2024. március 28., csütörtök

Egy zseni hajszája a győzelemért | Alessandro Baricco

Baricco egy zseni. Bár ezt már egy ideje tudom, de a Történet című regénye ezt a tényt csak még inkább alátámasztotta. Szabadon garázdálkodott, mégis tudatosan vitte előre a megkezdett ívet. Különböző hangokat keverve alkotta meg a tökéletes egyveleget, melynek a hossza sem vált a kárára.

 

Eredeti kiadás: 2005
Magyar kiadás: 2007
Helikon Kiadó
történelmi fikció
öt csillag

A regény valamikor a 20. század elején játszódik, az automobil és a csodálatos férfiak legendás, múltba vesző hőskorszakában. Főszereplője Ultimo Parri, akit az olvasó kisfiúként ismer meg a történet elején, de már akkor is mindenki tudja róla, hogy különleges: Ultimo olyan ember, akit „aranyfüst borít”, és akinek egyetlen célja: rendet tenni a világban.

Ötéves, amikor megpillantja az első automobilt, és huszonöt, amikor találkozik a szerelemmel. Az ő története ez a megrendítő regény, amelyben az automobil, a sebesség- és versenyszenvedély párosul egy életen átívelő, rejtélyes szerelemmel és a konok tenni akarással, a szavak és formák mögött rejlő jelentések felfejtésével.

Baricco újra rátalált arra az elbeszélői hangra, amely a Selyem című regényében ejtette először rabul a magyar olvasót, de a Történet szélesebb ívű, több hangon megszólaló alkotás. Hősei sokáig az olvasóval maradnak, és segítenek – élni.

 

Egyrészt nagyon vártam már ezt az olvasást, ugyanis magam is lelkesedem az autóversenyzésért. Másrészt viszont szerettem volna még elodázni, mert ezen kívül már csak egy regényét nem olvastam. Ezen kívül mást tényleg nem tudtam előzetesen róla, de hát a legtöbb Baricco műbe így mentem bele. Ez azonban csak nagyon keveseknek adatik meg, ugyanis jelenleg nem kapható, és az új kiadásban sem jelent meg.

 


A Történet…

egy történetről szól – jó, leállítom magamat, de amúgy nagyon frappáns címet választott a szerző, mert mindenki vadul sztorizik benne –, amelynek középpontjában az autóversenyzés és Ultimó áll. A fiút majd később férfit mások szemszögén keresztül, életének különböző szakaszaiban látjuk – autóversenyen veszünk részt, az első világháború frontján járunk, zongorákat szerelünk szét, vagy épp versenypályát építünk –, és mindvégig megszállottan az álmát követi.

 

Már a nyitánnyal levett a lábamról, amely ugyan szorosan nem kapcsolódik az eseményekhez, mégis tökéletesen megalapozza a hangulatot. Egy Párizs-Madrid autóversennyel indítunk, ahol megismerhetjük a sport veszélyes oldalát. Én azonban sokkal inkább a megvalósítástól dobtam el az agyam, ugyanis bekezdések helyett tabulátorokat alkalmaz, amely teljesen olyan benyomást keltett, mint a sebváltás miatti gázkimaradás.

 

A kötet erőssége az epizodikussága, ugyanis Baricconak nagyon jól állnak a rövidebb művek, mint a Háromszor hajnalban, a Novecento vagy a Vértelenül. Az egyes részekben a különböző elbeszélőknek köszönhetően stílusokkal kísérletezik, a folyamatos frissessége miatt pedig sohasem fáradtam bele az olvasásába. Kapunk naplóbejegyzéseket, visszaemlékezést, emlékiratot, amelyek mind-mind a maguk módján viszik előre az eseményeket. Ezekből azonban nekünk kell összeraknunk a pontos történéseket, mert nem mindenki egyaránt megbízható.

 

Forrás: Pinterest

 

Szerettem a történelmi vonalát, ugyanis egyrészt bepillanthatunk a 20. század eleji olasz vidéki életbe, amikoris Ultimo édesapja a semmiből nyit autószerelő műhelyt úgy, hogy még senkinek sincsen gépjárműve a környéken. Másrészt pedig testközelből látjuk az első világháború olasz frontját. Nagyon érdekes volt az író elmélkedése a témáról, hogy mennyire visszafelé fejlődött az ember a háborúzásban, ugyanis az erődítmények helyett árkokban senyvednek a katonák. Emellett pedig előkerül a halál traumája, valamint a harcok végeztével beálló káosz és anarchia is.

 

Megjelenik benne a Bariccora oly jellemző nőiesség is, bár Jelizaveta elég furcsán viselkedik. Zongoraleckéket ad a Steinway & Sons megbízásából, de közben tönkreteszi a családokat, és mindebben örömét leli. Eléggé megkeseredett, ugyanis a háború elől menekülnie kellett Oroszországból. Ultimóhoz hasonlóan vele is többször találkozunk, és elég érdekes életutat jár be. Mikor már azt hiszi az ember, hogy megkomolyodott, öregségére ismét elég különc lett.

 

Összességében

Teljesen letaglózott a kötet, leborulok az író nagysága előtt. Kísérletezett, de minden olyan elemet is bevetett, ami miatt igazán Bariccosra sikeredett ez a regény. Az epizodikussága miatt pedig a hosszával sem volt gondom, ugyanis neki a rövidebb történetek állnak jól. Kaptam benne autóversenyzést, történelmet, megbízhatatlan elbeszélőt, és mindehhez egy olyan történet is járt, amelynek láncszemeit magam fűztem össze.

 

„… ha szeretsz valakit, aki viszontszeret téged, soha se leplezd le az álmait.”

~~~

„Az igazi tehetség abban mutatkozik meg, ha valaki már akkor birtokában van a válasznak, amikor a kérdések még meg sem fogalmazódtak.”

~~~

„Olykor nem teszünk mást, mint befejezzük a ránk hagyott félmunkát. És belefogunk munkákba, melyeket majd mások végeznek be helyettünk.”

~~~

„Elmagyarázta, hogy senki sem hiheti magáról, hogy magányos, mert mindenkiben tovább él azoknak a vére, akik őt nemzették, és ez visszavezet az idők homályába. Olyanok vagyunk, akár a kanyarodó folyó, mely messziről érkezik és tovafut rajtunk.”

~~~

„Minthogy a háborút a lövészárkok mélyére, a föld alá süllyesztették, vele együtt az ítéletet is elfogadták, mely a történelem előtti időkbe vitte vissza az emberi nemet: a halál helyszíne ismét a nyílt terep lett. Ha a lyukból bárki, csak egy bátortalan félmozdulattal is kidugta a fejét, óhatatlanul a láthatatlan orvlövészek suhanó lövedékébe ütközött, végérvényesen szentesítve, hogy nincs életlehetőség a szabad ég peremén sem. Az állati létbe való visszafejlődés, mely a föld alá tuszkolta az embereket, az élhető tér mérhetetlen szűkülésével járt együtt, mintegy zérusra redukálva a világot.”

~~~

„A saját mesterségünk az, melybe nem fáradunk bele.”

~~~

„Nem vagyok hajlandó hinni a Történelemben. A Történelem optikai csalódás. Csak kevesek ügye, amit úgy adnak el, mintha mindenkié lenne. De nem igaz. Csak az ő ügyük. A Történelemmel úgy kell szembeszegülnünk, hogy nem veszünk benne részt. Azt csak ők gondolják, hogy nekünk részt kell venni benne. Szükségük van rá, hogy az őrültségük színpadán ránk osszák a szerepet.”

~~~

„Az emberek élnek, az évek telnek, de az éveknek csak egy töredékében élnek igazából, akkor, amikor azt tehetik, amiért megszülettek. Akkor és ott boldogok. A maradék idejüket elmúlatják: várnak vagy emlékeznek. Ha várakozol vagy emlékezel, állapította meg, nem vagy sem szomorú, sem vidám. Szomorúnak tűnsz, pedig csak várakozol vagy emlékezel. Nem szomorú az, aki vár, vagy aki emlékezik. Egyszerűen csak emlékezik.”

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése