2015. augusztus 7., péntek

Varázslatos Grimmek

Kiskoromban rengeteg mesét néztem, melyek közül az egyik kedvencem a Grimm testvérek által összegyűjtött történeteket feldolgozó Simsala Grimm volt. Ebben két beszélni képes állat, Jojó és Doktor Kroki kalauzol végig a mesék között utazva egy varázskönyv segítségével.
Mai regényem Chanda Hahn (csak nekem ilyen vicces?) Balszerencsés tündérmese-sorozatának első része, a Bűbájtalan. Az írónő a már évszázadok óta létező meséket bújtatja új köntösbe.

Mina Grime az iskola lúzere, egészen addig a napig, amíg meg nem menti a suli legmenőbb pasijának az életét egy iskolai kiránduláson. Egy csapásra minden megváltozik, a lány hirtelen a figyelem középpontjába kerül, és minden lépését a szerencse kíséri. De mikor már a dolgok nem is mehetnének jobban, Mina édesanyja bejelenti, hogy elköltöznek. Mina kérdőre vonja édesanyját, aki kénytelen elmondani a családi titkot. Mina Grime valójában a Grimm testvérek leszármazottja, és egy átok terheli őt, mely generációról generációra öröklődött. Vannak rések, ahol az emberek és a tündérek világa összeér, ezen a mesevilág lényei átszöktek, és az emberek bosszantásával múlatják az időt. Mikor az emberek megelégelték, alkut kötöttek a varázslényekkel. Azok megígérték, hogy ha az emberek végigjátsszák az összes mesét, és sikeresen befejezik a történeteket, visszamennek saját világukba. Ám a mesék gyűjteménye egyszer csak életre kelt, és saját maga kezdte irányítani a történeteket, megnehezítve ezzel az emberek dolgát. Olyannyira, hogy bár a Grimm testvéreknek több mint 170 mesét sikerült végigjátszani, nem tudták mindet befejezni. Így öröklődött az átok generációkon át. Most Minán a sor, hogy belépjen a mesevilágba és megtörje az évszázados átkot…

Nagy reményeket fűztem hozzá, és részben be is váltotta a könyv.
A főhősnő, Wilhelmina Grime szerethetően esetlen. Néhol vannak logikátlan lépései, de egy ilyen zavarodott helyzetben én sem cselekedtem volna másképp. De nem őrá akarok igazán kitérni, hanem a végigjátszott mesékre és a mellékszereplőkre.
Ebben a részben három történet is megjelenik, mely először sűrűnek tűnhet, de megfelelően vannak egymásba illesztve. Természetesen mindegyiket XXI. századi formában, mert az kicsit feltűnő lenne a többiek számára, hogy a mesehősök valós alakjukban rohangálnak az utcákon. A bika és a ló meséjében csak szobrok csatáznak, a Jancsi és Juliska mézeskalács házikója egy sütöde lesz, a Piroska és a farkas farkasa pedig egy kigyúrt, teletetovált motoros férfi.

Mina a küldetésére két társat is kap maga mellé: a Grimoiret, amely egy varázserővel bíró könyv, és Jaredet, a tündért, aki egy beképzelt, unszimpatikus alak, akármennyire is helyesnek van leírva. Nekem nincs semmi bajom a tündérekkel, de ő nem az esetem, sajnálom. Edzi a lányt, próbálja felkészíteni a küzdelmekre, bár néha ő sem bízik benne, hogy túléli majd a meséket.
De azért mégsem maradtam helyes fiú nélkül, hiszen ott volt Brody Charmichael, a gazdag srác. Végig szurkoltam nekik, hogy sikerüljön teljesen egymásra találniuk.
Picit felszínes volt számomra Nan sablonkaraktere, akinél jól ötvöződött a tipikus amerikai középiskolás és a legjobb barátnő. Helyenként feleslegesnek éreztem a jelenlétét, de minden hősnek kell valamilyen lelki támasz. Amúgy egy végtelenül talpraesett, szókimondó lány, aki imád a figyelem középpontjában lenni, és akire Mina mindig számíthat.
A családjából az öccsét, Charliet emelném ki. Nem hajlandó megszólalni, pedig már nem olyan kicsi. A későbbiekben szerintem ennek jelentősége lesz, én már alig várom, hogy mi.

Mint olvashatjátok, a regény nem bővelkedik mély, elgondolkodtató karakterekkel, de mégis megfogott a bája és az egyszerűsége. Néhol kicsit gyorsnak találtam, és kapkodtam a fejemet, hogy erre most hogyan jöttek rá. Az írónőnek biztosan előrébb járt már a feje. Bővel elbírt volna még minimum 100 oldalt, akkor kevésbé lenne ilyen feszített tempója és jobban ki lennének dolgozva a jelenetek.

És a vége...
Ez a rész az átlagosnál több SPOILERt tartalmaz, úgy vigyázzatok vele!
Hát én azt hittem, lepetézek. Már minden szép és jó, végigjátszotta Mina a mesét, aztán jön a csavar…
Kedves Tyúkanyó! Kéremszépen miért törte össze az álmaimat? Ez durva volt, még magától is. Szegény Mina mit ártott magának? A szíve helyén egy jéghegy található? Lehet, hogy Jaredet pártolja, de nekem KELL a szőke hercegem, érti? Kell Brody!


Összességében
Könnyed olvasmány, rövid, de annál ütősebb. Megérte elolvasni.
És ha ez nem lenne elég, ott van a borító is. Egyszerre bevonzotta a tekintetemet, hiszen a piros és a zöld egymást kiegészítő és felerősítő színek. Aztán ott vannak még a légies növényminták. Engem megvett. 

Amerikában már az ötödik rész jelent meg, emellett van még egy kiegészítő kötete is Jared's Quest címmel. Biztosan el fogom olvasni őket, már csak az a kérdés, mikor jelennek meg magyarul. Remélem, minél hamarabb.



Hogy kinek ajánlom?
Grimm mesék kedvelőinek, kikapcsolódni vágyóknak, kezdő olvasóknak kedvcsinálóként. Nem lesz vontatott, nekem elhihetitek.


Ti már olvastátok? Nektek mi volt a véleményetek róla? Brody vagy Jared volt a szimpatikusabb? Írjátok meg nyugodtan.
Addig is maradok,

Babó Buca

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése