Celia Rees ugyan a történelmi
ifjúsági regényeiről híres, mint a Kalózok! vagy a Bűbájos Mary, ám én mégis a
Vágyak évadját olvastam el először tőle. Bár már moly.hu-n is érzékeltem, hogy
nem ez a legkedveltebb regénye, ebben azonban biztos közrejátszanak a korábban
említett regényei által keltett magas elvárások is. Örülök, hogy nekem ezek
nélkül sikerült belemennem, és bár én is látom a hibáit, jó volt egyet
nosztalgiázni a 2000-es évek irodalmával.
![]() |
Eredeti megjelenés éve: 2005 Magyar megjelenés éve: 2005 Orlando Stúdió ifjúsági, történelmi fikció három csillag |
1976 forró nyarán a 15
éves Richard élete gyökeres fordulatot vesz, mikor Jay Dalton, a híres művész
ódon villájában találkozik a festő lányával és egyben múzsájával az érzéki
Clióval. A visszahúzódó kamaszfiú a gátlásait könnyedén levetkőző, szenvedélyes
lány oldalán éli át az első szerelmet és esik át az első csalódáson. Titkokkal
teli, modern hangvételű, izgalmas szerelmi történet a nagysikerű Bűbájos Mary
írónőjétől.
Kezdjük a címmel, amivel
csak félig vagyok megelégedve. A „wishing” vágyra fordítása sokkal jobban
tükrözi a beltartalmat, mintha szó szerint vették volna. De az „évadja”… Nem tudom,
hogy ez honnan jött. Értem én, hogy utal az események limitációjára, de magában
a regényben egy szép szójátékkal oldották meg, amit simán át lehetett volna ide
is venni. Vágy-lak. Hát nem mennyivel jobb?
Történetünk…
Richard egy nyári kalandját
meséli el, amely a szokásos keretfeltételekből indul ki, de sokkal
különlegesebbé válik. Családjával egy lakókocsiparkban nyaralnak, amelynek
szomszédságában egy elhagyatott ház áll, ahol rendszeresen játszanak a tulaj
fiával. Idén azonban minden más, ugyanis Dylan megkomolyodott, a házba pedig visszatértek
művészlelkű lakói, akik örömmel látják Richardot. A festő lánya, Clio közelebbi
kapcsolatba is kerül vele, de a vágy-laki élet sokkal bonyolultabb, mint az elő
ránézésre tűnik.
A lapokat teljes mértékben
átszövi a festészet. Mindez már a keretes szerkezetben megjelenik, ugyanis
Richarddal egy kiállításmegnyitót keresünk fel, amelynek alkotásai az 1976-os nyár
emlékeit idézik fel benne. A regény során pedig legtöbbször az itt kiállított
műalkotások leírásai határolják a fejezeteket, amelyek minden esetben utalnak a
következő eseményekre, vagy épp felbukkannak benne. Emellett pedig számos
jelenetben látjuk a festő Jethro Daltont is alkotni a ház tetejében lévő
műteremben.
Hiába játszódik nyáron a
regény, számomra inkább őszi hangulatot árasztott. Mindezt a bizonytalanság
füstködével átjárt Vágy-lak idézte elő bennem, amely ugyan már nem elhagyatott,
de mégis megtartotta ódon varázsát. A kertjében számos gyógynövény és
méregalapanyag terem, a szobák pedig félhomályosak, porosak, tele vannak
régiségekkel, és nem mellesleg ottfelejtett dolgokkal, mint például rohadó
gyümölcsökkel.
Daltonék a hippi
életérzést idézik, amely a bonyolult családi kapcsolatokban is megmutatkozik.
Szabadon értelmezik a szerelmet, nincsenek gátlásaik, rendszeresen füveznek és
a ruházatuk is elég keveset takar, ami egyáltalán nem zavarja őket. Mindez
azonban elhanyagolt gyerekekhez vezet, akik a nevelés hiányában inkább csak
kallódnak. Egyedül az exfeleség, Meg tűnt ki közülük, aki amellett, hogy
orvosit végzett, még gondoskodó típus is, ellenben Luciával, aki egész nap csak
a szeretőivel lebzsel.
![]() |
Forrás: Pinterest |
Richard egy elég
gyengekezű főszereplő, amit a tapasztalatlanságának köszönhet, így mindenki az
orránál fogva vezet. Megtapasztalhatjuk vele az első szexuális élményeit, ahol
végig Clio az irányító fél. Mindenhol is csinálják, és teljesen bele is
habarodik a lányba, ám a szeretete önző, ami a Dalton család életmódjába
egyáltalán nem fér bele.
Végül pedig szeretném
kiemelni az elbeszélésmódját, ami teljesen elüt a mai regények direktségétől.
Bevallom, az elején engem is zavart, hogy nem értek mindent, de egy ponton túl
már jól esett magam sodortatni az árral, és elméleteket gyártani. A háttérben
meghúzódó bonyodalom legtöbbször csak átsejlik a történéseken lopott pillanatok
formájában. A Clioval kapcsolatos titoknál én sokkal durvábbra számítottam,
viszont a regény is erre játszik rá, így itt meg lettem rendesen vezetve. A
másiknál is már a modern fejemmel gondolkodtam, viszont a tengerpart
jelentősége így is megérintett.
Összességében
Elvárások nélkül mentem
bele, hiszen nem olvastam még az írónőtől, és szerintem ez volt a jó választás.
Ez egyszabadgondolkodású regény, amelyet a bizonytalanság füstködén keresztül
figyelsz. Az első tapasztalás története, amelyben nagy szerepet kap a festészet
minden művészi különcséggel egyetemben. Látszik rajta a kor, de én szeretem magam
összerakni az eseményeket.
„Mindig azon aggódsz, hogy mások mit gondolnak rólad, meg hogy mi helyes és mi nem. És akkor mi van, ha olyan, hogy „egyedül helyes”, nem is létezik (...).”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése