2020. május 1., péntek

Generációs leves | Steigervald Krisztián


Öreganyám tévéjéből bömböl a mise egész nap, régen még sokat sütött nekünk, ma már semmit. Apa a gép előtt próbálja oktatni az ifjúságot, majd a digitális világból kiszakadva inkább kinn tölti a szabadidejét. Anya munkából hazatérve a telefonját nyomkodja ahelyett, hogy könyvet venne a kezébe. Öcsém pedig éjszakába menően játszik a barátaival. És vagyok én, a blogger, könyvmoly, frissen végzett közgazdász, aki munkája miatt az idő nagy részét a virtuális térben tölti. Nem is lehetnénk különbözőbbek, mégis egy fedél alatt élünk.

Nemrég láttam egy pódiumbeszélgetést YouTube-on, ahol D. Tóth Kriszta épp Steigerwald Kirsztiánnal, Nyáry Krisztiánnal és Nyáry Lucával beszélgettek a generációs különbségekről. Mikor megtudtam, hogy ebben a témában könyv fog megjelenni, kaptam az alkalom. Így került hozzám a Generációk harca Steigerwald Krisztiántól. Érdekel a téma, és friss munkavállalóként meg aztán pláne jól esik megismerni a körülöttem zajló világot.

Megjelenés éve: 2020
Partvonal Kiadó
önfejlesztés
öt csillag
STEIGERVALD KRISZTIÁN évek óta tart előadásokat arról, milyen történelmi, technológiai és kulturális események hatására változtunk meg az utóbbi csaknem száz évben: hogyan hatottak az egyes korszakok a gondolkodásunkra és világlátásunkra, miért alakultak ki ebből a különböző (veterán-, baby boomer, X, Y, Z és alfa-) generációk, melyiknek milyen jellegzetességei vannak, miképpen viszonyulnak egymáshoz, és hogyan érthetnék meg egymást ezek tagjai a jobb együttműködés érdekében – egy sikeresebb, boldogabb élet reményében.
Generációk harca című könyvének legfontosabb célja, hogy letisztítsa a generációkról az igaztalan sztereotípiákat, valamint feltárja értékeiket. Így mindenki felismerheti a saját generációs korlátait, és a nemzedékek között dúló csatározások helyett képesek leszünk magunkat kívülről szemlélni, másokat megérteni – vagy akár nevetni is azokon a szituációkon, amikor csupán a generációnk beszélt belőlünk…

Teljesen AHA élményt nyújtott. Nem szoktam önfejlesztő vagy társadalomtudomány témájú könyvet olvasni, de ez teljesen lekötött. Oldalról oldalra értek a felismerések, hogy ki miért viselkedik otthon és a nagyvilágban úgy, ahogy. Szerintem fontos téma, amiről nem lehet eleget beszélni. Hiszen együtt éljük meg a 21. századot, és lassan már én is kezdem a „Bezzeg az én időmben…” hozzáállást.

A könyv három részből épül fel. Az első részben általános meghatározást kapunk a generációról mint fogalomról és az idők során végbement változásokról. Ezután következik a hat jelenleg is élő generáció részletes bemutatása, majd pedig zárásként pár problémát, helyzetet vázol fel. Mivel Steigerwald Krisztián inkább kutató, mintsem gyakorlati szakember, így az elméleti alapokra helyezi a hangsúlyt, mintsem arra, hogyan birkózzunk meg ezzel. De ez nem is baj, ha mindenki az adott területén és saját életében értelmezni tudja ezeket, már elérte a könyv a célját.

Személy szerint nekem a generációk bemutatása rész tetszett. Mindig is úgy éreztem, hogy neveltetésemből adódóan inkább az Y generációba tartozom, mintsem a születési évemből adódóan a Z-be. A sorokat olvasva azonban kezdem másképp látni a világot. Végigjegyzeteltem az egész könyvet, hogy később is hasznát tudjam vennia tudásának.

Engem egy baby boomer apa és egy X generációs anya nevelt fel két veterán nagyszülő jelenlétében. Már a szülő páros is elég érdekes, mert mindketten a saját értékrendjüknek megfelelően neveltek, ami nem egyszer különbözött. És mivel mindketten tanárok, így a mai napig figyelemmel kísérem a szülők és gyerekeik viselkedésének változását. Ég és föld, és mondhatnám, hogy milyen jó volt anno, de nem jobb volt, hanem más. Más élethelyzetek, más hatások, más környezet. Most már értem, miért etetettek engem gyerekként, mint valami tölteni való libát, miért mondták állandóan azt nekem, hogy menjek ki játszani a jólevegőre, miért nem öleltek meg vagy épp nem öleltek meg a rokonok, és miért érzem manapság már magamat öregnek az unokatestvéreimhez képest.

Forrás: Google

És tudom, hogy ez a könyv egy idő után idejemúlt lesz, pont az a tudás, amit megszerzünk az iskolában. Mégis akinek legalább egyszer az életében volt különböző korosztályok miatti konfliktusa, vagy nem érti a mai fiatalok viselkedését, annak meleg szívvel ajánlom ezt a könyvet. Pozitívuma, hogy hamar el lehet olvasni, mert rövid és illusztrált, de amellett velős mondanivalóval rendelkezik. A generációk ismerete és a velük való bánásmód szerintem pontosan ugyanolyan fontos, mint a különböző kultúrákkal való együttélés, mégse tanítják sehol.


Nagyon szépen köszönöm a lehetőséget a Partvonal Kiadónak!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése