2015. augusztus 17., hétfő

Katika - Betekintő #1

A Helikon Kiadó gondozásában megjelent Zsebkönyvek sorozatban két Austen gyűjtemény is helyet kapott. Már régóta kerestem a Catharinet, bár a Lázi Kiadós változatban, mégis megörültem, mikor megláttam a könyvesbolt polcán, és azonnal meg is vettem.

A kötet tizenegy írást tartalmaz hosszabb-rövidebb terjedelemben az írónő korai időszakából, melyeket vagy nem fejezett be, vagy olyan gyorsan összecsapott, hogy csak kapkodni tudtam a fejemet.

Ezek közül hármat szeretnék kiemelni, mely megfogta a fantáziámat és sajnálom a minőségüket, de összességében igen szórakoztatónak bizonyultak.

A Lesley-kastély
A tíz levélből álló regény barátnők régimódi papír- és tollkoptató tereferéit örökítik meg. Családi drámák, meghiúsult házasságok és női pletykák tárháza. A címadó helyszínen élő két nővér életének azt a szeletét mutatja be, mikor is új mostohaanya érkezik a házhoz, de még mielőtt érdekessé válnának az események, abbamaradnak.
Legtalpraesettebb karakter: Lady Lesley, a maga apró termetével hegyeket is meg tudna mozgatni, ha az lenne a kívánsága.

Evelyn
Anglia egyik eldugott zugában lévő falucska neve ez, hol olyan furcsa emberek laknak, melyet még nem hordott a hátán a Föld. Az éppen erre járó Mr. Gowert megbabonázza a látvány, és sürgető vágyat kezd érezni a letelepedés iránt, ám ezzel mindent elfelejt.
Legjobb tanulság: Ne feledkezz meg semmiről, mert abból nem sül ki semmi jó.

Catharine, avagy a lugas
A leghosszabb történet, bár véleményem szerint még így is kissé összecsapott. Nagyon látszik rajta, hogy kezdeti fázisban írta, hisz ez nem az a Miss Austen, akit oly jól ismerni vélünk. De már nyomokban felfedezhető benne az élcelődő, kritikus hangnem.
Catharine Percival árvaként házsártos nagynénjénél tengeti napjait. Kedvenc elfoglaltsága a már tőle messze élő barátnőivel közösen épített lugasban való üldögélés, ahol teljes nyugalom uralkodik. Ezt az egyhangú életet a Stanley család látogatása deríti fel.
Legbutább nőalak ever: Camille Stanley
Hogy én még egy ilyen nőszeméllyel nem találkoztam könyvekben, de maradandó élményt nyújtott. Végignevettem minden egyes megszólalását.
A színfolt: Edward Stanley
Segítőkész, vonzó, művelt és minden, aminek egy férfinak kell lennie. Bár egy kicsit lassíthatna.


Következtetés
Minden írónak el kell kezdenie valahol. Az én apró jegyzeteim is valahogy hasonlóan néznek ki. Sokat fejlődött, így én sem vagyok reménytelen eset.


Hogy kinek ajánlom? (mert ezt a lezárást azért megtartom ennél az új formánál is)
Austen rajongóknak, akik képesek a nagy művek rózsaszín ködén keresztül mást is észrevenni.
Aki még nem olvasott hőn szerett írónőmtől, az ne ezzel kezdje. Vagy ha mégis, akkor nem menjen el a kedve a többitől.


Remélem tetszett ez az új forma is. Köszönöm, hogy elolvastátok.
Maradok, a könyvszerető
Babó Buca

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése