NetGalleys aktivitásom alatt egy csokorra való nőkkel foglalkozó képregényre bukkantam, amely sorsokat összetettségük miatt inkább regényekben kapnak helyet. Ezen történeteknek viszont jól állt a rövidebb formátum, hiszen a vizualitással kiegészülve kellő mélységet érnek el. Találkozunk itt többek között generációs traumával, szorongással vagy épp gyászfeldolgozással. A szerzők sokszínűsége (argentin, spanyol, indonéz) pedig izgalmas lencsét ad az olvasó szemüvegére.
Eredeti megjelenés éve: 2020 Angol megjelenés éve: 2024 történelmi fikció öt csillag |
Sole Otero: Mothballs
In this moving family saga, a teenage woman uncovers the hushed history of sexual violence that shattered her grandmother’s life.
Buenos Aires, 2001. When
Vilma passes away, few friends and relatives care to attend her funeral. This
conspicuous absence sparks the curiosity of her 19-year-old granddaughter,
Rocio, who moves into the house her grandmother has left her. In this home
haunted by memories, she delves into Vilma’s life and uncovers a family history
shrouded in tragedy.
Moving seamlessly between
Italy at the beginning of the 20th century and Argentina at the beginning of
the 21st century, Mothballs draws a poetic comparison between the lives of
grandmother and granddaughter. Both women are strong-willed and ambitious,
eager to forge their own way, but face pressure from family and society to
conform to the paths set for them. At a crossroads in her own life, knowing
well the isolation her grandmother felt, Rocio seeks to break free from the
chain of history. Mothballs chronicles fraught family dynamics with rare nuance
and sensitivity, sprinkling in moments of tenderness, vulnerability, and whimsy
amidst the pain, a showcase of tour de force cartooning that marks Sole Otero
as a major talent in the global comics scene.
Nehéz témákat dolgoz fel
ez a fantasztikus képregény, amelynél jobb választással nem is indíthattam
volna a 2024-es évet. Már eleve tetszett a karakterek tömbös ábrázolása,
amelyet megspékel még a gyerekkönyvekre oly jellemző arcpírral. Helyenként a
Repetát juttatta az eszembe a falakkal ellátott Sims-nézetben ábrázolt lakás
miatt. Nagyon adta a 2000-es évek hangulatot is, és különösen tetszett a
vonalas telefon beszélgetések vizuális megjelenítése. Emellett pedig ügyesen játszik
a fényekkel, amelynek nem csak a fényképezés miatt van nagy szerepe.
Középpontjában a
generációs minták és a felnövés áll, amelyet a két párhuzamos szál miatt még
komplexebb kontextusba helyez. A jelenben az unoka a nagymama halála után a
lakásába költözik, ahol az öreglány szelleme nem hagyja nyugodni, és az
édesanyja is még szeretné az életét befolyásolni. A múltban pedig megkapjuk a
nagyi családjának történetét, akik Mussolini elől menekültek Argentínába.
Leginkább a nők traumáit mutatja be, kezdve a dédiével, aki nemigazán találja a
helyét az új világban. Családként nehézségekkel kell megküzdeniük, ugyanis a
dédpapi alkoholista lesz, emellett pedig mivel nincs sok pénzük, ezért csak a
nagyi bátyja tanulhatott – aki nem mellesleg meleg –, ő viszont ezt egyáltalán
nem akarta. De mindezt még lehet tetézni, ugyanis mamit meg is erőszakolják,
belefanyarodik a kényszerházasságába. Mindezen traumákat megismerve a kötet
végén alig bírtam szóhoz jutni.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Eredeti megjelenés éve: 2024 fantasy öt csillag |
Lara Pickle: I Feel Awful, Thanks
A lushly illustrated debut
graphic novel that explores the hardfought journey of self-acceptance in a
complex world of swirling emotions and powerful potions.
Joana has dragons inside
her. Can she tame them before they burn her life down?
Joana is a young witch who
secured her dream job with a coven in London, her favorite city, where she can
dedicate herself to creating potions, her favorite activity! However, she will
soon discover the reality of city life is not so idyllic. Finding a flat is an
ordeal, her “dream job” is stressful, and she’s totally alone. Little by
little, she makes her place, but fatigue, sadness, and doubts threaten to
topple her hard-earned success . . . until she starts talking to a professional
who helps her realize in order to take care of herself, she must know herself.
Részleteiben és egészében
is kiváló Lara Pickle képregénye. Varázslattal itatja át a multik világát, és
kalauzol el a mágikus Londonba. Főszereplőnk, Joana egy szerető család biztos
közegéből érkezik álmai városába, de nagyon hamar szembesülnie kell a felnőtt
lét nehézségeivel. A lakótársa állandóan kötözködik, a barátaihoz sem érzi
magát elég jónak, és a főnöke is kihasználja. A szorongást repedezett képek
segítségével ábrázolja, illetve az elfojtott érzelmek szimbolikája is tetszett.
Mindezen lelki megpróbáltatások azonban olvasóként is valamennyire
megterheltek, viszont a kötet ügyesen javasol kezelési technikákat. Nagyon
fontosnak találom, hogy felteszi azt a kérdést, hogy miért kell mindig
boldognak lenni. A történések elég hosszú időt ölelnek fel, ami teljes
mértékben összhangban van azzal, hogy a problémák megoldásához idő kell. Kapunk
egy cuki romantikus szálat is, illetve a varázsfőzetekkel foglalkozó cég
állatkísérletmentességére is nagy hangsúlyt fektet, de a középpontban azért
mégis megmarad a mentális egészség fontossága. És éppen emiatt ad annyit ez a
kötet.
„In the end, happiness is made of both positive and negative emotions.”
~~~
„If we feel sad, we have to accept we’ll be sad for the day or however it lasts. This is kind to ourselves and empathetic to our emotions.”
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Eredeti megjelenés éve: 2023 mesefeldolgozás négy csillag |
Clar Angkasa: Stories of the Islands
Journey into a land of magic and
powerful girls in this feminist retelling of Indonesian folktales, lushly
reimagined by a debut graphic novelist.
Once upon a time. . .
A princess was cursed to
live as a snail,
Two sisters were trapped
by their father’s wrath,
And a mother and daughter
faced a hungry giant.
No one is coming to save
them.
Will they get their
happily ever after?
In Stories of the Islands,
debut graphic novelist Clar Angkasa takes three folk tales from her childhood
in Indonesia and gives them back to the girl characters, following their hopes,
dreams, and journeys for independence from malevolent forces—both natural and
unnatural. Why should women in folk tales be sidelined or reduced to tropes?
What if we tell their stories, instead?
Gorgeously illustrated
with a dedicated color palette for each tale, this collected retelling of
“Keong Mas,” “Bawang Merah Bawang Putih,” and “Timun Mas” combines fresh
fantasy with a meditation on the power of love and solidarity. Filled with deep
emotion, spectacular settings, and a mix of panel art and full dramatic
spreads, Stories of the Islands is bright reimagining of familiar stories for a
new generation.
Rendesen meglepett ez a
képregény, amely egyértelműen borítóválasztás volt számomra. Nagyon örültem
annak a ténynek, hogy három indonéz mesét dolgoz fel a kötet, hiszen ezáltal
teljesen új történeteket ismerhettem meg. Mindegyik női sorsokat helyez a
középpontba, és nem tudnék választani közülük, hogy melyik tetszett jobban. Az
első egyértelműen a segítségnyújtásra nevel, ugyanis az idősebbik hercegnőt
megátkozza húga, akit állandóan a háttérbe lök. Csiga alakban egy halásznőhöz
kerül, aki teljesen megváltoztatja a felfogását. A második a testvéri
szeretetet helyezi a középpontba, amely nem csak vérszerintiek között létezhez.
Emellett pedig a gyászfeldolgozás mindkét oldalát is érinti. A harmadik pedig a
természet gyógyító erejét és az anyaság örömeit hangsúlyozza. Végül pedig
szeretném kiemelni a felhasznált színpalettát, amely csak még inkább
különlegessé tette a történeteket.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése