2024. március 25., hétfő

A halfejű generáció | Alessandro Baricco – Betekintő #41

Alessandro Baricco Könyvfesztiválos látogatására készülve elterveztem, hogy elolvasom az összes eddig még kimaradt kötetet az írótól. Az, hogy ezt miért épp a Barbárokkal kezdtem, teljesen a véletlen műve, mert úgy éreztem, hogy az aktuális könyvem mellé szeretnék rövid kis szösszeneteket olvasni, amihez ez a kötet tökéletesen megfelelt.

 

Eredeti megjelenés éve: 2006
Magyar megjelenés éve: 2019
Helikon Kiadó
esszé
három csillag

A Barbárok című esszékötet írásait Baricco először a La Repubblicában közölte. A különböző témák köré csoportosított miniesszék gyorsan változó világunkat vizsgálják.

Minden korszak forradalmi változásokat hozott, és az adott időszakban élő emberek nem mindig álltak készen az újra. Kérdés, hogy az internet-korszak szülte újítások milyen következményekkel járnak. A magaskultúra őrzői számára mindez a barbár hordák inváziójának tűnhet, azonban a mutáció nem annyira az értékek szembeállításáról, mintsem a tapasztalatszerzés új formáiról és ezek új jelentésekkel való felruházásáról szól.

 

Nem voltak nagy elvárásaim, hiszen már előzetesen már tudtam, hogy egy újságban megjelent esszéit fűzte össze ebben a kötetben. Már az elején tisztázza, hogy nem szerkesztette őket újra, hanem meghagyta az eredeti stílusukat, ami miatt spontánabb és élőbb szöveget kapunk. Én viszont egy kicsit sajnáltam, mert bizonyos részekre ráfért volna egy tömörítés. A kötet elejét jobban élveztem, egy ponton túl viszont már eléggé elvesztettem a fonalat.

 

A könyv egy témára felfűzve tartalmaz elmélkedéseket, amely új generációk különbözősége. Érdekes gondolatokat vet fel, ami a keletkezéstől számított több mint tizenöt év távlatából már sokkal mélyebben lehet értelmezni. Ami a 2000-es évek közepén még inkább csak bevezetési stádiumban volt, az ma már a mindennapok része. A tapasztalatlan emberek térnyerésének felismerése engem is megdöbbentett.

 

Baricco kritikusan szemléli a világot és annak változását. Az általa barbároknak nevezett emberek jellemzése engem is elmélkedésre késztetett. A leegyszerűsítő viselkedésük az élet minden területére kiterjed, és alapjaiban változtatja meg a társadalmi normát. Mindezen a magyar borítón nagyon jól megjelenik, hiszen halakhoz hasonlítja ezt az új embertípust.

 

A zene és az irodalom több ponton is felbukkan. Előbbinél megtanulhattam, hogy a CD-kre ráférő anyag hosszának köze van Beethoven IX. szimfóniájához, de ugyanúgy beszél a modernizálódás természetes folyamatáról, valamint a klasszikussá válásról. Utóbbinál viszont sokkal borúlátóbb a változással kapcsolatban, mert a könyvpiacon a minőség helyett már a mennyiségre mennek rá a kiadók. Kritizálja az újságok mellé kapható könyveket is, amelyek csak pusztán fellángolások, és a könyvek tényleges eladását nem befolyásolják. Felhozza a könyvsorozatokat is, ahol akár az egyes zsánerműfajokat is tekinthetjük annak. Emellett pedig bírálja a filmadaptációkat illetve a hírességekről szóló könyveket, mert azok egyáltalán nem egyediek, hiszen már egy meglévő történetet mesélnek újra.

 

Számomra a korábban említettek mellett a szőlőtermesztéshez kapcsolódó részek voltak még érdekesek. Megtudhattam, hogy hogyan is készül el az első amerikai bor, illetve hogy ez hogyan is indult el világot meghódító útjára. A Baricco által csak „hollywoodi” jelzővel illetett nedűnél pontosan megfigyelhetők a barbárok jellemzői is. A minőség helyett a mennyiségre törekednek, és az egyszerűsítés jegyében nincsenek évjáratok, mert egyenborokat készítenek az egyes fajtákból.

 

Összességében

Csapongó gondolatok füzére, amelyen meglátszik, hogy eredetileg egy újság hasábjaira készült. Tetszett a központi témafelvetése, amely helyenként elgondolkodtatott. Nagyon tömény, ezért semmiképp sem ajánlom gyors olvasásra, mert elhúzva is fennáll az esély, hogy megcsömörlessz benne.

 

„Rengeteget fáradozik az ember azon, hogy a saját kis földdarabkáját megértse; nemigen marad energiája a föld többi részének megértésére.

De talán – ha az ember képes olvasni belőle – minden kis rögben ott van az egész föld.”

~~~

„…számára a megértés nem azt jelentette, hogy tanulmányozásának tárgyát – meghatározva mibenlétét – elhelyezze a valóság már ismert térképén, hanem azt, hogy intuitív módon rájöjjön arra, hogy ez az adott tárgy miben fogja megváltoztatni és közben felismerhetetlenné tenni azt a bizonyos térképet. Élvezettel töltötte el ama konkrét pont tanulmányozása, ahol egy adott civilizáció megtalálja a támpontot ahhoz, hogy a saját tengelye körül forogjon, és egy új, felismerhetetlen tájjá váljék.”

~~~

„A nagy könyvesboltokról, a gyorséttermekről, a valóságshow-król, a televízióban folytatott politizálásról, a nem olvasó gyerekekről és még egy csomó hasonló dologról vitatkozunk, de arra képtelenek vagyunk, hogy fentről, a magasból nézzük és észrevegyük azt az alakzatot, amit a kifosztott települések rajzolnak a világ felszínére. Látjuk a fosztogatást, de magát az inváziót nem sikerül látnunk. És így tehát megérteni sem tudjuk.”

~~~

„[…] tudjátok, hogy a CD-k miért olyan méretűek, amilyenek, és miért egy adott hosszúságú zenei anyag van rajtuk? […] A válasz: a Philipsnél 1982-ben, amikor dönteni kellett, így gondolkodtak: el kell rajta férnie Beethoven egész IX. szimfóniájának. Akkoriban, hogy ezt meg lehessen tenni, egy 12 cm-es hordozóra volt szükség. Így született meg a CD.”

~~~

„A ma könyveket vásárlók többsége nem olvasó.”

~~~

„... a barbárok hajlamosak csak olyan könyvet elolvasni, melyhez a használati útmutatást olyan helyeken adják, amik NEM könyvek.”

~~~

„... a nyomtatás – csakúgy, mint a világháló – nem egy ártatlan, a tudást vendégül látó tartály, hanem egy olyan forma, amely a tudást a saját képére formálja.”

~~~

„… egy információ értékét a világhálón azon webhelyek száma adja, amelyek az adott információ felé irányítanak, vagyis az a gyorsaság, amellyel az azt kereső rátalál.”

~~~

„A tudásnak egy bizonyos kopernikuszi forradalma, mely szerint egy elképzelés, egy információ, egy adat értéke elsősorban nem a belső lényegéből fakadó tulajdonságaival, hanem a történetével függ össze.”

~~~

„Ezek valamennyien rendhagyó makrotárgyak: összegző láncolatoknak nevezném őket. Azt az elképzelést sugallják, hogy lehetséges – nem is annyira egyes valóságpontokat, mint inkább mások által formalizált lácolatkoncentrátumokat egymás után sorakoztatva – saját láncolatokat létrehozni.”

~~~

„… az óriási könyváruházak megszületésével búcsút inthetünk a minden könyvet elolvasó, mindent tudó, általunk jól ismert könyvesbolti eladóval kialakított és olyannyira visszasírt kapcsolatnak, és ezzel együtt valószínűleg annak a lehetőségnek is, hogy az egyén egyedisége és kulturális szenvedélyeinek szabadsága intelligens módon képes legyen ténylegesen meghatározni a piacot.”

~~~

„Nem tudom, hogy ez csak az én perverzióm-e, vagy egy sokunk által érzett közös benyomás, de az biztos, hogy az ember gyakran már gyanakodni kezd, hogy talán még a demokrácia eszméjét megalapozó szabadság, egyenlőség, testvériség alapelvek is, hogy úgy mondjam, lecsúsztak valahová a mélybe, és hogy a demokrácia egyetlen tényleges értéke maga a demokrácia lett. Amikor a biztonság nevében korlátozzák az egyén szabadságát. Amikor a morális elvek annyira fellazulnak, hogy a demokráciát háborúval exportálják. Amikor a politikai állásfoglalás összetettsége a kétpólusú ellenzékben egyesül, mely ellenzék valójában egy középen elhelyezkedő, maroknyi bizonytalanért harcol. Vajon mindez nem a technika diadala az elvek fölött?”

~~~

„A barbárok egy egzisztenciális stílusjegye talán éppen ez a modell: egy alapot jelentő centrum, amely a rendszer motiválja, és egy periféria, amely az értelmét adja.”

~~~

„… egy civilizáció – bármelyikről legyen is szó – a barbárok elleni harcban nem a legjobb stratégiát választja a győzelemhez, hanem azt, amelyik a legalkalmasabb saját identitásának megerősítésére.”

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése