2019. december 28., szombat

Szívmelengető karácsony | Erich Kästner


Mit ér ez emberiség a jótétemények nélkül? Egyéni érdekeket hajszolva sokszor megfeledkeznek a másikról, és nem foglalkoznak vele. Ez ugyanolyan kárt okoz, mint a tényleges bántás. De épp itt, karácsony idején legyünk egy kicsit önzetlenebbek.
Talán az első könyvtári élményeim közé tartozik, hogy a Kányai Sándor kötetek visszavitelekor bementem a könyvtár egyik sötét termébe. A vaspolcok rengetegében bóklászva találtam rá Erich Kästner A repülő osztály című regényére, melyet már akkor láttam mozgóképes feldolgozásban és nagyon szerettem. Ez a szeretet nem fakult meg, hisz évek múltán is ugyanúgy el tudtam érzékenyülni rajta. A könyvet viszont sose sikerült elolvasnom. Zöld borítójával és az akkor talán nehézkes nyelvezetével nem kötött le. Most viszont végre elolvastam, és nem egyszer elérzékenyültem rajta.

Magyar megjelenés éve: 1960
Móra Könyvkiadó
gyermek és ifjúsági irodalom
öt csillag
A kirchbergi gimnázium diákjai karácsonyi színdarabot próbálnak. A próbán minden remekül megy, de az előadásig történik egy és más előre nem látott esemény. Például kitör a háború a gimnazisták és a reáliskolások között, s hatalmas hócsatákat vívnak, áldozatul esik egy köteg dolgozatfüzet, elcsattan több tucat pofon, valaki nyaktörő mutatványt hajt végre egy nyitott esernyővel… A többi pedig – hát az már maradjon titok. Erich Kästnernek, az Emil és a detektívek, a Május 35 és A két Lotti szerzőjének nevét már jól ismerik az olvasók. A repülő osztály egyik legjobb ifjúsági regénye.

Történetünk falatnyi mégis sok mondanivalóval bír. Egy bentlakásos fiúiskolában játszódik, ahol Johnny Trotz megérkezése után követhetjük az eseményeket. A filmben az ő karakterét szerettem igazán, de itt olyan színtelennek tűnt. Ellenben Bökh doktor, a karnagy és nevelőtanár, aki maga is ezek között a falak között nevelkedett nem egyszer megdobogtatta a szívemet. Rengeteg emberség és szeretet bújt bele. Tetteivel nagyszerű példát állít a „gyerekeinek”. Mert igen, úgy viszonyul ehhez a csapat neveletlen kölyökhöz, mintha a sajátjai lennének. Szigorú, de ugyanakkor igazságos, mert mindig csak a javukat szolgálja. Az utolsó megmozdulásán pedig potyogtak a könnyeim. Ilyen egy igazi karácsony. A kis Uli ugyanolyan ártatlan, mint amire emlékeztem, Matz is állandóan zabál és Kreuzkammék fura humora is ugyanúgy üt. Martin viszont meglepett, mert az okos fiúról érdekes dolgok derülnek ki. Tudtam vele azonosulni, viszont nem csak ezért zártam szívembe ezt a kisfiút. 

Forrás: Pinterest
Mást nagyon nem szeretnék elárulni a könyvről, még a jövőbeli önmagamnak se. Fedezze fel újra ezt a klasszikust, mely megéri az újraolvasást. 
Meleg szívvel ajánlom mindenkinek így, karácsony tájékán.

És zárásként következzék a Dal, mely a mindig a gyerekkoromat juttatja eszembe:


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése