2024. szeptember 20., péntek

A csodagyerek | Gáspár András Gáspár

Egy véletlennek köszönhetően találkoztam Gáspár András Gáspár Héjnélküli című regényével, amely a különleges hangulata mellett a mondanivalójával győzött meg arról, hogy több figyelmet szenteljek eme méltatlanul radar alatt lévő szerzőnek. A legújabb regényének megjelenéséről is csak a 2023-as Könyvfesztivál kiadói standjáról értesültem, és a dedikálásnak köszönhetően magával az íróval is sikerült találkoznom, ami még inkább csak megerősítette bennem a munkásságáról alkotott pozitív képet. A Tisztában tematikája miatt a felnőtt korosztályt szólítja meg, valamint az időben is sokat utazunk vissza, mégis ugyanúgy élveztem, mint a korábban olvasott könyvét.

 

Eredeti megjelenés éve: 2023
Trend Kiadó
történelmi fikció, thriller
négy csillag

A Frank Birodalom területén játszódó olvasmányos, sodró lendületű történelmi thriller főhőse, aki később plátói szerelmétől a Tiszta nevet kapja, nem kívánt gyermekként érkezik a világra. A fiúra hányattatott sors vár - már életben maradásáért is olyan súlyos árat kell fizetnie, amelynél súlyosabbat a legtöbb férfi el sem képzelhet. S amikor öntudatra ébredését követően megpróbálja kideríteni, kik lehettek a szülei, ördögi események, rituálisnak tűnő gyilkosságok forgatják fel szülőfaluja, Feu-Chapelle mindennapjait...

A Tiszta az ifjúsági regényeivel ismertté vált szerző első felnőtteknek szóló műve.

 

Sokat gondolkodtam a kötet borítójának jelentésén, amelynek végleges változatához – mint kiderült – nekem is közöm volt. A kereszt elég egyértelműen kiemelkedik, amely egyrészt utal a kötet vallásos helyszíneire, másrészt viszont az áldozatot is szimbolizálja. A regényt befejezve ért azonban a megvilágosodás, hogy valójában a keretes szerkezet jelenetének elemei dominálnak, viszont az első rész első fejezete annyira sejtelmes volt, hogy akkor még ez nem esett le.

 

Történetünk…

a legnagyobb titokban született Tisztáról szól, akit párnaposan, férfiasságától megfosztva helyeznek el Feu-Chapelle zárdájának tövében. Csodagyereknek titulálják, az apácák között azonban biztonságban tud nevelkedni. A származásának rejtélye árnyként lebeg felette, és a településen is időközönként felüti a fejét a bizonytalanságból fakadó forrongás, valamint megmagyarázhatatlan gyilkosságok is borzolják a kedélyeket. Vajon győzedelmeskedik az igazság?

 

A regény három részből áll, amelyek egyenként is zárt történetívvel rendelkeznek. Az epizodikussága megtörheti az olvasás lendületét, hiszen még éveket is ugrunk a történetben. Nekem leginkább csak az első szünet utáni újraindítás esett nehezemre, mert dupla alapozásnak tűnt, és akkor még nem láttam át a nagy képet. Utána viszont már magam is pakolgattam a kirakós darabkáit, és vártam a nagy lelepleződést, amelyhez elég véres út vezetett.

 

Az első rész elbeszélője miatt elég különleges. Egy kisbaba szemszögéből látjuk az eseményeket, aki viszont sokkal inkább visszaemlékezik a történésekre. A szülés pillanata elég intenzív kezdésnek bizonyult, és utána pillanatok műve alatt pecsételődik meg Tiszta sorsa. Az apácazárdában pedig a szülőanyja utáni nyomozást követhetjük végig, ahogy a környék hajadonjainak feddhetetlenségét vizsgálják. A gonosz már itt megjelenik, és képes az igazságot akár csak megsejtő embereket is eltenni láb alól.


Forrás: Pinterest


A második résztől kezdve elmélyedünk a történelmi korban, amelyek hitelessé teszi a regényt – bár annyira kevéssé ismert korszakról van szó, hogy bármit elhinnék neki. A leírások azonban végtelen hosszúságúnak tűntek, mert engem sokkal inkább érdekelt a szereplők sorsának alakulása, mintsem a Frank birodalom uralkodói közötti viszály. Viszont semmiképpen nem hagytam volna ki ezeket – maximum csak rövidítettem volna rajtuk –, mert az általános forrongás leképeződik a falusi hangulatban.

 

Tiszta, avagy polgári nevén Almond a légynek is alig ártó fiú, aki a szemünk előtt cseperedik felnőtté. Látszik rajta, hogy nők nevelték fel, bár a lányok egy ponton túl már nem akarnak játszani vele. Nagyon sokáig nincs tudatában a testi fogyatékosságának, és nem érti azt sem, hogy miért ne lehetne szerelmes, hiszen ő is érez vonzalmat. Fokozatosan fedezi fel önmagát, de végig képes megőrizni az ártatlanságát, így sorsa méltó lesz csodagyerek mivoltához.

 

Csak a végén döbbentem rá, hogy különbözősége ellenére pontjaiban mennyire is hasonlít a Tiszta a Héjnélkülire. Az író itt is egy nyomozós szálra helyezi a hangsúlyt, csak ebben az esetben tényleges holttestek bukkannak fel. Emellett pedig az emberek megvezethetősége és gyarlósága is a középpontba kerül. Mindezek megvalósítása ismét mesterire sikerült, engem végig izgalomba tartott. Sokáig azt hittem, hogy tudni fogom a végső fordulatot, de aztán engem is hatalmas meglepetés ért. Az utolsó jelenetnél pedig elérzékenyültem.

 

Összességében

A Héjnélküli után magas elvárásokkal mentem bele a regénybe, amelyet sikerült megugrania. Ugyan a hármas tagolás, valamint a történelmi leírások miatt helyenként megtorpantak az események, de a megleptésekben nem volt hiány. Az emberek megvezethetősége bicskanyitogató, de az író pont velük bizonyította be az igazság relativitását. Helyenként elég durva és véres, de örültem annak, hogy az író ki mert lépni az ifjúsági keretből.

 

Nagyon szépen köszönöm a lehetőséget a Trend Kiadónak!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése