2020. január 10., péntek

Szubjektivitás | Jane Austen



Azt se tudtam, hova legyek örömömben, mikor szülinapomra megkaptam barátomtól Jane Austen Lady Susan-jét. Ugyanis ez volt az utolsó Austen regény, amelyet nem olvastam, viszont régóta fájt rá a fogam. Megérte várni, és ugyan azóta már láttam az ez alapján készült filmet, az mégsem tetszett annyira, mint ez a kisregény.

Általam olvasott példány megjelenési éve: 2007
Ulpius-ház Könyvkiadó
levélregény, női sors, romantikus
négy csillag
Jane Austen e regényének hősnője, a fiatalon megözvegyült, kacér és agyafúrt Lady Susan, látszólag kedvére játszik a férfiszívekkel. E képességére nagy szükség van, mert nem csupán ő akar férjhez menni, de elhanyagolt, félénk és szégyenlős lányát is mielőbb a házasság révébe szeretné juttatni. Fondorlat követ tehát fondorlatot, s már-már úgy tűnik, sikerül mindenkinek port hintenie a szemébe, amikor az egyik elbolondított férfi féltékeny felesége megjelenik a színen…

Sokat nevettem az olvasás közben, és annyi humoros megfogalmazás volt a műben, hogy alig bírtam őket kijegyzetelni. Lady Susan órási forma, fricskát ad az akkori társadalomnak. Lehet az ő karakterét szeretni, nem szeretni, de miatta alakulnak ki a nézeteltérések, és teszik érdekesebbé vagy inkább szenvedéssé a környezetét.

Történetünket...
41 levélben beszélik el, ahol főleg Lady Susan és sógornője, Mrs. Vernon leveleit olvashatjuk. No ők nem ám egymásnak írnak, hanem inkább egymásról. Őladysége tőle eltiltott barátnőjének önti ki szíve lelkét, míg a másik hölgy a családjának panaszolja el a hívatlan vendég botrányos viselkedését. Ugyanazokat az eseményeket olvassuk más-más szemszögből és így olyan vicces, hogy mindegyik másképp állítja be a történteket. Imádom a pletykákat. Most akkor ki is ferdít?

Lady Susan önmagát áldozatnak beállító, képmutató perszóna, aki csak a jót cselekszi, de senki sem szereti. A hírneve megelőzi, ezért is kíváncsiak annyian rá. Kedvére játszik mindenkivel, és még egy magát racionálisnak valló embert is könnyűszerrel rászed. Manipulálja a környezetét és még el is hiszi önön igazságát. A férfiakat szédíti és a botrány az élete. Szegény lányát terrorizálja, akit végig sajnáltam. Mert nem lehet buta, csak épp édesanyja elvárásainak nem felel meg. Csodák csodájára Mrs. Vernonnal milyen jól megértették egymást. Apropó Mrs. Vernon én megkedveltem őt is. Holott nem rendelkezik semmilyen különösebb karaktervonással, egyszerűen csak jó szíve van, és aggódik az öccséért, az unokahugáért és a családi békéjükért.

Jane Austen megcsillantotta tehetségét ebbe a műben is, mely ugyan rövid, de annál szórakoztatóbb. Most már megértem, miért eszes és értelmes hősnőket választott nagyregényei főhősének, mert az ilyen perszónákkal csak a gond van. Kísérletezni viszont mindig szabad.

Forrás: Pinterest

Zárásként pedig jöjjön néhány kedvcsináló idézet:

De eltökéltem magam, hogy diszkrét leszek, mert az lebegett a szemem előtt, hogy mindössze négy hónapja vagyok özvegy, és olyan nyugodt leszek, amilyen csak tudok lenni; és az is voltam; kedvesem, senki más érdeklődését el nem fogadtam, csak Manwaringét, és kerültem mindennemű flörtöt.

 ~~~
Amikor a büszkeség és az ostobaság összetalálkozik valakiben, akkor még leplezni sem lehet a bajt…
~~~

Szerettem volna, ha örül a velem való találkozásnak – oly szeretetreméltó voltam, amilyen csak lehettem –, de mindhiába: nem kedvel. Igaz, ha tekintetbe vesszük, hogy én valóban nem sajnáltam a fáradtságot, amikor meg akartam akadályozni, hogy a sógorom elvegye, akkor e szívélyesség hiánya nem meglepő – mégis szűk látókörű és bosszúszomjas lélekről tanúskodik, hogy egy hat évvel ezelőtti terv miatt neheztel rám, amely végül nem járt sikerrel.
~~~

Engem olyannyira kíméltek gyerekkoromban, hogy soha semmire nem kellett figyelnem, és ennek következtében itt állok mindazon tudás nélkül, amely egy csinos nőnél elengedhetetlenül szükséges. Nem mintha szószólója lennék annak a mai divatnak, hogy tökéletes tudást kell szerezni minden nyelvben és tudományban: ez időpocsékolás. Ha egy nő tud franciául, olaszul, németül, zenélni, énekelni, rajzolni stb. az dicséretreméltó, de egyetlen udvarlót sem hoz a házhoz. Végső soron a bájnak és a modornak van a legnagyobb jelentősége.
~~~

Egyes anyák ragaszkodnak hozzá, hogy lányuk az első valamirevaló ajánlatot fogadja el, de én magam nem kényszerítem Fredericát egy olyan házasságba, amely ellen tiltakozik a szíve. E durva lépés helyett egyszerűen úgy ajánlom fel neki a választást, hogy teljességgel kényelmetlenné teszem az életét addig, amíg el nem fogadja a férfit.
~~~

Maradéktalan örömet jelent, ha leigázunk egy pimasz szellemet, ha egy utálatra kódolt személlyel ismertetjük el felsőbbrendűségünket.
~~~
A figyelem és a megbecsülés ugyanúgy kijár az ügyes beszédnek, ahogy a csodálat a szépségnek.

10 megjegyzés:

  1. Jane Austen könyvei régóta várólistásak nálam, de egyet sem sikerült a kezembe vennem még. Ha egyszer elkezdem biztos az örök klasszik, Büszkeség és balítélet lesz az első, de ezt a művet sem fogom kifelejteni! 🤭

    Köszi az ajánlót! 💖

    Lillsz

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Öreg hiba, amit orvosolni kell :D És jobbal se tudnád kezdeni, mint a Büszkeség és balítélettel. Jó és mielőbbi olvasást kívánok hozzá ^^

      Törlés
  2. Austen nekem is nagy kedvencem <3 Ezt a kötetet már elég régen olvastam, viszont a filmet nem is olyan régen láttam, és bár semmiképp sem adja vissza a tiszta austeni humort és bájt, paródiaként szerintem csodálatos. Most viszont meghoztad a kedvemet, hogy újra elővegyem a könyvet is :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Végre egy újabb Austen rajongó ^^ A film tényleg nem olyan jó, mint a könyv. Nekem most pár folytatás és Austen témájú könyv ül a polcomon, így először azokat kéne még elolvasni. De egy-egy nehéz napon megnyugtat, ha elolvashatom a kedvenc részeimet ^^

      Törlés
    2. Én most a kortársai, Fanny Burney és Maria Edgeworth, műveit kezdtem el olvasni, meg ott vár a polcomon A klastrom titkás Catherine kedvence, Radcliffe-től az Udolpho, de érdekelne Austen levelezése és egy jó életrajz is. A bőség zavara az igazi probléma...

      Törlés
    3. Ha jól sejtem, ezeket mind eredetiben olvasod. Bárcsak az én angolom is olyan penge lenne, hogy képes lennék megérteni ilyen komoly műveket...

      Törlés
  3. Szeretem Austen írásait, de ezt még nem olvastam tőle. A levélregényeket is szeretem, szóval azt hiszem neked hála bővült a tbr listám :'D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezt olyan jó hallani ^.^ a levélregényeket nem mindenki szereti, de kivételek mindig vannak :)

      Törlés
  4. Pont nemrég fejeztem be a Catharine című gyűjteményét. Nem mondanám magam akkora JA rajongónak, mint amilyen te vagy, de el kell ismernem a szerző különleges varázsát. :) Örülök, hogy egy régi vágyad teljesült, mikor megkaptad a könyvet :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A Catherine, meg főleg a Szerelem és barátság azért messze elmarad a regények színvonalától, hiszen ezek kezdeti zsengék. A Lady Susan viszont már más tészta. De örülök, hogy tetszenek neked is könyvei ^^

      Törlés