2019. július 6., szombat

Há’ téged meg honnan a ménküből szalajtottak? | Böszörményi Gyula


Még friss itten az élmény, ezért is gondolá szerény személyem, hogy erről biza írni kellek. Azért már van egy ájerja, de mindez, kérem szépen, azért történt, mert el akartam volt nyújtani azt a csudálatos utazást, amellet ez a firkálmány ád az kinyitójának. Éspediglen ismét elrabult a századfordulós székesfőváros. A hék még nem tanálták meg a bekajt, de a gyanú Böszörményi Gyula (1964-) író, újságíró, ismeretes táltos és még nem bizonyított időutazó személyére terelődött. Csak kapják el a krautban lévő pasasért oszt neki Szer’usz világ.

Magyar megjelenés éve: 2019
Könyvmolyképző Kiadó
krimi, ifjúsági
öt csillag
1901. márciusa. Ambrózy Richárd bárót meglőtték. A Rókus kórház magánkórtermében élet és halál közt lebegő hírneves budapesti magánzó detektív mellett fiatal hitvese, Hangay Mili őrködik egészen addig, míg egy nap rá nem ront a rendőrség, hogy gyilkosság vádjával letartóztassa.
Ambrózy báró tehát „dögrováson”, a neje vizsgálati fogságban van, így látszólag senki sincs, aki a fiatal házaspárra zúduló, rémálomhoz hasonlatos cselszövés háttere után kutakodjék. Senki, csupán a kis Mück Mári, a cserfes tabáni zsebtolvajlányból lett „társaskodónő” és cseppet sem „komor” komorna, aki a maga szélütött módján kezd a nyomozásba, melynek során magával a véres kezű Pesztonkával, a századforduló Budapestjének legrettegettebb bűnözőjével találja szemben magát.

Módfelett szórakoztató kis regény, és bár elmarad az utóbbi kötetek hosszától és bonyolultságától, mégis örömmel olvastam minden sorát. Búfelejtésnek is tökéletes, hisz a nagy történetszál lezárta után is voltak még bűnügyek Budapesten, így bőven maradt hozzá alapanyag.

Ezek után viszont csak óvatosan kéretik olvasni, mert erősen tartalmaz az előző kötetekre vonatkozó fordulatokat! Én szóltam.

Történetünk szerint…
Ambrózy bárót sebesülése miatt kórházba szállítják, de pár napig kómában fekszik. Rendszeres látogatója Mili kisasszony, akarom mondani Ambrózyné (*-*), aki már alig várja, hogy hites férje végre magához térjen és elkezdhessék a házaséletet. Ám cselcsi komornája, Márika, titokzatos levelet kap, amiben elhunyt szülei utolsó emlékeit akarják neki megvásárlásra bocsátani. Sérülése miatt azonban Mück kisasszony helyet Mili megy a helyszínre, ahol azonban rászedik, és nem telik el sok idő, már egy gyilkosság miatt a sitire is kerül. Márikát azonban keményebb fából faragták, minthogy hagyja elhervadni a kisasszonkát. Visszavedlik tabáni jasszkálivá, és beleveti magát a székesfőváros zsiványoktól hangos valóságába.

Egy újabb bőrt húznak le a sorozatról. 
De hát A történetszálaknak már vége. 
Nem tud majd frissességet mutatni, csak a kötelező köröket járják.

Ilyeneket és ehhez hasonlókat gondolhat a sorozat egy kevésbé lelkes rajongója és bennem is jogosan szólalt meg a kisördög, mikor derült égből villámcsapásként ért a hír, miszerint folytatják az Ambrózy báró eseteit. Aztán jött a sokak által csúnyának talált borító és a címszavazás. Tényleg ennyire nyammognak a már a kiadónál is ezen?

Aztán kinyitottam a regényt, melynek illata belengte a szobát, és máris ott voltam Urunk 1901. esztendejében. Minden valaha támadt kétkedésem tova szállt és csak olvastam.

Forrás: Pinterest

A történet nagy részét az általam oly nagyon kedvelt Mück kisasszony szemén keresztül láthatjuk. Kíváncsi is voltam rá, de egyben féltem is tőle. Mert a karakter stílusát mint fel-feltűnő szereplő könnyebb kidomborítani, minthogy már a gondolatokat is így kelljen visszaadni. Illetve a párszor feltűnő Mili szemszögétől is különböznie kellett. Szóval fel volt adva a lecke, amit sikeresen teljesített is Gyula bátyó. Ittam Márika minden szavát, mosolyogtam a gondolatain. Jót tett ez a kis váltás, hisz ki más mesélhetné el a kalandjait mint önmaga.

Mili kisasszony is feltűnik néhanapján, de nem hiányzik a cselekményből. Vagyis tudjuk, hogy éppen igazságtalanul van a sitin, és hogy őtet kell kiszabadítani, de pont elég volt a szerepe így is. Az elején viszont jó volt vele kezdeni, mert láthattam, hogy miként is dolgozza fel a megváltozott helyzetét. Hogy azt sem tudja, hogyan vezessen bárónéhoz méltón egy háztartást, hogyan viselkedjen a nyilvánosság előtt és hogyan maradjon meg mindezek mellett önmaga. Aztán a bekasztlizás után sem áll meg, hanem lakótársa ügyét bogozza ki, akinek története annyira ismerős számomra. Tudom, hogy olvastam már róla, mert annyira dejavú érzésem volt végig. Cselédlány, aki megmérgezte a dorbézoló háziakat. Az ellene valló szolgálók és a flúgos mama. Minden egybe vág, már csak le kell porolnom az emlékezetemet. Vártam, hogy valami utalás lesz arra, hogy ki dolgozta fel ezt az esetet, de semmi erre utaló dolgot nem olvastam, még lábjegyzetben sem. És azóta is azon jár az agyam, hogy mi lehetett ez.

A másik ilyen Herrdoktor kiléte. Tudtam, hogy tudnom kéne, kicsoda is ő, de akárhogy törtem a fejemet, egyszerűen nem. Pedig elég sok minden derült ki róla. Aztán bejött a lovas sztori a képbe, és akkor már felrémlett valami. Múltkor is ki kellett szedni a mocskából és Márika most se tett különben. Aztán ami a végén kiderült róla, attól még most is lapátolom össze az államat. Hogy kinek a kije?! Akkor mégis van családja.

Forrás: Pinterest
Mück kisasszonyról már szerintem zengtem ódákat. A kis komorna rátartisága viszont Detrichben emberére talált. A túlbuzgó felügyelő csakazértis rájuk akarja erőltetni a gyilkosságot és a bűnszervezetben való ténykedést, de Márika a sarkára állt, mert őtet nem lehet csak úgy egrecíroztatni. Valaki karóba akarja húzatni őket, de ki lehet az a megátalkodott. Tabáni kapcsolatait és jártasságát kihasználva kezd nyomozásra, amiben Suha Isti, a villa mindenese is segédletére van. Hék elől bújkálva bejárja a fővárosi alvilágot, megismeri annak vezetőjét. De éppen az buktatja le legtöbbször, hogy már elég ideje van főúri szolgálatban ahhoz, hogy eltanuljon tőlük ezt-azt. A cigányjóslatból sajna semmi sem lett. Vagy mégis? Ez majd kiderül.

Vili volt még aranyos, s bár nem tűnik fel oly sokszor, de olyan jól áll neki a nőcsábász szerep. Talán ő is felnő lassan. Ha már ilyen fontos munkája van, és ilyen magas körökben mozgolódik. Suha Isti történetszála hidegen hagyott, mert annyira nem nőtt közel hozzám, mint az előbbi úrfi.

Kíváncsi vagyok, hogy milyen formában fogja folytatni Gyula bátyó a sorozatot. Elhintett információmorzsákat már hallottam, és érdekel, hogyan fogja Emma történetét folytatni. Bűneset biztos lesz benne és remélem, hogy hasonlatosan érdekes lesz.

~~~

Végezetül még néhány idézet, mert a nyelvezet megint remekelt:

„Kis komornám a padlón heverve fájdalmas fintorral markolászta a bokáját, miközben fürge nyelve sorra vette az összes apró és nagyobb szenteket, akik – ha hallották eme tirádát – bizonyára megdöntötték a szégyenpírba borulás túl- és evilági rekordját.

„- Olyan savanya büdösséget tenne rám, maga vájdlingzsonglőr?! – hadonászott a padlón fekve Márika. – Hát rézlábos van a maga szíve helyén?

„Nincs ebben a fene dicsőséges, óriás Monarchiában egyetlen olyan tisztelt ítélőszék se, amellik megrovásban részesíthetne engemet, hiszen én semmi mást nem csináltam, mint hogy megvédtem honleányi becsületemet. Arról pedig aztán végképp nem tehetek, hogy a sipszliknek nincs odagumírozva a fejükre a tökfödőjük, amit így a leggyengébb huzat is lesodorhat onnét, főleg, ha az a nevezett légmozgás egy tabáni mód megeresztett pofonnal van szoros társulásban.

„- Meglássa ténsasszony, nem lesz itt semmi birbli – paskoltam meg szakácsnőnk kezét. – A mi bárónk hamarost kinyitja ránk azt a röngenyes szemit, átölel minket szorosan, és aztán szer’ usz világ, úgy ránk ront az általános boldogság, mint a huszárezred a báli szezon leányaira.

„Későre járt. Pest utcái kezdtek éppeg úgy elcsendesedni, mint annak idején Roska ács, mikor fejbe csapta őtet a rosszul illesztett mestergerenda, amiből annyi a tanulság, hogy ne igyék, aki nem bírja a váratlan csapásokat.

„Ebből is látszik, hogy úri hölgynek lenni cseppet sem oly fájintos, miként azt korábban képzeltem, no de sebaj, jön még tyúkra omnibusz.

„- Tán segítni akar kegyelmed? – néztem rá kérdőn.
- Odáig nem mennék – göcögte a hajanincs háziúr. – Csupán megállapítást tettem.
- Akkor én is teszek egyet: maga egy bamba ló, méghozzá a haszontalan fajtából. Na, alászolgája!

A sorozat korábbi részei:
A Barnum-rejtély (#6)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése