2025. január 31., péntek

(Kép)regényes női sorsok – Olvassunk graphic novelt #37


NetGalleys aktivitásom alatt egy csokorra való nőkkel foglalkozó képregényre bukkantam, amely sorsokat összetettségük miatt inkább regényekben kapnak helyet. Ezen történeteknek viszont jól állt a rövidebb formátum, hiszen a vizualitással kiegészülve kellő mélységet érnek el. Találkozunk itt többek között generációs traumával, szorongással vagy épp gyászfeldolgozással. A szerzők sokszínűsége (argentin, spanyol, indonéz) pedig izgalmas lencsét ad az olvasó szemüvegére.

 

Eredeti megjelenés éve: 2020
Angol megjelenés éve: 2024
történelmi fikció
öt csillag

Sole Otero: Mothballs

 

In this moving family saga, a teenage woman uncovers the hushed history of sexual violence that shattered her grandmother’s life.

Buenos Aires, 2001. When Vilma passes away, few friends and relatives care to attend her funeral. This conspicuous absence sparks the curiosity of her 19-year-old granddaughter, Rocio, who moves into the house her grandmother has left her. In this home haunted by memories, she delves into Vilma’s life and uncovers a family history shrouded in tragedy.

Moving seamlessly between Italy at the beginning of the 20th century and Argentina at the beginning of the 21st century, Mothballs draws a poetic comparison between the lives of grandmother and granddaughter. Both women are strong-willed and ambitious, eager to forge their own way, but face pressure from family and society to conform to the paths set for them. At a crossroads in her own life, knowing well the isolation her grandmother felt, Rocio seeks to break free from the chain of history. Mothballs chronicles fraught family dynamics with rare nuance and sensitivity, sprinkling in moments of tenderness, vulnerability, and whimsy amidst the pain, a showcase of tour de force cartooning that marks Sole Otero as a major talent in the global comics scene.

 

Nehéz témákat dolgoz fel ez a fantasztikus képregény, amelynél jobb választással nem is indíthattam volna a 2024-es évet. Már eleve tetszett a karakterek tömbös ábrázolása, amelyet megspékel még a gyerekkönyvekre oly jellemző arcpírral. Helyenként a Repetát juttatta az eszembe a falakkal ellátott Sims-nézetben ábrázolt lakás miatt. Nagyon adta a 2000-es évek hangulatot is, és különösen tetszett a vonalas telefon beszélgetések vizuális megjelenítése. Emellett pedig ügyesen játszik a fényekkel, amelynek nem csak a fényképezés miatt van nagy szerepe.


Középpontjában a generációs minták és a felnövés áll, amelyet a két párhuzamos szál miatt még komplexebb kontextusba helyez. A jelenben az unoka a nagymama halála után a lakásába költözik, ahol az öreglány szelleme nem hagyja nyugodni, és az édesanyja is még szeretné az életét befolyásolni. A múltban pedig megkapjuk a nagyi családjának történetét, akik Mussolini elől menekültek Argentínába. Leginkább a nők traumáit mutatja be, kezdve a dédiével, aki nemigazán találja a helyét az új világban. Családként nehézségekkel kell megküzdeniük, ugyanis a dédpapi alkoholista lesz, emellett pedig mivel nincs sok pénzük, ezért csak a nagyi bátyja tanulhatott – aki nem mellesleg meleg –, ő viszont ezt egyáltalán nem akarta. De mindezt még lehet tetézni, ugyanis mamit meg is erőszakolják, belefanyarodik a kényszerházasságába. Mindezen traumákat megismerve a kötet végén alig bírtam szóhoz jutni.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Eredeti megjelenés éve: 2024
fantasy
öt csillag

Lara Pickle: I Feel Awful, Thanks

 

A lushly illustrated debut graphic novel that explores the hardfought journey of self-acceptance in a complex world of swirling emotions and powerful potions.

Joana has dragons inside her. Can she tame them before they burn her life down?

