2020. július 18., szombat

Családi csatározások | Mary Robinette Kowal


Mary Robinette Kowal Bűbájoló történet sorozata „guilty pleasure”-nek [bűnös élvezetnek] számít, hisz a számomra oly kedves 19. század eleji időszakot fűszerezi meg művészetnek számító mágiával. A harmadik része, a Sosemvolt nyár visszakalauzol minket a szigetországba, és azon belül is a londoni életbe. Ez kissé nehezebben csúszott mint elődei, bár ezt szerintem a fáradtságomnak tudhatom be, de ettől függetlenül érdekes volt. Nem mellőzi a társasági élet mellett az összeesküvést sem, bár néha egy kis izgalmat azért elbírt volna.

Magyar megjelenés éve: 2015
IPC-Mirror Könyvek
történelmi romantikus, fantasy
öt csillag
Jane Ellsworth, vagyis Lady Vincent, miután a Napóleon ellen vívott háborúban megmentette férje életét és komoly szolgálatot tett királyának, férjével és egyben bűbájolótársával együtt Londonba utazik teljesíteni egy újabb, komoly megbízást. Húga, Melody is velük tart, hogy Jane a londoni társasági élet forgatagában méltó kérőt találhasson számára. Miközben a házaspár a csodás illúziók megteremtésén fáradozik Stratton ír származású bárójának báltermében, Jane-nek gyanús események keltik fel a figyelmét.
A hidegárusok, a bűbájoló fiúk, akiket azzal vádolnak, hogy ők a felelősök az 1816-os nyár szokatlanul hűvös időjárásáért, munka nélkül tengetik napjaikat, és félő, hogy előbb-utóbb fellázadnak. Ugyanekkor előbukkan Vincent múltjából az apja, aki kitagadta őt; és a jelek arra mutatnak, hogy megbízójuk fia is rosszban sántikál.
Jane-nek egyszerre kell megküzdenie a nőket háttérbe szorító, a szegényeket sanyargató brit főnemesekkel és intrikus apósa gonoszságával. De annak ellenére, hogy szembesül néhány nem túl szívderítő részlettel férje múltjából, rájön, hogy szerelmére mindig számíthat – és a húgára is. Melody, akire Jane eddig kislányként tekintett, bebizonyítja, hogy komoly, határozott hölggyé érett, aki megérdemli a boldogságot.

A szerző utószavából jöttem rá igazán, hogy miért sem voltam száz százalékban megelégedve a könyvvel, miért morogtam Janere, aki húgát kiházasítási szándékból a lehető legtöbb nőtlen férfinak bemutatta, és természetesen pont az nem tetszett neki, aki igazából hozzá illő lett volna. Igen, ez Jane Austen Emmájára hajaz, ami nekem egyáltalán nem is esett le. Majd legközelebb szemfülesebb leszek.

Történetünk…
a napóleoni háborúból visszatérő hősök felépülése után veszi kezdetét, mikoris Vincenték megbízást kapnak egy bizonyos Lord Strattontól egy bálterem feldíszítésére, így kénytelenek Londonba utazni. Melody mélabúját látva Jane úgy határoz, hogy magukkal viszik, hogy lásson egy kis világot, és nem titkolt szándékkal kérőt találjanak neki. A londoni társasági életben azonban nem tudják elkerülni Vincent családját, így csakhamar egy összeesküvés közepette találják magukat. A szálak kibogozása közben hidegárusok, látszerészek és prostituáltak is előkerülnek, és a hunyóra is fény derül.

A regény központi konfliktusa a szokatlan májusi havazás Nagy-Britanniában, amelynek valós esemény képezi az alapját, így plusz pont az írónőnek. Így esik meg az is, hogy a könyvben korcsolyázhatnak és bundakabátban mászkálnak szereplőink. Az emberek mindezért egy kis csoportot hibáztatnak, a hidegárusokat, akik a házak és ételek hideggé tételével keresik a kenyerüket. Nem érnek hosszú ideig, hisz a fagyási sérülések kárt tesznek az emberben, így nagyrészt gyerekeket és fiatal suhancokat foglalkoztatnak ebben a szakmában. Ám ez a szokatlan időjárás elveszi a munkájukat, de az átlagpolgárok csak a bűnbakot látják bennük. A ludditákhoz hasonlóan, akik gépeket törtek össze ezzel tiltakozva az ipari forradalom vívmányai ellen, ők is tüntetést szerveztek, hogy felhívják a figyelmet a szegény sorsukra.

Forrás: Pinterest

Szerettem a londoni forgatagot. A társasági események és a magánmeghívások feldobták bűbájolópárosunk visszafogott életét. A bérleményük is egyszerűen egy csoda. Kényelmesen elférnek a három szinten, és nem mellesleg a tetőtér egy hatalmas műterem, ahol elő lehet tervezni a megbízás egyes részleteit. Illetve mást is lehet szép csendben, senkit sem zavarva végezni, de hát ez a főszereplőink titka marad.

Továbbra is szerettem Jane és Vincent kapcsolatának dinamikáját, hogy hibákat követnek el, mert nem minden rózsaszín, de képesek tanulni belőle, és a nap végén mégis csak egymás mellett térnek nyugovóra. Jane egy kicsit túlgondolja a helyzeteket, de néha pont a női megérzése az, amire nem árt odafigyelni. Szeretne jó nővérként és gardedámként viselkedni, de nem húga bizonyos dolgai egyáltalán nem tűnnek fel neki. Melody előnyére változott, jól áll neki a komolyság. Rájött, hogy az emberek a küllemére kíváncsiak, kevésbé arra, amilyen igazából. Én is jobban megkedveltem, és örültem, hogy a sorsa végül rendeződni látszik.
„Azt hiszem, az életben az a legfontosabb, hogy az ember megtalálja a partnerét, akivel tökéletesen összeillenek.
Vincent viszont nehéz eset volt, hiszen bekerült a családja a képbe, akiktől nem véletlenül határolódott el anno, mikor hivatásszerűen kezdett bűbájolással foglalkozni. Viszolyog a társasági élettől, mégis otthonosan mozog benne rutinja miatt. Úgy táncol, mintha arra született volna, ez mégis hamisnak tűnik az ő tálalásában. Megértem, hogy miért hagyott fel ezzel, és választotta az őszinte kifejezésmódot, mert a családja egyszerűen kiállhatatlan. Legkisebb fiúként is ugyanolyan műgonddal alakította édesapja, aki egy utolsó gazember. De komolyan. Olyan mint egy álnok kígyó, aki a megfelelő kapcsolatokkal rendelkezik, és lehetetlen lebuktatni. Undorító volt a viselkedése, ahogy mindent meg akart tenni a hatalom érdekében, még saját fiát is képes feláldozni érte. Egyedül Vincent édesanyjában csalódtam pozitívan, és remélem, hogy fel fog tűnni a további részekben is. A többiekről viszont hallani sem akarok.

Ezzel a résszel véget ért a sorozat magyar nyelven, angolul további két rész olvasható még, mellyel reményeim szerint majd jelentkezni is fogok. De a többi kötet ismerete nélkül is kerek egésznek mondanám a történetet, hisz egyik könyvnek sincsen függővége.


Valour and Vanity (#4)
Of Noble Family (#5)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése