2021. október 23., szombat

Az ismeretlen és a kitalált történelem – Olvassunk graphic novelt #15

Evezzünk tovább a történelem vizein, hiszen az ilyen témájú könyvektől sokat tanulhatunk, függetlenül attól, hogy valós vagy épp kitalált eseményeket dolgoznak fel. A mostani csokorból kettő képregényre teljes mértékben véletlenül találtam rá barangolásaim során, és egyáltalán nem bántam meg, hogy elolvastam. A harmadik viszont erőteljesen a perifériámon volt, és a balatoni nyaralás alatt szántam rá magam, hogy eme alapművel megismerkedjek.


Eredeti megjelenés éve: 2007
memoár
három csillag

Zeina Abirached: A Game for Swallows

 

When Zeina was born, the civil war in Lebanon had been going on for six years, so it's just a normal part of life for her and her parents and little brother. The city of Beirut is cut in two, separated by bricks and sandbags and threatened by snipers and shelling. East Beirut is for Christians, and West Beirut is for Muslims. When Zeina's parents don't return one afternoon from a visit to the other half of the city and the bombing grows ever closer, the neighbors in her apartment house create a world indoors for Zeina and her brother where it's comfy and safe, where they can share cooking lessons and games and gossip. Together they try to make it through a dramatic day in the one place they hoped they would always be safe--home.

 

Keveset tudok a Közel-Keletről, hiszen az állandó forrongásoknak köszönhetően inkább aktuálpolitikai a helyzete, mintsem történelmi. Épp ezért szerettem volna elolvasni az írónő graphic noveljét, mert így többet tudhatok meg a libanoni polgárháborúról, hiszen ennek a polgári oldala engem mindig jobban érdekel.


A mesélőnk maga az írónő, aki gyerekként éli át Bejrút kettéosztottságát. Szerencsétlenségükre épp mellettük húzódik a demarkációs vonal, így a nagyszüleik a másik oldalon élnek. Veszélyes átkelni, de nem lehetetlen, és ezt teszik meg a kötet elején a szüleik, míg a gyerekeket a ház népére hagyják. A szomszédok elbeszélései alapján különböző sorsokat ismerhetünk meg, van itt mindenes és franciatanár is. A gyerekek csendes megfigyelői a beszélgetéseknek, inkább csak összetartó funkciójuk van.


A párhuzamos beszélgetések ábrázolása zavart a leginkább a kötetben. Értem én, hogy ezáltal valósághűbb az ábrázolás, hiszen egy nagyobb társaságban elkerülhetetlen az, hogy külön beszélgetések alakuljanak ki. Emellett hiányzott a cselekmény is, de ettől függetlenül örültem, hogy olvashattam.


„From my untutored viewpoint, a bunch of old guys send a bunch of young guys out to kill and die while ordinary people like you and me, caught in the middle, simply try to survive.”


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Eredeti megjelenés éve: 2003
történelmi
kettő csillag

Joe Sacco: The Fixer – A Story from Sarajevo

 

When bombs are falling and western journalism is the only game left in town „fixers” are the people who sell war correspondents the human tragedy and moral outrage that makes news editors happy.

It's dangerous, a little amoral and a lot desperate.

Award-winning comix-journalist Joe Sacco goes behind the scene of war correspondence to reveal the anatomy of the big scoop. He begins by returning us to the dying days of Balkan conflict and introduces us to his own fixer; a man looking to squeeze the last bit of profit from Bosnia before the reconstruction begins. Thanks to a complex relationship with the fixer Joe discovers the crimes of opportunistic warlords and gangsters who run the countryside in times of war. But the west is interested in a different spin on the stories coming out of Bosnia. Almost ten years later, Joe meets up with his fixer and sees how the new Bosnian government has „dealt” with these criminals and Joe ponders who is holding the reins of power these days…

 

Joe Sacco, a máltai születésű amerikai újságíró sokat járja a világot, hogy anyagot gyűjtsön a műveihez. Egy ilyen balkáni utazása során feljegyzett történetekből rakta össze ezt a képregényt is, amelyen teljesen érződik a tudósítás jelleg. Maga a rajzoló/író a történet elmesélője, amely egyáltalán nem lineáris. Az aktuális sztorinak köszönhetően ugrál ide-oda az időben, így magunknak kell összerakni az egészet, amely elég izgalmas egy kihívás volt számomra. Illetve nincsenek kifejezetten párbeszédek a kötetben, hanem inkább egymástól függetlenül beszélnek a szereplők – gyakran egymás mellett.


Maga a stílusa lehetett volna kevésbé epizodikus kutyulék, mert míg az elején érdekesnek gondoltam, az második kézbevételkor már kissé zavart. A mondatok is kuszák, amelyek ugyan egy mederbe terelődnek, de nem feltétlenül az izgalom, hanem sokkal inkább az emlékállítás a célja. Ebből a perspektívából viszont már kevésbé zavart, mert csak szívtam magamba az információkat a délszláv háborúról. Azt ugyan tudtam, hogy a Balkán Európa puskaporos hordója, de hogy ennyire kemény helyzet volt nem is olyan régen, már kevesebb információval rendelkeztem.


A történet központi alakja Neben, aki újságírónkat fokozatosan avatja be az életébe. Hinni is lehet neki, meg nem is, hiszen szubjektív szemszögből meséli el a sztorikat, és másoktól nem kapunk ezekre megerősítést. A háború előtt viszont mindenképp szabad világ uralkodott, akár két pakli kártyáért is átugorhattak Olaszországba, ha kedvük szottyant.


Neben elmondása szerint bejárta a világot, gengszterek és bűnözők közé állt, de Szarajevóba hazatérve jó útra tért – mintha a csak a hazája számítana, és külföldöt pedig rombolni lehet. Jó képességei miatt be akarták szervezni a fegyveres erőkhöz, amihez ő csatlakozik is. Így kapunk betekintést Ismet Bajramović tevékenységeibe, a robbantásokba, a fosztogatásokba, mert a paramilitáris egységek bármit megtehettek.


Minden háborús vonatkozás mellett érdekesnek találtam Bosznia ábrázolását, ahol muszlimok és keresztények békésen megéltek egymás mellett. Szarajevó egy etnikailag elfogadó város, csak aztán a két oldal politikusai mást gondoltak és egymásnak ugrottak.


Nem egy mindenkinek tetsző képregény, nem is ajánlom mindenkinek. Viszont ha szeretnél egy kicsit többet tudni a délszláv háborúról, és nem érzed magad készen egy ilyen témájú regény elolvasásához, akkor ez a te köteted.


„I’m a nationalist in the sense that I love my nation… but I don’t hate anybody else”


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Eredeti megjelenés éve: 1990
Magyar megjelenés éve: 2018
Fumax Kiadó
alternatív történelem, disztópia
három csillag

Alan Moore: V for Vendetta [V mint vérbosszú]

 

Egy képzeletbeli, diktatórikus Angliában, egy szabadságát és hitét vesztett országban fehér maszkot viselő, titokzatos férfi bukkan fel és hirdet harcot az elnyomók, a reménytelenség, közöny, a lélekölő sötétség ellen. A titokzatos múltú, arc nélküli „V” kifogástalan úriember, félelmetes igazságosztó és zseniális stratéga, aki változást akar hozni egy elfajzott, borzalmas új világba. Egyetlen szövetségese van: egy fiatal nő, Evey Hammond. Ám Evey-nek fogalma sincs róla, mire vállalkozik…

Alan Moore és David Lloyd korszakalkotó képregénye átütő módon egyszerre képes érzékeltetni az elnyomó rendőrállam fojtogató atmoszféráját és megmutatni az ellene lázadó emberi szellem megváltó erejét. Hihetetlenül izgalmas és cselekményes politikai-társadalmi akcióthriller, egyben máig érvényes allegória korunk történelméről.

 

Vannak kultikus filmek és könyvek, amelyek anélkül is jelen vannak az életünkben, hogy tudnánk róla. Alan Moore képregénye is ilyen, hiszen sosem tudtam, hogy miért olyan fontos november ötödike, viszont most már tisztában vagyok eme nap jelentőségével.

 

Ez egy elég durva képregény, nem feltétlenül a nekem való kategóriába esik, de nagyon kíváncsi voltam. Leginkább azért került a kezembe, mert a BookTube Könyvklub kiválogatta az adaptációk hónapjára, ezáltal eszembe juttatva, hogy el kéne olvasni. Thriller a javából, mivel azonban volt hozzá képi világ, így nem kellett magamnak elképzelni mindent, ezáltal nem aludtam rosszul tőle. Regényként viszont nem biztos, hogy ilyen simán megúsztam volna.

 

Alternatív történelmet fest elénk, amely sok tanulságot rejt. Ebben a világban az 1980-as években háború dúlt a Földön, Európa és Afrika elveszett, Anglia viszont fent maradt. A szigetországban anarchia uralkodik, ám a jobb oldali erők hamar magukhoz ragadják a hatalmat, viszont a képregény történése során már látszatbéke és jólét uralkodik. A legszomorúbb, hogy a feketéket és a homoszexuálisokat nem tolerálják, valamint léteznek internáló táborok is. A rendszer ellen szólal fel V, aki igaszságosztóként tevékenykedik, és csak fokozatosan derül fény az indítékaira. A titkára viszont sohasem, mert sok kaput hagy nyitva.


„The government has expressed a desire to eradicate homosexuality, even as an abstract concept, and one can only speculate as to which minority will be the next legislated against.

~~~

„…they eradicate some cultures more thoroughly than tey did others.

~~~

„Everybody is special. Everybody. Everybody is a hero, a lover, a fool, a villain. Everybody.

~~~

„There is no coincidence, Delia. Only the illusion of coincidence.

~~~

„It’s always the children who suffer, as you’re aware.

~~~

„While I’ll admit that anyone can make a mistake once, to go on making the same lethal errors century after century seems to me nothing short of deliberate.

~~~

„Happiness is a prison…

~~~

„Anarchy means „without leader” not „without order.”

~~~

„Roses are red

Violets are blue

Everything is possible

Nothing is true.”

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése