2022. augusztus 26., péntek

Versekkel az érzésekről | Rupi Kaur – Betekintő #30

Eredeti megjelenés éve: 2014 - 2018 - 2020
Magyar megjelenés éve: 2018 - 2019 - 2021
Könyvmolyképző Kiadó
verseskötet, női sors
négy csillag


Hogy miért is éri meg eredeti nyelven olvasni? Mert így írták meg, így szánták a nagyközönség elé. Ez a verseknél még fontosabb, hiszen ott a rímekre és a ritmusra külön figyelmet fordít a költő, amit más nyelvre átültetni külön művészet. Ezért is örülök, hogy Rupi Kaurttól angolul olvastam, hiszen így teljesen más hangulatot teremtettek számomra.


Nem vagyok egy nagy versolvasó, de ezek a versek tetszettek – jókor találtak meg jó helyen. Mindegyik kötetében saját lelkének darabkáit osztja meg velünk, őszintén és kendőzetlenül, de mégis művészien. Nagyon tehetségesnek gondolom, aki nem csak az illusztráció mellett a szavakkal is képeket fest elénk.

 

A milk & honey központi témája a szerelem, a szexualitás, a nők helyzete, valamint szembe állítja a társadalmi elvárásokat a valósággal. Olyan érzéseket mutat be, amelyeket mindannyian megélünk, emiatt is lehet egy-egy gondolathoz kötődni. Motivációs gondolattárnak is első osztályú, én az egyik barátnőmnek küldtem le az egyik versikét, és nagyon betalált neki. Jár magasságokban és mélységekben, de mindenképp a továbblépést hangsúlyozza.


Forrás: Pinterest


A sun & her flowers már hosszabb verseket is tartalmaz. A nyitány nagyon depresszív költeményeken keresztül mutatja be a szakítás utáni életképeket és érzéseket. Fokozatosan távolodunk az eseménytől, de a nyomott hangulat megmarad. Emellett beszél az önszeretet hiányáról, valamint nagy hangsúlyt fektet az édesanyja történetére. Már név alapján is sejtettem, de így most már pontosan tudom, hogy a szülei a jobb élet reményében migráltak Kanadába. Ez azonban felveti a gyökerek és a hovatartozáskérdését. Ebből kifolyólag szépen kezeli a menekültkérdést is. Az első kötetéhez képest a versek kevésbé voltak egy szálra felfűzve, de ugyanúgy értékes gondolatokat tartalmazott.

 

A home body-nál már fogyott a jegyzetelési lendületem, így az idézeteken kívül nemigen írtam fel kiváltott gondolatot. Mivel viszonylag egyhuzamban olvastam, így a harmadik kötetnél már nem volt meg az újdonság varázsa. Saját példámból okulva ezért is ajánlanám nektek, hogy a könyvek olvasása között mindenképp tartsatok szünetet. Nyelvezete viszont egyiknek sem bonyolult, eredetiben is meleg szívvel tudom ajánlani kezdőknek. Főleg, ha szereted a modern verseket, de ha nem vagy nagy versolvasó, akkor is.


Végezetül pedig szeretnék megosztani veletek egy interjút a költőnővel, ahol magam is jobban megismerhettem őt és az útját.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése