Gáspár András Gáspár
Héjnélküli című regénye egy rejtőzködő kincs, aminek a borítója eléggé
félrevezető. A szemletakarást még megértem, de a történet egyáltalán nem
futurisztikus, és főleg nem egy disztópia, mint az első ránézésre
megállapítható róla. Szerintem sokkal több figyelmet érdemelne ez a regényes
tanmese az emberek megvezethetőségéről.
Eredeti megjelenés éve: 2021 Móra Könyvkiadó ifjúsági, kaland négy csillag |
Csak a sötétség teheti
boldoggá az embert – aki lát, iriggyé, elégedetlenné válik, és háborúba
keveredik másokkal.
E szerint az ősi tanítás
szerint élik életüket egy bennszülött törzs tagjai egy eldugott szigeten.
Minden csecsemő arcára a szemet elfedő bőrhéjat varr a sámán. A héj a
biztonság, a héjat egy életen át óvni kell – nem szabad, hogy végzetesen
megsérüljön. Amikor a törzsfőnök házasságra készülő lányát, Dyamit ez a
szerencsétlenség éri, megdöbbentő dolgokat tapasztal. Hogyan titkolja el a
törzs vezetői elől, hogy lát? Hogyan adja szerelme és barátai tudtára, mekkora
vakságban élnek? Vajon elkerülheti-e, hogy ő is arra a szörnyű sorsra jusson,
ami a szigetre tévedő idegenekre és a héjsérült bennszülöttekre vár?
A Föld 2 záróvizsga
szerzőjének új, fordulatos kalandregénye.
Nagyon alacsony
elvárásokkal mentem bele ebbe a könyvbe, hiszen még senkinél sem hallottam
róla, és csak az első benyomásaim alapján ítéltem. Én lepődtem meg a leginkább,
hogy milyen hamar berántott. Élveztem az olvasását, izgalomban tartott és még a
végére sem vesztette el az érdeklődésemet.
Történetünk…
az indonéz szigetvilág egy
kitalált szigetén játszódik, ahol a sámánok már gyerekként egy bőrdarabot
varrnak az emberek szeme elé, ezzel védve őket a kárhozattól. A törzsfőnök
lánya, Dyami azonban egy nap héjsérülést szenved, amit sikeresen leplez mások
előtt. Ezáltal olyan titkoknak lesz tudója, ami megkérdőjelezheti az általános
világnézetet és az egész törzs működését.
Egy dolog miatt tartottam
igazán a regénytől, mégpedig a párbeszédek megoldása. A kötetbe belelapozva
ugynis feltűnt, hogy ezek a szövegből nagybetűkkel vannak kiemelve. Úgy
látszik, hogy a képregényeken megedződtem, mert kevésbé zavart, mint az elsőre
gondoltam volna róla. Viszont ha sok volt a párbeszéd, akkor egy idő után még
én is képes voltam elveszni. Emellett pedig az elején hiányoltam a szokásos
érzelemtársításokat az egyes mondandókhoz, de egy idő után már megszoktam ezt
is.
Nagyon szerettem a
helyszínválasztás és az alaphelyzet különlegességét. Egy dzsungelben vagyunk,
ahol az emberek fonalak mentén, előre kijelölt útvonalakon közlekednek. Ez a
háló biztonságot ad nekik, de másrészt le is korlátozza őket, amelynek
mértékére olvasóként mi is csak később jövünk rá. A szerző kifejezően
ábrázolja, hogy a lakosok vakságuk miatt másképp érzékelik a világot.
Forrás: Leonardo AI |
Ugyan az egész történet
fiktív, de a valóság tanulmányaként szolgál, éppen ezért ütött akkorát.
Szembeállítja a sámánizmust a haladó szellemiséggel, a maradiságot a
modernizmussal. Ugyan törzset vakon megvezetik és félelemben tartják, addig én
már az elején ferde szemmel néztem a vallási vezetőkre. Eléggé simlisnek tűntek
a sámánok, hiszen mindig pikk-pakk eltették azt láb alól, aki véletlenül látni
kezdett. Aztán ahogy tisztulni kezdett a kép, annál inkább dühös lettem.
Maguk a szereplők kevéssé
mozgattak meg, sokkal inkább a nyomozás része kötött le. Dyami egy tipikus YA
hősnőnek is mondható, aki mindig is kívülállónak érezte magát a közösségben.
Azt viszont szerettem benne, hogy nem adja fel addig, míg rá nem jön az
igazságra. Megkaptam a jóságos nagymama szereplőt is, aki éleslátásával segíti
a lányt. Ellenben az apjában, a törzsfőnökben nagyot csalódtam, mert nem
gondoltam róla, hogy ennyire elvakult.
A kötet hátulján szereplő
15+ korhatár besorolás mellett eléggé meglepődtem, hogy helyenként mennyire explicit
is a történet. Ez alatt egyrészt azt a két darab szemgolyó kinyomást értem, amit
sajnos első kézből látunk. Másrészt a szexuális nyíltságot, ami miatt inkább
16+-ot raktam volna rá. Ugyan nem látjuk aktívan jelenetet, de elég nyíltan
mesélnek róla. Annak viszont örültem, hogy előkerült a menstruáció, a női
higiéniai fontossága, valamint Dyamit felkészítik a férfiasság
megtapasztalására.
Összességében
Nem minden a külső, és ez ennél a regénynél nagyon járja. Engem nagyon elkapott a hangulata, amit egyáltalán nem tükröz a borítója, és az alaphelyzete is megmozgatott. Ez egy igazi tanmese az emberek megvezethetőségéről, valamint a régi és új világrendek ütköztetéséről. Szerintem ez egy értékes ifjúsági kötet, ami szélesebb olvasóközönséget érdemelne.
Nagyon szépen köszönöm a
lehetőséget a Móra Könyvkiadónak!
„A LÁTÓVAL CSALHATSZ, S AKI LÁT, AZ MEGTÉVESZTHETŐ, BECSAPHATÓ. A LÁTÓ ÁLNOK FEGYVER LEHET, ÉS KISZOLGÁLTATOTTÁ TEHET.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése