön tetszik az elején lévő egységes, kubikus grafika, amelyet mindig egy könyvre jellemző illusztrációval dobnak fel. Nagy kiadó lévén a Helikon igyekszik mindenhol elérhetővé tenni őket, és ha valamiből kifogynak, akkor újranyomják őket. Tény és való, hogy egyetemista pénztárcámnak is elég kecsegtető volt a 999 Ft-os bevezető ár, ám ezt az idővel emelték, ami teljesen indokolt. De még így is, ha egy műből van ilyen kiadás, akkor inkább ezt veszem meg. Jelenleg 112 kötetnél járnak, amelyek közül vannak ismertebb címek is, de van olyan is közte, amelyről miattuk hallottam először.

 

A másik kisméretű sorozat a POKET zsebkönyvek, amelyek az automatás eladási módszer miatt váltak felkapottá. A könnyen elérhető és elférő irodalom mellett egy életérzést is sugároznak az olvasóik felé, de nekem sosem voltak szimpatikusak. Talán amiatt is, mert felénk sokáig nem volt automata, és a felkínált címek se fogták meg a figyelmemet. Külsőben is elég minimalisták, aminek a stílusa nem jött be, illetve láttam, hogy néhánynál elég kisbetűvel nyomtatták őket, ami nehezen olvashatóvá teszi a köteteket. Éppen emiatt nem is igen tervezek innen olvasni.

 

Az előbbi kettőhöz nagyon hasonló az idén indult Kapszula Könyvtár, amellyel az Európa Kiadó szeretné buzdítani az embereket a klasszikusok és a modern regények olvasására. A lekerekítésük miatt elég különlegesek, illetve nekem nagyon tetszenek az „egyszerű, de nagyszerű” borítóik, amelyeken egy ábra és csíkok találhatók. Mivel még nincs fél éves sem a sorozat, így jelenleg még nem tartalmaz sok címet, de szerintem elég sikeres lesz majd a jövőben - főleg amiatt is, hogy egy nagy kiadó áll mögötte.


Forrás: Líra, Moobius és Zama.hu


A minimalizmus mellett a csillogás sem maradhat ki, bár személy szerint nem szeretem az aranyozott könyveket, mert legtöbbször a kézen végzi a borító. A sort derült égből villámcsapásként a Menő Könyvek indította az Örök Kedvencekkel, mert eléggé eltér a kiadói profiltól. Ezért sem értettem, hogy a nagyrészt ifjúsági regények kiadása után megjelentek egy Büszkeség és balítélettel. Valószínűleg közelebb szeretnék hozni a fiatalokhoz ezeket a regényeket, de ilyen esetben hamar ki fognak fogyni.

 

A másik „csillogó” sorozat az Athenaeum Kiadó Érzelmes klasszikusai, amelynek már több értelmét látom, mert kapásból három olyan regénnyel jelentkeztek, amelyet nagyon nehezen lehetett beszerezni. Remélem, hogy mind hiánypótló köteteket terveztek be, és nem a már amúgy is kapható regényeket dobják az x-edik kiadással a piacra. Eddig ugyan még nem vettem innen egy kötetet sem, de a jövőben ez változhat.

 

Kiadói oldalról tehát érezhető a fellendülés, de azt lenne jó szem előtt tartani, hogy már nem kapható vagy magyarul eddig még meg nem jelent klasszikusokat (khm… Ann Radcliffe) hozzanak ki. Meghálálja ezt az olvasóközönség, mert az x-edik kiadást ugyanabból már nem biztos, hogy megveszi az ember.

 

Összességében én csak támogatni tudom ezt a mozgalmat, hiszen magam is szeretem a klasszikus regényeket. Ugyan számos megvan már alapból itthon, de ha mégis vásárolni szeretnék, akkor elsősorban a Lazi és a Helikon sorozataihoz nyúlok először.


Forrás: Pinterest


A végére pedig egy különlegességgel készültem nektek, ugyanis tavalyi oroszországi tartózkodásom alatt rábukkantam az Эксклюзивная классика (Exkluzív klasszikusok) kiadói sorozatra, amely egységes kinézettel áruk árul klasszikus és modern regényeket kemény és puhatáblás verzióban. Lehet, hogy nekem a sárga szín miatt tetszik annyira, de nekem nagyon tetszik ez az egységes dizájn.

 

További témázók:

Dóri

Sister

Szofisztikált Macska

8 megjegyzés:

  1. A kedvenceim között nálam is szerepel a Lazi Kiadó, a Helikon - de a Poketnek is nagy rajongója vagyok :))
    Remélem az Athenaeum tényleg ritkább - nehezen kapható könyvekkel folytatja a sort, az ő kiadásaik jobban tetszenek nekem, mint a Menő Könyvek sorozata.
    Ez az orosz sorozat is menő - megfogja az ember tekintetét!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ha csillogós kötet, akkor én is inkább az Athenaeum kiadását pártolom.
      Ugye? Tudnak valamit ezek az oroszok 😁

      Törlés
  2. A Helikon az egyik legjobb sorozat, és a mai napig hallom az emberektől mennyire sajnálják, hogy felment az ára, pedig hát az tényleg jogos.
    A POCKET-tel próbálkoztam, de nekem túl kicsi volt. Rövid időn belül fájni kezdett tőle a szemem, ráadásul fényes lapra nyomják, ami nagyon erősen tükrözi vissza a fényt.
    Athenaeum Kiadó Érzelmes klasszikusai nagyon szép, és a keménytábla ellenére könnyű és jól kézbe álló. Ott én is kíváncsi leszek mit hoznak még be.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Minden drágul, mostanában aztán meg főleg. És amúgy még szertinem így is bőveb megfizethető kategóriába tartoznak a Helikonosok. 😊
      Úgy látszik, hogy nálad is inkább az Athenaeumosok a nyerők a keménytáblásoknál. Még nem fogtam kézbe egyet sem, de majd legközelebb megtapizok egyet, ha könyvesboltban járok 😊

      Törlés
  3. Hmm, az Athenaeumot és a Menő Könyvek sorozatát ki is hagytam, pedig mindkettő igencsak figyelemreméltó külsőt kapott. Az orosz kiadás tényleg irtó menőn néz ki, nem csodálom, hogy neked is megtetszett! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Megesik, utólag én is rájöttem, hogy mennyi mindent kihagytam. 😂
      Direkt raktam be az oroszt érdekességként, hogy lássatok ilyet is, de úgy látszik, hogy nem csak nekem tetszenek 😊

      Törlés
  4. Későn érkezőként jövök azért kommentelni. :D
    Nahát, az Érzelmes klasszikusokról eddig totál lemaradtam, köszi, hogy említetted őket. :)
    A Kapszula könyvtár nekem is nagyon bejön kinézetre, de sok engem érdeklő címmel még nem találkoztam köztük, egyet vettem csak meg, persze ez próba is volt, hogy mennyire tetszik élőben - a Távol Afrikátólt. :) Majd később lehet, hogy még gyarapodni fog a gyűjteményem belőlük.
    A Poketeket szeretem, de zavar a pici betűméret engem is. Az Édes Annát viszont jó volt forgatni ilyen kiadásban. :) A korábbiakhoz képest változtattak a szedésen. A Helikon viszont tényleg jobb ebből a szempontból.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sosem késő 😊 örülök, hogy tudtam neked újdonságot mutatni.

      Törlés