Joana is a young witch who secured her dream job with a coven in London, her favorite city, where she can dedicate herself to creating potions, her favorite activity! However, she will soon discover the reality of city life is not so idyllic. Finding a flat is an ordeal, her “dream job” is stressful, and she’s totally alone. Little by little, she makes her place, but fatigue, sadness, and doubts threaten to topple her hard-earned success . . . until she starts talking to a professional who helps her realize in order to take care of herself, she must know herself.

 

Részleteiben és egészében is kiváló Lara Pickle képregénye. Varázslattal itatja át a multik világát, és kalauzol el a mágikus Londonba. Főszereplőnk, Joana egy szerető család biztos közegéből érkezik álmai városába, de nagyon hamar szembesülnie kell a felnőtt lét nehézségeivel. A lakótársa állandóan kötözködik, a barátaihoz sem érzi magát elég jónak, és a főnöke is kihasználja. A szorongást repedezett képek segítségével ábrázolja, illetve az elfojtott érzelmek szimbolikája is tetszett. Mindezen lelki megpróbáltatások azonban olvasóként is valamennyire megterheltek, viszont a kötet ügyesen javasol kezelési technikákat. Nagyon fontosnak találom, hogy felteszi azt a kérdést, hogy miért kell mindig boldognak lenni. A történések elég hosszú időt ölelnek fel, ami teljes mértékben összhangban van azzal, hogy a problémák megoldásához idő kell. Kapunk egy cuki romantikus szálat is, illetve a varázsfőzetekkel foglalkozó cég állatkísérletmentességére is nagy hangsúlyt fektet, de a középpontban azért mégis megmarad a mentális egészség fontossága. És éppen emiatt ad annyit ez a kötet.

 

„In the end, happiness is made of both positive and negative emotions.”

~~~

„If we feel sad, we have to accept we’ll be sad for the day or however it lasts. This is kind to ourselves and empathetic to our emotions.”

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 


Eredeti megjelenés éve: 2023
mesefeldolgozás
négy csillag

Clar Angkasa: Stories of the Islands

 

Journey into a land of magic and powerful girls in this feminist retelling of Indonesian folktales, lushly reimagined by a debut graphic novelist.

Once upon a time. . .

A princess was cursed to live as a snail,

Two sisters were trapped by their father’s wrath,

And a mother and daughter faced a hungry giant.

No one is coming to save them.

Will they get their happily ever after?

In Stories of the Islands, debut graphic novelist Clar Angkasa takes three folk tales from her childhood in Indonesia and gives them back to the girl characters, following their hopes, dreams, and journeys for independence from malevolent forces—both natural and unnatural. Why should women in folk tales be sidelined or reduced to tropes? What if we tell their stories, instead?

Gorgeously illustrated with a dedicated color palette for each tale, this collected retelling of “Keong Mas,” “Bawang Merah Bawang Putih,” and “Timun Mas” combines fresh fantasy with a meditation on the power of love and solidarity. Filled with deep emotion, spectacular settings, and a mix of panel art and full dramatic spreads, Stories of the Islands is bright reimagining of familiar stories for a new generation.

 

Rendesen meglepett ez a képregény, amely egyértelműen borítóválasztás volt számomra. Nagyon örültem annak a ténynek, hogy három indonéz mesét dolgoz fel a kötet, hiszen ezáltal teljesen új történeteket ismerhettem meg. Mindegyik női sorsokat helyez a középpontba, és nem tudnék választani közülük, hogy melyik tetszett jobban. Az első egyértelműen a segítségnyújtásra nevel, ugyanis az idősebbik hercegnőt megátkozza húga, akit állandóan a háttérbe lök. Csiga alakban egy halásznőhöz kerül, aki teljesen megváltoztatja a felfogását. A második a testvéri szeretetet helyezi a középpontba, amely nem csak vérszerintiek között létezhez. Emellett pedig a gyászfeldolgozás mindkét oldalát is érinti. A harmadik pedig a természet gyógyító erejét és az anyaság örömeit hangsúlyozza. Végül pedig szeretném kiemelni a felhasznált színpalettát, amely csak még inkább különlegessé tette a történeteket.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése