Vannak azok a valós
események, amelyek könyvbe illenek, és vannak azok a kitalált cselekmények,
amelyek akár tényleg meg is történhettek volna. Bauer Barbara Az élet hangja című
regénye ez utóbbi kategóriába tartozik, mégis úgy éreztem, hogy élt valahol egy
Eszter és egy Hanna. Nagyban inspirálódik a valóságból, de pont az ettől való
elrugaszkodása teszi egyedivé. Szívszorító regény az árvaságról és a
holokausztról, amely az egyik kedvencemmé vált az írónőtől.
Megjelenés éve: 2018 Jaffa Kiadó történelmi öt csillag |
Az élet hangja két kislány
évtizedeken átívelő története. Egy testvérpáré, akiket elszakított egymástól a
történelem, de életben tartottak az igaz emberek. Akik mindvégig szívükben
őrizték életük első néhány évének emlékét és az édesapjuktól kapott útravalót,
amely lassan egymás felé terelte őket, hogy azzá válhassanak, aminek születtek.
Ám megint csak közbeszólt a történelem, és a két lányt, akiknek az útjai
már-már keresztezték egymást, ismét messze sodorta egymástól.
Vajon mindig tudunk
választani a jó és rossz között? És vajon minden esetben az igazság hozza el a
végső megnyugvást? Bauer Barbara legújabb, a XX. századi magyar történelem
sorsfordító pillanatait, a vészkorszakot és Rákosi-érát felelevenítő,
fordulatos, egyszerre megrendítő és felemelő regényében talán választ kapunk
ezekre a nyugtalanító kérdésekre.
Ez a negyedik olvasott
regényem Bauer Barbarától, és lassan kezdem levonni a következtetéseket arról,
hogy mi miatt fognak meg a könyvei. Az élet hangjának nagy erőssége a lineáris
cselekménye és kutatómunkával megalapozott történelmi hűsége. Fokozatosan ismerjük
meg az eseményeket, így egyre inkább kiszélesedik a látószögünk. Míg az elején
egy kislány szemszögén keresztül látjuk a világot, utána ehhez egy nevelő és
később egy helyi család tagjai is csatlakoznak. Nem árul el előre semmit, csak
a történelmi eseményeket ismerve lehet következtetéseket levonni. És ez nagyon
jót tett a könyvnek.
Történetünk…
a második világháború
alatt Budapesten veszi kezdetét, ahol a híres zenész és egyben zsidó Lebensklang
házaspár rejtőzködni kényszerül két kislányával. Az elején még kevésbé érezhető
a diszkrimináció, aztán egyre inkább beszűkülnek a lehetőségei, míg egy nap
gettóba hurcolják őket. A szülők sajnos nem élik túl a tisztogatást, az
idősebbik lányt, Esztert azonban kihalásszák a Dunából, és bújtatják. A háború
végeztével egy árvaházba kerül, ahol azonban semmit nem mesél a múltjáról, de így
sem retten vissza Klára kisasszony a feladattól, és szárnyai alá veszi a lányt.
Eközben egyre inkább begyűrűzik a Rákosi éra megfélemlítéssel és besúgással
teli világa, földeket és állatokat vesznek el az emberektől, pont mint
Vágóéktól, akik abban a faluban élnek, ahol az árvaház található. Két gyermekük
nem vér szerinti, mégis annak nevelik. Lányuk nagyon szeretne fuvolázni, így bekerül
az árvaházban órát adó zenetanárhoz, és megismerkedik Eszterrel. A két lány
hamar megtalálja a közös nevezőt, ám a sors az ő életüket is keresztülhúzza.
Szívbemarkoló a holokauszt
leírása, amely egy gyermek szemszögén keresztül természetesen tompább, mégis ugyanúgy
átéljük a borzalmakat. Becsültem a szülőket, hogy képesek voltak megtartani
gyermekeik számára a kis világukat, akik vajmi keveset érzékeltek a végbement
változásokról. Én is csak az elejtett beszélgetésekből tudtam, hogy épp hol
tart a történelem. Lebensklang úr egy nagyon jó ember, aki imádja a zenét és
ennek a szeretetét adja át a lányainak is. Igazi művész lélek, aki a végsőkig
reménykedik a dolgok jobbra fordulásában. Vele szemben a felesége inkább két
lábbal áll a földön, mégis nagyszerű asszony, aki jó időben hoz jó döntéseket.
A Duna-part megjelenésével tudtam, hogy mi fog történni, és nem bírtam ki sírás
nélkül.
Aztán ennek második,
inkább reményteli eleme a magyar Schindler, Ocskay László százados, aki egy német
katonák által védtett középiskola épületében létrehozott ruhagyártó munkaszázad
fedőtörténete alatt körülbelül 2500 zsidót bújtatott. Nagyszerű ember volt,
mégis most hallottam róla először. Egy híres kuruc brigadéros
leszármazottjaként adott volt neki a katonai pálya, ám az első világháborúban
szerzett sérülése miatt nem mehetett a frontra. Egy amerikai olajvállalatnál
lévő kapcsolatait felhasználva azonban életeket mentett, és nem lehetünk elég
hálásak neki. A történelem ezen kívül
keveset szerepel, a Rákosi korszak inkább hátteret biztosít az eseményeknek.
Megjelennek a kisdobosok, az úttörők, az egység elve, a besúgások és az állandó
rettegés. Aztán a végén október 23-a is beköszön, de az amolyan hangulatfokozó
elem.
A könyv fő színtere az
árvaház, amely az idők során egy kis családdá alakul át. A történelem ezt is
megtépázta, többszöri névváltoztatáson és elhagyatottságon esett keresztül,
volt katolikus, lett állami. A vallásos időszakból maradt itt Klára, azaz
Clarissza nővér, aki a regény morális alapjaiért felel. Nagyon jó volt látni
azt, hogyan küzd meg azzal, hogy le kellett vennie az apácaruháját, ha
gyerekekkel akart továbbra is foglalkozni. A kápolnát raktárként használják, de
rendszeresen beszökik és a fityuláját is a szekrénye mélyén őrzi. Aztán ott van
Huszár tanár úr, akinek elvitték a papként szolgáló öccsét, és az egész
családot vele zsarolják. Mindenki tudja, hogy besúgó, és ez lelkileg is
kikészíti rendesen.
A cselekmény
középpontjában Eszter és Hanna sorsa áll, akik egymástól elszakítva kénytelenek
felnőni, és csak a véletlennek köszönhetően bukkannak egymásra. Közülük
Eszternek volt nehezebb, mert idősebb lévén nagyobb traumák érik. Elveszíti az
egész családját, akikről nem beszél. Nem használ múlt időt, amely egy nagyon
érdekes formája a tagadásnak. Az üveggolyói jelentik számára világot, ám nem
zárkózik el a többiektől, egyszerűen csak szűkszavúan kommunikál velük. Hanna
ellenben egy szerető családnál nőtt fel, és meg sem fordulna a fejében, hogy
nem az édes szülei nevelik. Csecsemőként szakadt el a családjától, így nem
emlékszik semmire a korábbi életéből. A két lányt örökségük, a zene köti össze,
ami nagyon jól esett a lelkemnek. Eleve nagyon szeretem a muzsikát, és a fuvola
egy szívemhez közel álló hangszer. Zenészfülüként teljesen bele tudtam élni
magam az egyes érzetekbe, és annyira jó volt ebben a témában is olvasni.
És végül a könyv
érdekessége, hogy megjelenik benne Wenckheim Krisztina is, ugyan csak egy
régebbi növendék elbeszélésében, aminek nagyon megörültem, hisz személye A
leggazdagabb árvában nagy hatást gyakorolt rám.
Összességében
Megindító történet, ahol
végig reménykedsz a boldog befejezésen, mert nem lehet az élet ilyen kegyetlen.
Fontos felnőtt és még fontosabb gyerek szereplőkkel operál, akik közül a valós
személyek keverednek a kitaláltakkal. Szerettem olvasni, szerettem sírni rajta,
szerettem az emberségét és a történelem ábrázolását.
„A szemével szeretett. Még ha komolynak tűnt is, még ha mérgelődött is éppen, ha aggódott valamin, a szeme akkor is megnyugtatott.”
~~~
„Amikor apám felolvasott nekem, mindig azt kérdezte, látom-e a történetet. Eleinte nem értettem, de minél többször kérdezte, annál több kép jelent meg a szemem előtt. Különösen, ha becsuktam a szemem. Láttam pörögni-forogni a királylányok csodálatos ruháit, vágtatni a lovakat, rohanni a patakok vizét. Később már a láng melegét, a hamuban sült pogácsa ízét is éreztem. Amikor pedig meghallottam, hogyan énekel a mesében a rigó, kinyitottam a szemem, hogy meglessem, betűk vagy hangjegyek vannak-e a könyvben. És apám nevetett, amikor elmeséltem neki, hogy én kotta nélkül is hallom a dallamot.”
~~~
„Sok dolog megváltozott.A kapura kitűztek egy sárga csillagot. Amikor először megláttam, anyám is velünk volt. Ideges lett, de apám ekkor mesélni kezdett egy királyról, akit Dávidnak hívtak. Azt is elmesélte, hogy ez a csillag az ő pajzsa, és megvédi azokat, akik mögötte vannak.”
~~~
„– Harcoltam egy eszméért, most pedig szembeszállok egy másikkal. Te is letetted a hippokratészi esküt. Ahogy engem is eskü alatt avattak tisztté 1914-ben. Én a király fölött álló Szent Koronára esküdtem akkor. Ez éppen elegendő indok arra, hogy az életemet ne csak magamnak tartogassam, nem?”
~~~
„Talán nem is beszélgettek egymással. Más nyelvet használtak. A fantázia és a játék nyelvét, amit csak két gyerek érthet. Egy olyan világban, ahol a kopott pokrócon a lyuk mindkettőjük számára ugyanazt a titkokat rejtő barlangot jelentette, ahol a folt egy hajókkal teli tavat, a matrac hepehupái hidakat és a város nagy házait varázsolták eléjük.”
~~~
„Ebben a kastélyban az emlékekért messzire kellett menni. A falakon kívülre, egy előző, elhagyott életbe, és mindenbe, ami hidat jelentett a két élet között, abba mindenki úgy kapaszkodott, mintha az élete függene tőle.”
Nagyon szépen köszönöm a lehetőséget a Jaffa Kiadónak!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése